drzemka w pracy

Jak nie zasnąć w pracy?
PudzianPudzian - specjalista Tipy.pl

Niezależnie od tego czy imprezowałeś do późna, masz małe dziecko lub zarwałeś nockę siedząc nad projektem, musisz wstać rano i iść do pracy. I nie jest to wcale takie proste być na najwyższych obrotach cały dzień, zwłaszcza, gdy niewyspanie daje wciąż o sobie znać. Obiecujesz sobie ciągle, że będziesz spał regularnie i będziesz się wysypiał, jeśli tylko uda Ci się przetrwać dzień w pracy i nie zostać zdemaskowanym na przysypianiu, lub po prostu nie przysypiać wcale. Oto jak tego dokonać.
1
Węch.

Silny zapach, przyjemny lub nieprzyjemny od razu postawi Cię na nogi. Zaleca się olejki eteryczne uzyskane z następujących roślin: rozmaryn, eukaliptus, mięta (badania udowodniły, że wąchanie mięty obniża zmęczenie o 5%, zwiększa czujność o 30% i zmniejsza frustracje o 25%), kawa (ziarnista lub mielona, według badań samo wąchanie kawy potrafi obudzić człowieka), olejek z sosny zwyczajnej. Po prostu otwórz butelkę i zrób głęboki wdech wprowadzając zapach do organizmu. Oczywiście nie wszyscy trzymają w biurach buteleczki z olejkami eterycznymi. Możesz je zastąpić wąchając na przykład krem do rąk.

2
Akupresura.

Akupresura jest rodzajem masażu polegającym na uciskaniu różnych części ciała. Aby się pobudzić do działania masuj delikatnie czubek głowy, kark, dłonie (miejsce między kciukiem, a palcem wskazującym), miejsce tuż pod kolanami i małżowinę uszną.

3
Krótka drzemka.

Jeśli tylko masz taką możliwość i czas, zdrzemnij się na 10-15 minut. Taka drzemka wbrew pozorom działa cuda. Obudzi w Tobie żwawość i koncentrację. Aby uzyskać jeszcze lepszy efekt, wypij filiżankę kawy tuż po drzemce.

4
Światło.

Nie zamykaj się w ciemnych pomieszczeniach, brak światła wzmaga senność. Jeśli znajdujesz się w pomieszczeniu zamkniętym, a dzień jest pochmurny zaświeć więcej lamp. Jeśli dzień jest słoneczny otwórz okna, unieś wszystkie żaluzje rolety. Otwórz okna o wpuść trochę świeżego powietrza, które powinno Cię dodatkowo pobudzić. Patrz za okno, nawet w pochmurny dzień, czerp siłę z przyrody.

5
Niewygoda.

Nie dogadzaj sobie. Zostań na nogach tak długo jak to tylko możliwe. Jeśli masz pracę siedzącą usiądź na niewygodnym krześle, a nie zaśniesz tak szybko, w ogóle nie będziesz myślał o spaniu. Nie opieraj głowy o ręce, nie podpieraj jej. Jeśli w pomieszczeniu jest trochę chłodno, nie ubieraj się zbytnio, aby się ogrzać. Ciepło sprzyja senności.

6
Ćwiczenia z komputerem.

Tylko dlatego, że siedzisz przy komputerze nie myśl sobie, że się wymigasz od ćwiczeń. Używaj mięśni. Napinaj je, naciągaj. Możesz na przykład wyciągać ręce i robić nimi koła, kręcić głową. Wstań od czasu do czasu i przejdź się.

7
Pusty żołądek.

Unikaj najedzenia się w pracy. Zdecyduj się na przekąski raczej niż ciepły, pełny posiłek. Chodzi o to, żeby nie było nam zbyt dobrze. Rozbij konsumpcję na małe porcje. Możesz jeść jabłka (ich smak pobudzi Twoje kubki smakowe), rodzynki czy nasiona słonecznika (weź małą garść nasion do buzi, umieść je po jednej stronie jamy ustnej przy którymś policzku, bierz po jednym nasionku za pomocą języka i rozgniataj pojedynczo, będziesz wystarczająco zajęty, żeby nie myśleć o spaniu).

8
Energiczna muzyka.

Nie słuchaj muzyki, która sprzyja spaniu, nawet jeśli lubisz takową, dzisiaj z niej zrezygnuj. Włącz coś co Cię obudzi. Jeśli masz możliwość gibaj się w rytm muzyki, wystarczy samo kiwanie głową lub stukanie nogą. Upewnij się tylko, że taka muzyka nie przeszkadza Twoim współpracownikom.

9

Co 30 minut rób jedno z poniższych:
- wstań i podskakuj przez 2-3 minuty,
- maszeruj energicznie w miejscu,
- idź do toalety i ochlap twarz zimną wodą,
- pij zimne napoje,
- umyj zęby,
- żuj gumę, najlepiej miętową.

?

Wskazówki
* Nie zapominaj, że odrobina kofeiny może zdziałać cuda. Zrób sobie kubek kawy i wypij powoli. Nie przesadzaj jednak z jej ilością, bo przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego.
* Zdaj sobie sprawę, że pewnie nie jesteś zmęczony tak bardzo jak ci się wydaje. Nie raz przyłapiesz się na tym, że myślisz o drzemce zaraz po powrocie do domu. To Cię nie pobudza, a wręcz przeciwnie. Myślenie o spaniu powoduje senność.
* Pij zimne napoje i jedz chłodne pożywienie.
* Skoncentruj się na pracy, zajmij się jakimś konkretnym zadaniem. Nie będziesz pamiętał, że chce Ci się spać.
* Niektórzy ludzie mają różne alergie, zapytaj współpracowników, czy nie są na coś uczuleni zanim rozniesiesz zapach jakiegoś olejku eterycznego w pomieszczeniu.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

Sonia
26.01.2019
Jak nie zasnąć w pracy? Krótka drzemka wystarczy... Logiczne.
operator cnc
29.02.2016
Nam zawsze chce się spać, niezależnie od pory dnia czy nocy, od rodzaju obróbki, stopnia wtajemniczenia
WrRaThY
12.04.2012
Fajny art. nie sadzilem ze google cos sensownego znajdzie. szczegolnie opcja z wachaniem miety sie mi spodobala ;] napewno kiedys wyprobuje (szkoda ze dzis jej nie mam)
pozdrawiam autora
Joannaa
21.09.2010
Jeśli komuś chce się codziennie spać w pracy to oznacza że praca go nudzi i nie jest dla niego odpowiednia. Najlepszym rozwiązaniem znaleźć sobie coś innego lub poprosić szefa o rozszerzenie obowiązków - albo ich zmianę.
Wazee
07.07.2010
Najgorsze są dni szaro-bure i deszczowe. Wtedy oczy same się zamykają i nic nie działa - nawet litr kawy.
Imre
07.07.2010
Zwykle pomaga ruch. Wystarczy przebiegnąć się po schodach lub do sklepu i z powrotem ;)