wzdęcia

Jak leczyć wzdęcia brzucha?

AlexisAlexis - specjalista Tipy.pl
wzdęcia
1 z 9
Wzdęcia to nie choroba - tak mówi wiele osób, ale jest to pewnie ta grupa, która nie cierpi z ich powodu. Wzdęcia mogą być bardzo dokuczliwe i bolesne. Dokuczają zwłaszcza wtedy, gdy jesteś na diecie kapuścianej, ale tworzą się też po wielu innych potrawach. Poniżej znajdziesz wskazówki na temat tego jak leczyć wzdęcia i kilka informacji o przyczynach ich powstawania..
1
sposoby na wzdęcia - krok 1
Wzdęcia występują, gdy w przewodzie pokarmowym produkowany jest nadmiar gazów. Najbardziej typową przyczyną powstania gazów są reakcje chemiczne, jakie zachodzą podczas procesu trawienia niektórych pokarmów np. kapusty. Istnieje jednak jeszcze wiele innych pokarmów, które mogą wywoływać wzdęcia, są to między innymi morele, banany, brokuły, kalafior, rzodkiewka, cebula, bakłażan.
Duży wpływ na tworzenie się gazów mają również węglowodany złożone, które mają niski indeks glikemiczny i często nie są w pełni trawione w żołądku i jelicie cienki.
2
sposoby na wzdęcia - krok 2
Ludzie bardzo różnie reagują na zjedzone produkty spożywcze, więc powstawanie gazów jest cechą bardzo indywidualną. Niektórzy twierdzą, że cierpią na wzdęcia po zjedzeniu kukurydzy, czy owsa. Inni natomiast (ci mniej wrażliwi) narzekają na gazy tylko po spożyciu typowych produktów, które je wywodują, czyli kapusty i fasoli. Jedyną dobrą stroną wzdęć jest to, że nie są one objawami żadnej poważnej choroby.
3
sposoby na wzdęcia - krok 3

Kminek to jedna z najlepszych przypraw, która zapobiega powstawaniu wzdęć i łagodzi ich objawy. Jeżeli lubisz kminek możesz go śmiało dodawać do kapuśniaku i innych potraw, które wywołują wzdęcia, bez względu na przepis. Jeżeli natomiast nie lubisz kminku, możesz zastąpić go innymi ziołami, które również łagodzą wzdęcia - koprem, miętą, tymiankiem lub szałwią.

4
sposoby na wzdęcia - krok 4

Innym doskonałym lekiem na wzdęcia są kwiaty rumianku. Dodaj kilka kwiatów rumianku do zupy, a zapomnisz o wzdęciach. Obawiasz się o to, jaki smak uzyskasz? Spokojnie. Z wielu wypróbowanych ziół, kwiaty rumianku są chyba najbardziej neutralne w smaku.

5
sposoby na wzdęcia - krok 5

Kolejnym środkiem na wzdęcia jest mieszanka świeżo utartego imbiru i soku z cytryny. Możesz także spróbować imbiru w postaci tabletek, jest prawie równie skuteczny. Imbir wpływa nie tylko na wzdęcia, ale także łagodzi wszystkie inne podrażnienia przewodu pokarmowego.

6
sposoby na wzdęcia - krok 6

Na wzdęcia skutecznie działają także inne zioła, takie jak bazylia, bergamotka, kolendra, czosnek, lawenda, gałka muszkatołowa, oregano i rozmaryn. Wystarczy, że dodasz odrobinę tych ziół do swoich potraw i zmniejszysz ryzyko powstawania wzdęć.

7
sposoby na wzdęcia - krok 7

Możesz także leczyć wzdęcia herbatką ziołową przygotowaną z rumianku, kopru, kminku, melisy i lukrecji.

8
sposoby na wzdęcia - krok 8

Poza ziołami istnieje też jeden bardzo prosty i naturalny środek do walki z wzdęciami. Musisz po prostu wolniej jeść. Uczyń posiłek czymś bardzo odprężającym i relaksującym. Przeżuwaj bardzo powoli i dokładnie. Jeżeli jesz zbyt szybko i łykasz duże kęsy, istnieje większe prawdopodobieństwo, że przejdą one do jelit niestrawione i wytworzą gazy. Powinieneś także unikać żucia gumy, palenia tytoniu i picia napojów gazowanych, przyczyniają się one do przedostawania się większej ilości gazów do przewodu pokarmowego.

Strona 1 z 9

Powiązane porady

grypa żołądkowa
jak leczyć gazy?
zaparcia

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

aga
19.08.2013
Wzdęcia mogą być objawem poważnej choroby - drożdżycy układu pokarmowego (candidy), której można dostać od przyjmowania antybiotyków lub jedzenia zbyt dużej ilości słodyczy i białego pieczywa. Lekarze często mylnie dniagnozują ją jako zespół jelita drażliwego. Choroba ta jest o tyle niebezpieczna, że po pewnym czasie candida przenika z jelit do innych części organizmu. Niestety większośc lekarzy nie wie o istnieniu takiej choroby, choć w dzisiejszych czasach jest ona bardzo rozpowszechniona - z tego względu większość chorych jest niezdiagnozowana.
mara
31.12.2012
Szczerze mówiąc nie jestem osobą która lubi pić herbatki ziołowe, dlatego lekarz przepisał mi espumisan i od jakiegoś czasu gdy dopadają mnie wzdęcia wówczas sięgam po niego. Czasami też biorę profilaktycznie np. jak wiem że czeka mnie wielka uczta :)