bezpieczna jazda na rowerze

Jak bezpiecznie jeździć na rowerze?

AndrzejAndrzej - specjalista Tipy.pl
Jazda na rowerze jest wielka frajdą, jak również wspaniałym sposobem na utrzymanie formy. Niemniej jednak, jazda na rowerze bywa niebezpieczna, zwłaszcza, gdy jeździsz po jezdni przeznaczonej dla samochodów. Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo na drodze warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach, zanim jeszcze wyruszymy w drogę. Przeczytaj zatem co zrobić, aby być bezpiecznym podczas jazdy na rowerze.
1
ZADBAJ O ROWER

Przeglądnij swój rower. Zanim wsiądziesz na rower sprawdź czy jest on dobrze przygotowany do jazdy. Jest to bardzo ważne zwłaszcza przy starszych modelach. Przegląd sprawności roweru polega na sprawdzeniu:- opon- czy jest w nich wystarczająco dużo powietrza?
- hamulców – czy są sprawne, czy są czyste?
- łańcucha – czy jest czysty, naoliwiony, dobrze założony?

Sprawdź hamulce. Przejedź się po podwórku i hamuj co chwilę, sprawdzając, czy hamulce dobrze reagują za każdym razem, gdy ich potrzebujesz. Jeśli nie są sprawne, a nie wiesz jak je naprawić, skontaktuj się z pobliskim sklepem rowerowym.

Sprawdź opony. Włóż całą oponę do dużej miski z wodą. Zobacz, czy nie ma żadnych pęcherzyków powietrza wydostających się z wody. Jeśli są, oznacza to, iż Twoja opona jest dziurawa w którymś miejscu. Musisz ją załatać. Jeśli nie wiesz jak, skontaktuj się z pobliskim sklepem rowerowym. To samo zrób z druga oponą.

Sprawdź czy rower jest ustawiony na odpowiedniej do Twojego wzrostu wysokości. To jest bardzo proste. Wszystko co musisz zrobić to usiąść na siodełku i sprawdzić czy palcami stóp jesteś w stanie dotknąć ziemi. Jeśli rower nie jest do Ciebie dostosowany, reguluj siodełko i kierownicę do momentu, aż wszystko będzie ok.

2
ODPOWIEDNI UBIÓR

Jaskrawe kolory. Najodpowiedniejsze będą ubrania w jaskrawych – zauważalnych przez kierowców kolorach. Może to być kamizelka odblaskowa, same odblaski lub po prostu kolorowy dres.

Wygodne buty. Jazda na rowerze w szpilkach lub klapkach nie jest dobrym pomysłem. Załóż pełne buty, które będą dobrze trzymały się stopy. Powinny to być buty płaskie, bez żadnych odstających ozdób, które mogłyby być wciągnięte w łańcuch.

Dopasowane spodnie. Najlepiej jeśli spodnie będą dopasowane do nogi. Jeśli masz spodnie z szerokimi nogawkami, podwiń je lub przewiąż specjalnym paskiem. Unikaj jazdy na rowerze w spódnicy, zarówno krótkiej jak i długiej.

Kask. Jest to nieodzowny element ubioru. W razie wywrotki zapewni ochronę naszej głowie. W niektórych miejscach kaski są wymagane i nie przejedziesz przez nie bez kasku.

3
PRZEPISY DROGOWE

Powinieneś zapoznać się z przepisami drogowymi. Każdy poruszający się po drogach ma obowiązek znać przepisy drogowe. Również rowerzyści. Trzeba również pamiętać o zachowaniu zdrowego rozsądku i nie szarżować po drodze wierząc, że wszyscy ustąpią nam pierwszeństwa.

Przestrzegaj przepisów. Nawet jeśli zostaniesz potrącony przez samochód nie ze swojej winy, to i tak Ty odniesiesz najwięcej obrażeń. To samochód wyrządzi więcej krzywd Tobie, niż Ty jemu i jego kierowcy. Przestrzegaj poniższych przepisów:
- Zawsze zatrzymuj się przed znakami 'stop' i obserwuj ruch uliczny.
- Zawsze miej na sobie odblaski, abyś był widoczny na drodze dla innych uczestników ruchu drogowego.
- Bądź skupiony na jeździe. Wielu kierowców mijając rowerzystów nie zachowuje zbyt bezpiecznej odległości. Mocno trzymaj się roweru i trzymaj pion. Nie denerwuj się, w niczym Ci to nie pomoże, za wszelką cenę nie wymachuj rękami – trzymaj kierownicę.
- Jeśli skręcasz w lewo pamiętaj, aby zasygnalizować to kierowcom za Tobą. Wystaw lewą rękę. Zanim jednak zbliżysz się do środka jezdni, aby skręcić, upewnij się, że jest bezpiecznie, że żaden kierowca Cię nie wyprzedza. Jeśli mimo wszystko boisz się wykonać ten manewr, zatrzymaj się, zejdź z roweru i przeprowadź go na drugą stronę.
- Uważaj na samochody z przeciwnego pasa ruchu, które chcą skręcić w prawo. Bywa, że nie zauważają rowerzystów.

