bagażnik rowerowy na samochód

Jaki bagażnik na rowery?

ProsportProsport - specjalista Tipy.pl

Zastanawiasz się jak najbezpieczniej przewieźć rower samochodem? Rozglądasz się za bagażnikiem rowerowym na dach lub na tył samochodu? Jest wiele możliwości i wiele opcji, które warto rozważyć przez kupnem bagażnika. Bagażnik musi pasować do samochodu, a rower do bagażnika, aby bezpiecznie go przewozić z miejsca w miejsce. Źle dopasowany lub źle założony bagażnik może stanowić niebezpieczeństwo na drodze, może spaść z auta, zostać skradziony lub uszkodzony.

Sklepy oferują nam szeroką gamę rodzajów bagażników, które pasują do większości samochodów. Podstawowymi rodzajami bagażników są bagażniki dachowe, bagażniki na hak, mocowane do bagażnika na tył samochodu, do opony zapasowej oraz specjalne bagażniki na tandemy i rowery poziome.

Aby pomóc Ci w dokonaniu właściwego wyboru proponujemy poniżej porównanie tych bagażników. Pogrupowaliśmy je w specjalne grupy, aby łatwiej Ci było odszukać interesujące Cię informacje. Odpowiedz sobie na poniższe pytania i dokonaj właściwego wyboru.

1

ZASTOSOWANIE

Jak często będziesz używał bagażnika. Czy się to zmieni w przyszłości?

- Jeśli będziesz używał bagażnika rzadko docenisz zakup łatwego do przenoszenia, wysokiej jakości i trwałego bagażnika. Nie kłopocz się z tanimi bagażnikami, które lada moment się rozlecą i przestaną być użyteczne.

W jak daleką trasę się wybierasz?

- Bagażniki trwałe i dobrej jakości będą bardziej odpowiednie na długie trasy. Ważne, aby rower nie przesuwał się podczas podróży i był dobrze trzymany przez bagażnik.

Jak ciężki jest Twój rower? Czy możesz go sam podnieść? Jak wysoko możesz go podnieść? Możesz go trzymać jedną ręką?

- Bardzo ważne jest rozważenie tych kwestii. Jeśli twój rower jest ciężki wybierz bardziej stabilny bagażnik, mocniejszy lub wzmocniony. Jeśli zdecydujesz się na bagażnik dachowy nie zapomnij o podpórce, aby rower mógł stabilnie stać an dachu. Pamiętaj, że postawienie ciężkiego roweru na dach samochodu nie jest proste jednak nie jest niemożliwe (jakoś może dasz radę).

Gdzie będziesz parkował samochód z rowerem? Będzie miejsce na rowery umocowane z tyłu samochodu?

- Obejrzyj swój samochód. Zmierz jego długość z bagażnikiem. Jeśli rozważasz kupno bagażnika dachowego musisz wziąć pod uwagę wysokość samochodu.

Gdzie będziesz przechowywał bagażnik, gdy nie będzie używany?

- Musisz przygotować miejsce w garażu na bagażnik. Zwróć szczególną uwagę na miejsce w garażu, gdy będziesz w nim parkował samochodem z zamontowanym bagażnikiem.

ROWERY

Jak dużo rowerów masz zamiar przewozić?

- Większość bagażników jest przeznaczona dla dwóch rowerów. Ale są bagażniki, na których można przewozić nawet do pięciu rowerów. Jeśli chcesz przewozić rower dziecięcy i dla dorosłych, najpierw załóż rower dziecka, a potem swój.

Czy będziesz przewoził rowery poziome lub tandemy?

Niektóre bagażniki są lepiej przystosowane do przewożenia tego typu rowerów. Warto rozważyć możliwość ich zakupu.

SAMOCHODY

Czy Twój samochód już ma zamontowany hak? Jaka jest jego wytrzymałość?

- Dowiedz się więcej o możliwościach wykorzystania haku w samochodzie.

Czy bagażnik będzie używany tylko na jednym samochodzie czy na kilku?

- Jeśli masz kilka samochodów, dobrze będzie jeśli rozważysz kupno bagażnika, który będzie pasował do wszystkich modeli samochodów jakie posiadasz.

Gdzie najchętniej chciałbyś zamontować bagażnik?

- Dwa najpopularniejsze miejsca to dach samochodu i jego tył.

Czy Twój samochód ma koło zapasowe z tyłu?

Jeśli tak, możesz zakupić bagażnik mocowany na koło zapasowe.

Czy planujesz zmianę samochodu w najbliższym czasie?

- Jeśli chcesz kupić nowy samochód, już teraz zastanów się nad jego marką i modelem, aby dobrze wybrać bagażnik. Szkoda by było, gdyby się potem okazało, że zakupiony teraz bagażnik nie pasuje do nowego samochodu.

BEZPIECZEŃSTWO I OCHORONA

Czy niepokoisz się o lakier w samochodzie i zarysowania?

- Bagażniki mocowane na tył samochodu mogą spowodować zadrapania lakieru. Możesz jednak kupić plandekę, która będzie oddzielać bagażnik od samochodu. W czasie podróży sprawdzaj, czy plandeka dobrze się trzyma. Musisz jednak wiedzieć, że niektóre bagażniki na tylną klapę mogą ją wygiąć a nawet spowodować pęknięcie szyby (zwłaszcza na dłuższych trasach po polskich, dziurawych drogach).

Jak ważna jest ochrona przed kradzieżą?

- Upewnij się, że Twój bagażnik posiada zabezpieczenia przed złodziejami. Przecież nie chcesz, aby w czasie postoju, ktoś ukradł Twój rower.

