masa papierowa

Jak zrobić masę papierową?

JudytaJudyta - specjalista Tipy.pl
Stworzenie własnego papieru to doskonały sposób na recykling odpadów, które masz w domu. Możesz potem stworzyć z niego niezwykłe dzieła. Pierwszym krokiem do zrobienia papieru jest stworzenie masy papierowej. Masa papierowa może być przekształcona w papier, ale zanim do tego dojdzie musisz upewnić się, że jest ona dobrej jakości. Poniżej znajdziesz wskazówki jak zrobić masę papierową.
P

* Skrawki papieru
* Ścierki lub szmaty
* Blender lub mikser

1

Przygotuj stanowisko do pracy. Podczas wytwarzania masy papierowej można nieźle nabrudzić, przygotuj więc jakąś folię zabezpieczającą, aby ochronić meble. Miej też po ręką szmaty, by na świeżo wyczyścić ewentualne zabrudzenia.

2
Wybierz papier, którego użyjesz na potrzeby projektu. Możesz użyć każdego rodzaju papieru, np. kawałków kolorowej bibuły - dzięki temu powstanie wielokolorowy papier. Równie dobrze sprawdzają się gazety.
3
Rozważ także użycie chusteczek higienicznych, papieru toaletowego lub ręczników papierowych. Dzięki nim możesz uzyskać bardziej delikatny biały papier. Dla stworzenie sztywniejszego papieru wykorzystaj nieużywany papier do drukarki.
4
Potnij skrawki papieru na 2,5 cm kawałki. Oczywiście nie muszą być one dokładnie równe. Będziesz potrzebować około 4 filiżanek tak rozdrobnionych skrawków papieru.
5
Pocięty papier wrzuć na około 2 godziny do ciepłej wody, w tym czasie dobrze rozmoknie i będzie ci go łatwiej zgniatać.
6
Umieść ciepłą wodę w blenderze, napełnij go do około połowy. Dorzuć do pełna rozmoczonego papieru i całość zmiksuj. Powinieneś uzyskać konsystencję jak zupa-krem. Miksuj wystarczająco długo, by w masie nie było żadnych całych kawałków papieru. Twoja masa jest gotowa do wykorzystania.
?

Wskazówki
* Eksperymentuj z różnymi kolorami i fakturami papieru a uzyskasz bardzo różnorodne efekty.
* Podczas produkcji masy papierowej noś fartuch, bo możesz się poplamić, a masę trudno potem wyczyścić.

Powiązane porady

kartka z wyskakującym tortem
Róża z bibuły
przykładowy kolaż

Podobne porady

Komentarze (11)

* Pola wymagane

Yukutren
02.03.2016
Siema
Skrzatolog
15.04.2014
a wiecie jak zrobić skrzata?
arimor
07.01.2013
Z takiej masy można zrobić papier czerpany, co jest świetnym sposobem na recykling i produkcję własnej papeterii czy kartek na notatki. Nauczyłam się tej techniki na festiwalu slot art. Należy wlać masę papierową do miski w proporcji: szklanka masy na 2 szklanki wody i dobrze zamieszać. Następnie użyć zrobionego przez siebie sitka (wystarczy dowolna ramka np. o starym obrazku z przyczepioną pinezkami wykrochmaloną na sztywno firanką o wąskich oczkach lub sztywnym metalowym drobnym sitkiem). Sitko zanurzamy w wodzie z masą i poruszamy tak, by osadziły się na nim papierowe strzępki, po czym odcedzamy wodę i kładziemy ramkę masą do dołu na kawałku materiału. Odsączamy resztę wody dociskając do sitka papierowy ręcznik albo gąbeczkę, po czym zabieramy sitko. Teraz możemy ozdobić nasz papier np. zasuszonymi kwiatkami - same się do niego przykleją. Następnie zakrywamy go drugim kawałkiem materiału i wieszamy gotowy papier w materiale na sznurku do wyschnięcia. Przyczepiamy całość klamerką. Na drugi dzień wyciągamy arkusik spomiędzy materiałów.
Kobra
08.12.2012
No dobra, ale co potem z tą masą? Piszesz, że można zrobić papier i wogóle, i to mnie interesowało. Ale jak mam go zrobić? Bo w napoczeniu skrawków nic trudnego nie ma, interesowałoby mnie, co dalej z tą masą czynić
daria16rog
03.12.2012
Szkoda papieru.
pati
03.02.2012
hahahah weźcie...
pati
20.11.2011
a jak ktoś nie ma miksera ani blendera to co ma zrobić? :(
Ida
17.01.2011
Do patry200019: dolej na oko. Ale dolewaj mało. Na początek dawaj jedną łyżkę na kilka kartek papieru. Później będziesz mogła dodać więcej wody. Chodzi o konsystencje masy - jak będzie zbyt twarda i sztywna to dodasz więcej.
patry200019
16.01.2011
a ile tej wody dodać ?
Brumka
13.10.2010
do kaczuszka: z masy papierowej można robić płaskorzeźby, maski karnawałowe, naczynia, broszki, ozdoby na choinkę - ogólnie wszystko. Fajna sprawa!