Ograniczenia prędkości. Wiadomo, że rowerem nie popędzisz 100 km/godz, ale samochody mogą uzyskać taką prędkość bez problemów. Unikaj więc dróg szybkiego ruchu, lub dróg po których samochody jeżdżą szybciej niż powinny.

Ścieżki rowerowe. Jeśli wzdłuż drogi jest ścieżka rowerowa, bardzo nierozsądne jest korzystanie z jezdni, zamiast ze ścieżki. Ścieżka jest tam specjalnie dla Ciebie, jest o wiele bezpieczniejsza więc korzystaj z niej.

Chodniki. Unikaj jazdy po chodnikach i ścieżkach dla pieszych. Przepisy w Polsce regulują, kiedy dozwolona jest jazda po chodniku.

Krew karta. Jeśli masz możliwość z\wyrób sobie krew kartę i miej ją zawsze przy sobie. Możesz też zapisać w swoim telefonie informacje o swojej grupie krwi, ewentualnych uczuleniach na leki, lub chorobach przewlekłych.

4
BĄDŹ WIDOCZNY NA DRODZE

Oświetlenie. Musisz być widoczny na drodze zarówno w dzień jak i w nocy. Bardzo ważne jest, abyś miał w rowerze sprawne lampy i odblaski. Według przepisów rower powinien być wyposażony:
- z przodu: w jedno światło barwy białej lub żółtej;
- z tyłu: w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające;
- zarówno przednie jak i tylne światła powinny być dobrze widoczne dla innych uczestników ruchu drogowego, zarówno w dzień jak i w nocy;
- umieszczone powinny być nie wyżej niż 900 mm i nie niżej niż 350 mm od powierzchni jezdni;
- większość rowerów posiada również odblaski w pedałach; generalnie, im więcej odblasków tym lepiej.

Dzwonek. Sprawny dzwonek jet bardzo ważny. To im zasygnalizujesz, że się zbliżasz lub skręcasz. Dla niektórych używanie dzwonka to obciach, ale tak naprawdę, powinno się to robić dla własnego bezpieczeństwa.

?

Wskazówki
* Bądź bardzo ostrożny. Bacznie obserwuj co się dzieje wokół Ciebie.
* Ostrożnie używaj hamulców ręcznych. Zbyt gwałtowne hamowanie tego typu hamulcami może zrzucić Cię z roweru. Upewnij się zanim wsiądziesz na rower, która rączka jest odpowiedzialna za przedni hamulec, a która za tylni.
* Jeśli Twój rower ma przerzutki, ustaw niski numer, gdy jedziesz pod górkę (będzie Ci lżej), a wyższy gdy jedziesz po płaskim terenie.
* Jeśli ruch jest naprawdę duży, czasami lepiej jest zsiąść z roweru i poprowadzić go przez jakiś odcinek drogi.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

konserwacja roweru
jazda na rowerze zimą
jazda na rowerze zimą

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Dante Cenere
16.11.2017
Ja bym proponował w ogóle zrezygnowac z jazdy po ulicy. Sam jestem rowerzysta i kierowca i jako rowerzysta unikam sytuacji w których jako kierowca irytowalbym się. Np jazda ulica gdzie samochody maja problem z wyprzedzeniem. Zderzenie z pieszym nie będzie tak niebezpieczne jak z samochodem.
Mat
25.05.2010
Co do bezpieczeństwa:

Zjeżdżając ze stromej górki nigdy nie przechylaj się do przodu. Niektórzy mają dziwny nawyk opierania całego ciężaru ciała na kierownicy - przez coś takiego rower może się przechylić a ty polecisz na głowę. Podczas zjazdu pośladki należy wypiąć i przesunąć za siedzenie. Pupa ma być maksymalnie oddalona i maksymalnie nisko, siodełko przytrzymujemy udami podczas zjazdu - dzięki temu można kierować rowerem za pomocą całego ciała.

Również patrz po czym jedziesz. Nie jest bezpiecznie jeździć szybko po drogach żwirowych itp. Tzn może jazda sama w sobie nie jest taka niebezpieczna jednak próba agresywnego hamowania może skończyć się nieciekawie. Na żwirze raczej nie należy hamować ani ostro skręcać!