skuteczna komunikacja

Jak się skutecznie komunikować?
IntimoIntimo - specjalista Tipy.pl

Dobra umiejętność komunikacji jest bardzo ważna w życiu codziennym. Umiejętności komunikacyjne potrzebne są ci w życiu codziennym, stosunkach międzyludzkich i pracy. Niestety nie wszyscy potrafią się skutecznie komunikować. Wielu mądrym i utalentowanym ludziom nie udaje się dostać dobrej pracy, ani zrobić kariery tylko dlatego, że nie posiadają zdolności komunikacyjnych. Nie możesz pozwolić, aby to spotkało także ciebie. Niezależnie od tego ile masz lat możesz nauczyć się skutecznej komunikacji. Wystarczy odrobina pewności siebie i opanowanie podstawowych zasad komunikowania się i z powodzeniem nauczysz się jak przekazać wszystko, co będziesz chciał i dogadasz się z każdym człowiekiem(a to z pewnością przyda ci się w życiu). Poniżej znajdziesz wskazówki jak się skutecznie komunikować.
1

Zrozum znaczenie skutecznej komunikacji. Komunikowanie się przyjmujemy jako normalną czynność, ponieważ codziennie się komunikujemy. Jednak warto się zastanowić ile uwagi poświęcamy codziennej komunikacji? Czy wiesz że:

  • Przeciętny pracownik komunikuje się przez 50% czasu pracy.

  • Sukces biznesowy w 85% zależy od umiejętności komunikowania się i zdolności w kontaktach interpersonalnych.

  • 45% komunikowania się to słuchanie innych.

  • Zapisywanie stanowi 9% komunikowania się.

  •  ¼ nieporozumień w pracy wynika z błędów komunikacji.

  • Aż 75% skutecznej komunikacji stanowi komunikacja niewerbalna.

2

Komunikowanie się przez mowę

Bądź komunikatywny.

Ważne byś mówił jasno i wyraźnie tak by każdy, kto cię słucha mógł cię łatwo zrozumieć. Ludzie będą zapamiętywali, co mówisz, jeżeli będziesz mówił jasno i wyraźnie. Musisz wiec zwracać dużą uwagę na to, co mówisz i jak mówisz. Wybieraj proste słowa zamiast bardziej złożonych, mów na tyle głośno by wszyscy cię wyraźnie słyszeli, ale pamiętaj by nie przesadzić, bo będziesz wtedy brzmiał jakbyś miał pretensje lub się kłócił.

  • Unikaj mamrotania i bełkotania. Wypowiadaj słowa wyraźnie i wyraźnie akcentuj ich znaczenie, aby nie popełnić niepotrzebnych błędów. Jeżeli mówisz bełkotliwie to prawdopodobnie jest to strach przed komunikacją i musisz ćwiczyć wyraźne mówienie przed lustrem. Zanim przystąpisz do rozmowy pomyśl nad tym, co chcesz powiedzieć i jakimi słowami to wyrazisz, dzięki temu będziesz mógł czuć się bardziej komfortowo, gdy dojdzie do konwersacji. Zarówno ćwiczenie przed lustrem jak i wcześniejsze układanie słów pomoże ci zyskać pewność siebie w komunikowaniu się.

3
Słuchaj aktywnie.

Komunikacja jest jak dwukierunkowa ulica, wymaga zarówno mówienia jak i słuchania. Pamiętaj, że podczas mówienia nie ma nauki. Jeżeli będziesz uważnie słuchać dowiesz się ile z tego, co powiedziałeś dotarło do twojego słuchacza, ile  z tego właściwie zrozumiał a czego nie zrozumiał w ogóle lub zrozumiał błędnie. Dzięki temu, że uważnie wysłuchasz drugą osobę możesz jeszcze wyjaśnić to, czego do tej pory nie zrozumiała.

4
Bądź interesujący wokalnie.

Monotonia nie jest miła dla ucha. W dobrej komunikacji ogromne znaczenie odgrywa odpowiednie akcentowanie i ubarwianie wypowiedzi przez zastosowanie intonacji. Zalecane jest podniesienie wysokości i poziomu głosu, gdy przechodzi się z jednego na drugi temat. Warto także mówić głośniej i wolniej, gdy dochodzi się do najważniejszego punktu lub podsumowania. Możesz mówić energicznie, ale zatrzymuj się by podkreślić słowa kluczowe.

5

Zorganizuj swoją komunikację.

Jasno ustal, co dokładnie chcesz przekazać.

Możesz np. porozumieć się w celu uzyskania informacji lub w celu zainicjowania jakichś działań. Aby zostać dobrze zrozumianym musisz od początku sprecyzować, jaki cel chcesz osiągnąć.

