stłuczone kolano

Jak leczyć stłuczone kolano?

DoktorekDoktorek - specjalista Tipy.pl
Stłuczenie kolana jest bardzo bolesne. Mimo, że złamanie kości nie występuje w tego typu urazie, często prowadzi do krwotoku wokół miejsca stłuczenia. Potrzebne jest prześwietlenie magnetyczne, za pomocą którego lekarz stwierdzi dokładnie stłuczone miejsce. W większości przypadków przyległe kości nie są uszkodzone. Stłuczenia kolana często są wynikiem przewróceń, zwłaszcza w sporcie.
1
Objawy stłuczenia kolana.

Stłuczenie kolana może być bardzo irytujące i przeszkadza nam w normalnym funkcjonowaniu. Stłuczeniom towarzyszy rwący ból, zesztywnienie i opuchlizna. W niektórych przypadkach skóra w okolicy stłuczenia może zsinieć. Zmiany pogody mogą nasilić ból. Bywa też, że mamy problemy z chodzeniem ze stłuczonym kolanem.

2
Jak sobie radzić ze stłuczeniem?

Aby złagodzić ból w kolanie zażyj środek przeciwbólowy, na przykład ibuprofen lub paracetamol.

Przyłożenie kostek lodu również pomoże uśmierzyć ból. Ponadto przykładanie kostek lodu na pięć-dziesięć minut trzy razy dziennie jest zalecane, aby zlikwidować opuchliznę. Pamiętaj jednak, aby nie przykładać lodu bezpośrednio na skórę. Włóż go do foliowego worka i owiń dodatkowo ściereczką lub ręcznikiem. Dopiero wtedy przyłóż do stłuczonego kolana.

Nie nadwyrężaj zbytnio kolana. Zbyt dużo ruchu podobnie jak i brak odpowiedniej ilości odpoczynku może dodatkowo opóźniać gojenie kolana i powodować nawroty bólu.

Możesz skonsultować się z lekarzem, aby dowiedzieć się o innych metodach leczenia stłuczonego kolana. Lekarz może Ci również polecić serię ćwiczeń, które pomogą utrzymać stawy w dobrej kondycji i zapobiegną ścieraniu się tkanek. Ponadto, lekarz może skierować Cię na elektroterapię. Polega ona na wykorzystaniu prądu stałego i przesyłaniu do chorego miejsca impulsów elektrycznych. Pomaga ona w złagodzeniu bólu oraz poprawia ukrwienie tkanek. Ponadto przyśpiesza gojenie siniaków i opuchlizny. Stłuczenie zakłóca pole magnetyczne ciała. Elektroterapia produkuje impulsy elektryczne, które występują naturalnie, za każdym razem kiedy ciało walczy z urazami. Elektroterapia próbuje naśladować te naturalne impulsy i pomaga ciału w regeneracji przez co przyśpiesza proces gojenia. Ilość prądu, który wykorzystuje się w elektroterapii jest tak mała, że prawie nieodczuwalna. Leczenie tą metodą jest również bardzo skuteczne w zwalczaniu bólu chronicznego.

3
Suplementy, które wspomogą leczenie kolana.

Dobrze jeśli dostarczysz swojemu organizmowi bromelainę. Jest to naturalny enzym pozyskany z ananasa. Pomaga obniżyć ryzyko powstania stanów zapalnych, obrzęków i bólu, redukuje opuchliznę stawów oraz poprawia ich ruchliwość. Znajdziesz go w preparacie o nazwie Biomelain (dostępny np. tutaj). Biomelain przyjmowany razem z witaminą K i witaminą C ma jeszcze skuteczniejsze działanie. Dzięki witaminie C zmniejsza czas gojenia, podczas gdy witamina K jest niezbędna w budowaniu zdrowej struktury kości.

4
Jak leczyć stłuczenia kolan domowym sposobem?

Może ciężko w to uwierzyć, ale stłuczone kolano pomoże wyleczyć kapustą. Wystarczy, że weźmiesz kilka liści kapusty, nagrzejesz je (na przykład na grzejniku lub na czajniku z gorącą wodą) i roztłuczesz, aby puściły soki (możesz posłużyć się na przykład tłuczkiem do mięsa lub wałkiem). Tak przygotowanymi liści kapusty okładasz kolano i owijasz ręcznikiem lub bandażem. Najlepiej, jeśli zrobisz o na noc. Sok z kapusty pomaga 'wyciągać' z kolana opuchliznę. Ten stary babciny sposób jest bardzo dobry.

Na stłuczone kolano dobrze działają również okłady z moczu, starty surowy ziemniak lub mąka żytnia wymieszana ze zwykłą mąką i letnią wodą.

?

Wskazówki
* Zaniedbanie leczenia stłuczonego kolana może prowadzić do różnych powikłań. Wydłuża się również czas leczenia. Zastosowanie odpowiedniego leczenia zaraz po wystąpieniu urazu pomoże w szybkim zagojeniu się stłuczenia. Pamiętaj jednak, że nie da się go wyleczyć w dzień lub dwa. W zależności od rodzaju stłuczenia może to potrwać od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Ganglion (cysta galaretowata)
naciągnięty mięsień
Bandażowanie kostki

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

Mala
16.11.2016
Wlasnie jestem na etapie leczenia stluczonego kolana. Kiedy zobaczylam wieczorem jak ono wyglada bylam przekonana ze zostane unieruchomiona na kilka dni. Przypomnialam sobie rade mojej babci. Obluz stluczone miejsce surowym bialkiem. I tak zrobilam. Rano wstalam do pracy nie moge powiedziec ze nie bolalo. Ale opuchlizna zniknela i przepracowalam 12 godzin a moja praca polega na chodzeniu i staniu. Nie ma siniakow obrzek jest minimalny. Polecam te metode.
Piter
27.04.2016
Przy stłuczeniu kolana, pod żadnym pozorem niewolno używać maści rozgrzewających.
biegacz
25.11.2014
Artykól pisany przez dyletanta. Jakie kostki lodu? Można kupić specjalne okłady żelowe, które wkłada się do zamrażalnika. A tej pani w komentarzach, która mówi o maściach rozgrzewających na stłuczenia chyba się coś. po.... myliło. Z mojego doświadczenia w pierwszych dobach tylko schładzamy okładami ewentualnie żelami chłodzącymi np. altacet, a co do unieruchomienia, po stłuczeniu to też bym się zastanowił, umiarkowany ruch w większości wypadków, gdy nie jest uszkodzona kość moim zdaniem jest zalecany, by utrzymać ruchomość stawu. Pomaga też delikatny ruch w wodzie, ale nie gorącej lecz o temperaturze umiarkowanej.
grazyna2
19.04.2013
Nie w pełni się zgadzam, bo aby zażyć środek przeciwbólowy to musi być rzeczywiście ból, a stłuczenie boli tylko chwilę, a potem to boli jak dotkniesz. Polecam jednak smarowanie maścią- doradzi w aptece.
zlotemiasta
25.10.2010
Generalnie wszystkie ciężkie stłuczenia bolą okropnie. Pamiętam jakiś czas temu ręką nie mogłam ruszyć, bo tak się nieszczęśliwie złożyło, że sobie stłukłam. Najlepsze na coś takiego są maści rozgrzewające, ja obecnie używa Dermentolu, bo fajnie pachnie, rozgrzewa, a jednocześnie przynosi ulgę.