KOSZTY

Jak dużo jesteś w stanie zainwestować?

- Zastanów się ile pieniędzy jesteś w stanie przeznaczyć na bagażnik. Zapoznaj się dokładnie z ofertami i zadecyduj.

Czy jest to zakup na sezon czy na lata?

- Rozważ zalety kupna lepszego sprzętu, który posłuży Ci na wiele lat. Jeśli chcesz kupić bagażnik tylko na jeden czy dwa wypady, warto to przemyśleć, czy niepotrzebnie nie wydajesz pieniędzy.

Czy uprawiasz inny sport lub często jeździsz na wakacje samochodem?

- Przemyśl czy nie kupić bagażnika uniwersalnego na dach. Na nim będziesz mógł wozić narty, snowboard, kite czy trumnę. Jednak jeśli jeździsz z rodziną na wakacje samochodem, wówczas dach zarezerwuj sobie na trumnę a rowery zamontuj z tyłu samochodu. Dzięki temu będziesz mógł wziąć więcej rzeczy.

2
bagażnik rowerowy na dach

TYPY BAGAŻNIKÓW

Generalnie bagażniki dzielą się na dwa typy: mocowane do dachu i do tyłu samochodu (wszystkie znajdziesz tutaj). Porównaj zalety zarówno tych pierwszych, jak i drugich, zanim dokonasz wyboru.

Bagażniki dachowe:

Zapewniają lepszą ochronę przed uszkodzeniami rowerów.
Najlepsze do przewożenia tandemów i rowerów poziomych.
Wymagają zamocowania systemy poprzeczek na dachu samochodu.
Trzymają rowery z dala od drogi.
Rowery muszą być wyniesione na bagażnik dachowy. Mały stołek lub drabinka mogą być przydatne podczas wnoszenia roweru.
Musisz uważać, gdy przejeżdżasz pod wiaduktem lub mostem.
Rowery zamontowane na dachu stawiają opór pędowi powietrza.
Możesz zabezpieczyć kierownice i siodełko przed robakami.

3
Bagażniki montowane do tyłu samochodu:

Dzielą się one na trzy podgrupy: bagażniki montowane do bagażnika, bagażniki montowane do zaczepu i bagażniki montowane do koła zapasowego. Są one bardzo popularne, ponieważ są stosunkowo niedrogie i dostępne w szerokiej gamie modeli. Ponadto chronią opony roweru przed spalinami. Należy być ostrożnym przy parkowaniu samochodu. Bagażniki rowerowe montowane są do bagażnika samochodu za pomocą regulowanych nylonowych szelek. Zaczepia się je do pokrywy bagażnika samochodowego oraz pod nią (lub do zderzaka), a czasami również do boków klapy bagażnika samochodowego. Ważne jest, aby szelki były dobrze naciągnięte. Należy je dokładnie sprawdzać na każdym postoju, gdyż mogą się poluzować w trakcie jazdy.

4
bagażnik na tylną klapę
Bagażniki rowerowe na tylną klapę samochodu:

Pasują do sedanów i minivanów,
Rowery się ze sobą stykają, więc trzeba uważać przy ich zakładaniu na bagażnik (podczas drogi mogą się o siebie rysować).
Są przenośne, tanie, łatwe w montażu i łatwe do przechowywania.
Rowery nie muszą być wysoko podnoszone.
Rowery mogą zasłaniać tablicę rejestracyjną i światła. Wówczas trzeba kupić odpowiedni, dodatkowy zestaw.

5
bagażnik rowerowy na hak

Bagażniki rowerowe na hak:

Można na nich zamontować do czterech rowerów. Ładowność jest jednak uzależniona od wagi rowerów jaką samochód może unieść.
Łatwe w montażu i w demontażu.
Świetnie się sprawdzają na długich dystansach.
Zaczepiane do samochodu przy pomocy haka. Jeśli Twój samochód nie ma haka, zamontuj go.
Rowery montowane są z dala od karoserii samochodu, co jest dodatkowym plusem, gdyż nie zarysują nam blachy.
Łatwo jest je zabezpieczyć przed złodziejami, ponieważ mają zwykle dołączony zaczep zabezpieczający.
Rowery przewożone są równolegle do pojazdu.

6
bagażnik rowerowy na koło zapasowe
Bagażniki rowerowe na koło zapasowe:

Można na nich zamontować do dwóch rowerów.
Ramy podtrzymujące rower składają się, gdy nie są używane.
Przy montażu upewnij się, że rower nie zasłania tylnych świateł w samochodzie.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Jazda na rowerze w ciąży
brudny rower
jazda na rowerze zimą

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

zuziazyl
24.04.2013
Pozwólcie ze najpierw sprawię sobie rower dopiero będę myślała o bagażniku:P
KatarzynaM
10.06.2010
Witam, nie wiem jaki bagażnik wybrać - na hak czy na dach? Na hak - rowery są szersze niż samochód zatem mogę skasować jakiś rowerzystów na drodze (zaczepiając o nich rowerem), poza tym boję się, że kamyki spod kół będą uderzać o rower i go zniszczą. Na dach - jak ja postawię rower na dachu? Czy jest to możliwe? Może gdybym była Pudzianem to tak, ale sama go tam nie wytargam. Będę prawdopodobnie jeździć na rower z kimś (raczej z koleżanką), ale czy 2 baby poradzą sobie z wytaszczeniem rowerów na dach? Czy może potrzebna będzie pomoc jakiś przypadkowo spotkanych panów? Bardzo proszę o radę!