6
Zorganizuj i sprecyzuj w głowie to, o czym myślisz zanim przejdziesz do przekazu.

Jeżeli czujesz się ekspertem jakiegoś tematu twój przekaz może stać się nieczytelny, jeżeli nie określisz punktów kluczowych. Dobrze jest by wyznaczyć trzy główne punkty i pilnować by komunikacja się na nich skupiała. W ten sposób, jeżeli dyskusja powędruje na inny temat będziesz mógł łatwo wrócić rozmowę na właściwy kurs, powracając do jednego z wytyczonych punktów. Pomyśl o pozytywnym nastawieniu słuchacza zanim przejdziesz do właściwego tematu.

W komunikacji może pomóc ulubiona anegdota. Może ci to pomóc rozpocząć rozmowę i ułatwi identyfikowanie się słuchacza z tobą jako zwyczajnym człowiekiem.

7
Skup się na temacie.

Gdy już wymyślisz trzy podstawowe punkty upewnij się, że wszystkie fakty, historie i aluzje są ściśle związane z tematem. Jeżeli myślisz nad istotą sprawy pewne esencjonalne zwroty będą trzymać się w twojej pamięci. Nie bój się ich używać, gdy chcesz podkreślić jakiś punkt. Nawet najbardziej pewni siebie mówcy często kilkakrotnie powtarzają niektóre zwroty by podkreślić istotę sprawy i uzyskać lepszy efekt wypowiedzi.

Wyszukaj w Internecie nagrania wystąpień wielkich mówców. Znajdziesz tam wiele wzorców do naśladowania.

8
Rozpoznawaj ludzi.

Oczywiście nie musisz znać wszystkich ludzi, którzy są twoimi odbiorcami, ale wszyscy jednakowo patrzą nie ciebie ze zrozumieniem niekiedy przytakując głowami na twoje słowa. W ten sposób słuchacze łączą się z tobą, wiec ty także powinieneś odwzajemnić ich gesty. Zaleca się by w celu lepszej komunikacji lekko uśmiechnąć się do słuchaczy i skinąć głową, ale powinny to być gesty bardzo delikatne, ledwo widoczne.

9

Komunikacja przez język ciała.

Świadomie używaj wyrazu twarzy.

Wyraz twarzy ma odzwierciedlać pasję i generować empatię ze słuchaczem przez delikatne, miękkie zmiany wyrazy twarzy. Unikaj wyrazu twarzy, który wywołuje negatywne odczucia, takiego jak np. marszczenie brwi. Czasami to czy wyraz twarzy jest negatywny czy też nie zależy od kontekstu rozmowy, w tym także kontekstu kulturowego. Musisz, więc pamiętać by dostosować wyraz twarzy do okoliczności. Uważaj na swoje nieoczekiwane zachowania, bo mogą one sprawić wrażenie, że masz uprzedzenia kulturowe, do gestów takich należą zaciśnięte pięści, napięta postawa i milczenie. Jeżeli nie znasz ram zachowania odpowiednich w określonej kulturze wypytaj o nie słuchacza zanim przejdziecie do właściwego tematu rozmowy.

10
Komunikacja oko w oko.

Kontakt wzrokowy pomaga nawiązać odpowiednią relację miedzy tobą a twoim słuchaczem. Pomoże ci przekonać odbiorcę, że jesteś godzien zaufania. Podczas rozmowy należy szukać wzroku słuchacza i utrzymywać z nim kontakt wzrokowy. Oczywiście nie wolno przy tym przesadzić, jednorazowy kontakt wzrokowy powinien trwać od 2 do 6 sekund, wtedy będzie naturalny. Natomiast dłuższe podtrzymywanie kontaktu wzrokowego może wydać się natarczywe.

  • Jeżeli prowadzisz wykład na sali konferencyjnej postaraj się nawiązać kontakt z każdym uczestnikiem projekcji. Nie zaniedbuj żadnej z osób obecnych na sali, przykuj uwage każdego i poświęć każdej osobie odrobinę uwagi. Zwiększy to Twoje szanse na osiągnięcie zamierzonych celów.

  • Jeżeli adresujesz wypowiedź do publiczności rób przerwy miedzy frazami i patrz na publiczność przez około 2 sekundy zanim przejdziesz do kolejnego akapitu. To pomaga nawiązać relacje z ludźmi.

  • Musisz pamiętać, że w niektórych kulturach kontakt wzrokowy jest niestosowny i niepożądany, wiec zanim do niego dojdzie dowiedz się, jakie są preferencje kulturowe twoich słuchaczy.

11
Wykorzystaj oddechy i pauzy na swoją korzyść.

W robieniu przerw między wypowiadanymi zdaniami jest pewna siła. Eksperci twierdzą, że króciutka przerwa między punktami wypowiedzi pozwala wzbudzić zainteresowanie, podkreślić pewne informacje, sprawia, że komunikat staje się bardziej przejrzysty i zrozumiały, a dodatkowo daje słuchaczowi czas na strawienie tego co już zostało powiedziane, przez co ułatwia dalsze słuchanie. Aby poprawić umiejętne wykorzystywanie pauz:

  • Weź głęboki oddech by przygotować się do rozmowy.

