zakup samochodu używanego

Jak sprawdzić czy samochód jest bezwypadkowy?
SamochodyUzywaneSamochodyUzywane - specjalista Tipy.pl

Bardzo często zdarza się, że nabywcy używanych samochodów stają się posiadaczami aut powypadkowych nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Po pewnym czasie płacimy za naprawy, wymianę części – czyli płacimy za coś, za co powinien płacić ktoś inny. Bardzo szybko może zacząć nam rdzewieć karoseria, zwłaszcza zderzaki i nadkola, oś podtrzymująca koła może być krzywa, same koła mogą być na niej źle osadzone (a co za tym idzie będą się szybciej zużywać, a w skrajnych przypadkach nawet odpaść), samochód nie będzie nas dobrze chronił na wypadek kolejnego wypadku. Niestety wielu dealerów nie zamieszcza informacji o tym, że auto uczestniczyło w wypadku. Zmniejsza to szanse na jego sprzedanie. Powinniśmy zatem bardo dokładnie sprawdzić i obejrzeć samochód zanim go zakupimy. Na co zwracać uwagę? Oto kilka praktycznych wskazówek.
1
Jeśli wybierasz się po używane auto, weź ze sobą potrzebne narzędzia. Powinieneś zabrać z garażu latarkę, magnes (może być zwykły magnes na lodówkę, nie musi być bardzo silny), płaski śrubokręt, tektura (na tyle duża, żebyś mógł się na niej położyć).
2
Najtrudniej jest zamaskować uszkodzoną tylną część nadwozia samochodu. Z drugiej jednak strony, tą wadę jest najłatwiej przeoczyć. Radzimy więc zacząć sprawdzanie samochodu od tej strony. Otwórz bagażnik i podnieś do góry dywanik i dokładnie go obejrzyj. Niektóre dywaniki są przykręcone śrubami, więc będziesz musiał je odkręcić. Nie musisz wykładać całego dywaniku. Podłoga pod dywanikiem powinna być schludna i wytłoczona w określony wzorzec. Boki tłoczenia powinny być gładkie i powinny idealnie do siebie pasować. Szukaj widocznych oznak zagięć i pofalowanej blachy. Dokładnie obejrzyj nadkola. Blacha powinna być gładka i zaokrąglona, wytłoczona. Miejsce w którym nadkole łączy się z blachą bagażnika od wewnątrz powinno być równe i gładkie. Wnętrze bagażnika pod podłogą jest na ogół przykryte dywanikiem, dlatego nie jest ono tak precyzyjnie maskowane. Wielu laików po prostu nie zagląda pod dywanik i nie sprawdza dokładnie co się pod nim znajduje. Całkiem możliwym jest, że podczas lekkiej stłuczki podstawa bagażnika nie została naruszona. W takiej sytuacji tylne nadwozie i zderzak zostały wymienione. Nie ma w tym nic złego. Po prostu miej na uwadze co się znajduje pod zderzakiem. Poświeć latarką i szukaj niepokojących oznak uszkodzenia auta.
3
Błotniki i drzwi samochodu da się łatwo wymienić, ale płat boczny tylny (część samochodu za tylnymi drzwiami) nie może być wymieniana. Za pomocą magnesu sprawdź różne punkty płatu tylnego. Uważaj, żeby nie zarysować blachy, nie przeciągaj po niej magnesu. Po prostu przyłóż go do konkretnego punktu po czym zdejmij i przyłóż do innego. Zacznij od dołu płatu i kieruj się ku górze. Magnez powinien bez problemu przyczepić się do blachy. Jeśli się nie czepia, oznacza to iż auto w tym miejscu było łatane. W ten sam sposób sprawdź również płat z drugiej strony samochodu.
4
Otwórz drzwi i obejrzyj dokładnie zawiasy. Ponownie możesz sprawdzić magnesem obszary, które powinny być metalowe. Prawe i lewe zawiasy powinny wyglądać identycznie. Szukaj nierówno nałożonej farby lub miejsc, w których nie powinno jej być. Jeśli zauważysz coś takiego możesz być pewien, że coś przy aucie było robione. Drzwi powinny się bez problemu zamykać i otwierać, nie powinny stawiać oporu. Zarówno prawe jak i lewe tylne drzwi powinny się zamykać i otwierać w ten sam sposób, lżej lub ciężej, ale bez używania siły.
5
Koniecznie zajrzyj pod maskę. Ponownie szukaj miejsc, które wyglądają dziwnie, nieregularnie, lub nie są gładkie. Przyjrzyj się podpórce maski, powinna być prosta. Obejrzyj uważnie samą maskę. Musi być gładka, niełatana, niespawana i powinna pasować idealnie do samochodu, gdy jest zamknięta. Nie powinno też być problemów z jej otwieraniem i zamykaniem. Obejrzyj uważnie sam silnik, jeśli nie znasz się na tym przyjdź z kimś, kto posiada wiedzę na ten temat. Posłuż się latarka, podświetl sobie części silnika i szukaj niezgodności. Sprawdź chłodnicę. Jeśli wygląda na nową, coś jest nie tak. Chłodnica w 2-3 letnim samochodzie powinna być lekko zużyta, nigdy nie powinna wyglądać jak nowa. Sprawdź dokładnie samochód pod przednim zderzakiem. Szukaj wgnieceń, spawu i innych oznak świadczących o tym, że coś było naprawiane.
6
Zamknij drzwi, maskę i bagażnik. Obejrzyj dokładnie boki samochodu pod drzwiami. Wszystko powinno być idealnie gładkie, w linii prostej. Zwróć uwagę, czy farba jest równomiernie rozprowadzona, lub czy gdzieś nie odchodzi. Połóż się na tekturze, którą ze sobą przyniosłeś i obejrzyj podwozie samochodu. Świecąc latarką sprawdź dokładnie cały spód auta. Wszystkie części powinny się ze sobą gładko łączyć, nie powinno być widocznych spawów i nierówności. Osie powinny być dobrze widoczne, proste i równe.
7
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości udaj się do mechanika, on na pewno sprawdzi Twoje auto dokładnie. Możesz też dla pewności pooglądać dla porównania inny samochód tej samej marki, ten sam model oczywiście i rok produkcji, aby sprawdzić jak wyglądają różne elementy. Niemożliwym jest, aby dwa samochody miały identyczną wadę.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

oskar
20.12.2012
''Błotniki i drzwi samochodu da się łatwo wymienić, ale płat boczny tylny (część samochodu za tylnymi drzwiami) nie może być wymieniana.'' - ludzie jak to nie może byc wymieniana? wymienia sie to jak kazde inne poszycie rozwierca sie zgrzewy oddziela uszkodzone poszycie od konstrukcji nosnej samochodu i zaklada w to miejsce nowe. Lakiernik robi robote i po naprawie...
Zbig
28.09.2011
Magnes (a nie magneZ) się niezbyt sprawdza, natomiast miernik grubości lakieru powie Ci wszystko, wystarczy sprawdzić parę najbardziej narażonych miejsc. I dach również (tak, tak, jesteśmy w Polsce, są tutaj i takie zdolne asy ;)

Warto obejrzeć spasowanie poszczególnych elementów do siebie oraz oznaczenia reflektorów, często po przekładce zdarzają się innego producenta, z inną homologacją.

Co do ostatniego zdania z pkt. 7 to się nie zgodzę, bo owszem, zdarza się, że dany model i dany rocznik ma daną wadę seryjną i występuje ona wtedy masowo. No ale można się tego dowiedzieć w necie szukając konkretnie informacji o danym upatrzonym modelu i roczniku.