  • Nabierz zwyczaju by brać regularne oddechy podczas wypowiedzi. Pomogą ci one zachować stały, spokojny głos.

  • Stosuj przerwy by zaczerpnąć tchu podczas wypowiedzi.

12
Uważnie używaj gestykulacji.

Musisz być świadomy tego, co pokazują twoje ręce, gdy ty mówisz. Gesty mogą wyrażać twoją otwartość, która będzie pozytywnie odczuwana, lub twoje zamknięcie w stosunku do innych, a to z kolei może być źle odbierane. Niektóre gesty mogą mocno działać na twoją korzyść, ale inne mogą całkowicie cię pogrążyć, gdyż będą rozpraszać słuchaczy lub nawet w skrajnych przypadkach będą dla nich obraźliwe. Zwracaj wiec dużą uwagę na język swojego ciała. Dużą wartość dla ciebie może mieć także odczytywanie gestów słuchaczy. Dzięki nim możesz się dowiedzieć jak inni reagują na to, co mówisz i jaki jest ich stosunek do ciebie.

13
Zachowaj kontrolę nad pozostałymi sygnałami mowy ciała.

Uważaj na wędrujące oczy, nerwowe pocieranie rąk o siebie lub wycieranie ich w ubranie, pociąganie nosem itp. Takie z pozoru drobne gesty mogą osłabić twoja pozycję i zaprzepaści twoje szanse na zaskarbienie przychylności słuchaczy.

14

Przemyślana komunikacja.

Wybierz odpowiedni czas.

Według starego powiedzenia wszystko ma swój czas. Podobnie jest w przypadku komunikacji. Ciężkich rozmów np. na tematy finansowe nie możesz odkładać na godzinę 22. Ta godzina to dobry czas by położyć się do łóżka, nie możesz wiec odkładać trudnego tematu na chwilę, gdy wszyscy słuchacze są zmęczeni. Zamiast tego powinieneś poruszyć ten trudny temat rano lub koło południa, gdy słuchacze są wypoczęci i mają otwarte umysły. Wtedy prawdopodobieństwo, że uzyskasz jasną i klarowną odpowiedź będzie większe.

15
rozmowa na plaży
Wybierz właściwe miejsce.

Jeżeli musisz powiedzieć komuś coś, co nie będzie dobrze przyjęte (np. śmierć bliskiej osoby, utrata pracy, krytyka jego wysiłków) nie mów tego w miejscach publicznych, na forum kolegów lub w pobliżu obcych osób. Jeżeli szanujesz osobę, do której mówisz powinieneś zadbać o odpowiednie, ustronne miejsce na taką rozmowę. To pomaga także zachować prawidłowy dwukierunkowy przepływ informacji między tobą i twoim odbiorcą. Nie możesz też przekazywać złych wieści w miejscach takich jak np. kawiarnia, wiele rozmów różnych ludzi może rozpraszać uwagę i zagłuszać to, co mówisz, a przez to nie zostaniesz zrozumiany. Na tej samej zasadzie, gdy przemawiasz do większej grupy ludzi musisz sprawdzić akustykę pomieszczenia, zanim zaczniesz przemowę. Jeżeli zajdzie taka konieczność używaj mikrofonu by wszyscy cię dobrze słyszeli.

16
Wyeliminuj wszystkie zakłócenia.

Wyłącz telefon komórkowy, schowaj I-Pod'a, przywiąż psa do słupa i zachowaj maksimum koncentracji.

17
Dziękuj rozmówcy lub grupie słuchaczy.

Nawet, jeżeli reakcja na to, co powiedziałeś była negatywna dobre maniery nakazują zachowanie uprzejmości i szacunku ludziom, którzy poświecili swój cenny czas by wysłuchać, co masz do powiedzenia.

?

Wskazówki
* Jeżeli w twojej wypowiedzi jest nuta pretensji musisz być przygotowany na to, że twoi odbiorcy również będą negatywnie nastawieni.
* Jeżeli jesteś zdenerwowany porzuć dyskusję, przeproś rozmówców i wróć do tematu, gdy ochłoniesz i przemyślisz wszystko na spokojnie.
* Chociaż odrobina humoru pomaga nawiązać dobry kontakt przesada w tym względzie może okazać się zgubna. Jeżeli nie będziesz mógł utrzymać powagi i zaczniesz chichotać nikt nie będzie traktować cię poważnie.

Strona 1 z 7

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Andreee
09.10.2017
Myślę, że komunikacja jest bardzo ważna. Często zapominamy o tym, bo w szkole nie kładzie się dużego nacisku na rozwój tego obszaru.
cwel
24.10.2016
jaki kura loading????????????