kontrolowanie gniewu

Jak powstrzymać gniew?
KarmaKarma - specjalista Tipy.pl

Gniew jest bardzo negatywnym uczuciem i może być destrukcyjny zarówno dla osoby, która go odczuwa jak i dla jej otoczenia. Warto wiec spróbować zapanować nad sobą i powstrzymać gniew. Poniżej znajdziesz wskazówki jak to zrobić.
1
Gdy jesteś zły, nic nie mów.

Jeżeli mówimy coś w gniewie najprawdopodobniej tylko pogarszamy sytuację i możemy zranić uczucia innych ludzi. Często zdarza się także, że gdy rozgniewani podnosimy głos, to ludzie odpowiadają w ten sam sposób i tworzy się samonapędzająca się spirala gniewu. Jeżeli wiec jest to możliwe, najlepiej nie odzywać się, gdy opanuje nas złość, być może uda się i negatywne emocje odejdą. Gdy wiec poczujesz nadchodzący gniew policz do dziesięciu zanim coś powiesz, a jeżeli to nie pomogło - policz do stu.

2
Bądź obojętny wobec osób, które starają się ciebie rozgniewać.

Niektórzy ludzie odczuwają niebezpieczna satysfakcję z doprowadzania innych do szału. Jednak, jeżeli potrafimy przejść obok nich obojętnie, ignorując ich słowa lub zachowanie i uznając, że ich zachowanie jest poniżej naszej godności, to możemy bez problemu uniknąć gniewu. Ponadto, jeżeli w żaden sposób nie będziemy odpowiadać na ich prowokacje z czasem z pewnością stracą zainteresowanie i nie będą nas niepokoić w przyszłości.

3
Użyj rozumu, by powstrzymać gniew.

Gdy tylko czujemy pierwsze objawy gniewu powinniśmy zrobić krok wstecz i powiedzieć sobie „ten gniew nie pomoże mi w żaden sposób, może tylko pogorszyć sytuację”. Nawet, jeżeli jakaś część nas nadal pozostaje zła, to wewnętrzny głos rozsądku pomaga nam się opanować i spojrzeć z dystansem na emocje.

4
Życzliwie patrz na innych.

Gdy wzbiera w nas złość w stosunku do drugiego człowieka, najlepiej wyobrazić go sobie jako bezradne pięcioletnie dziecko, wtedy nasz gniew odejdzie, a na pierwszy plan wysunie się współczucie i przebaczenie. Jeżeli twój młodszy brat przypadkowo cię uderzył, nie czujesz wobec niego gniewu, tylko tłumaczysz sobie, że jest zbyt mały by wiedzieć, że to złe. Takie wyobrażanie sobie słodkiego i niewinnego pięciolatka jest szczególnie przydatne, gdy gniew wywołują u nas członkowie rodziny.

5
Doceń siłę spokoju.

Jeżeli docenimy siłę i wartość spokoju jako największy skarb naszego umysłu, nie będzie miejsca na gniew. Masz pełne prawo złościć się na kogoś, ale wiesz, że przez tą złość możesz tylko stracić swój cenny spokój. Więc nie warto.

6
Staraj się zawsze rozumieć tych, którzy są przeciwko tobie.

Nie bój się swoich uczuć, ale staraj się zachować spokój. Jeżeli twoi przeciwnicy zobaczą, że jesteś niezaangażowany i spokojny, pewnie będą mieć wyrzuty sumienia, że wyładowują swoja złość na tobie. Zainspirowani twoim spokojem będą również chcieli się wyciszyć.

7
Skup się na czymś zupełnie innym.

Gdy ktoś robi coś, by nas zezłościć, musimy uciec myślami do rzeczy, które sprawiają, że jesteśmy szczęśliwi. Najlepszym antidotum na negatywne emocje jest skoncentrowanie się na pozytywach.

8
Oddychaj głęboko.

Zwykłe głębokie oddechy pomogą pozbyć się gniewu.

9
Medytacja.

Ćwicz regularnie, by odnaleźć wewnętrzny spokój. Jeżeli mamy łatwy dostęp do wewnętrznych pokładów spokoju, możemy z nich łatwo skorzystać w trudnej sytuacji.

10
Uśmiechaj się.

Każdy uśmiech może rozładować negatywne emocje i załagodzić sytuację. Uśmiech nic nie kosztuje, a może pomóc rozładować gniew i wyjść obronną ręką z każdej stresującej sytuacji.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

Antekg
29.12.2014
A jednak nie można godzić się na wszystko. Gniew jest sygnałem, że sytuacja jest niekomfortowa. Można się z tym pogodzić tak jak tu zalecają, ale często jest to droga na skróty.
Trzeba uruchomić rozum, wygasić emocje i... zacząć działać tak, aby wyeliminować zło, które sprowokowało gniew.
sgregregr
28.02.2014
większość rad jest nie dla mnie. Siedzę sobie samotnie, chciałbym czerpać z życia a tu jestem sam zły na siebie ale również i na innych ponieważ nikt już niema na nic czasu. Ehh taki wiek tylko praca, praca i jeszcze raz praca i te pieprzone pieniądze niema już na świecie innych wartości

i dlatego jestem zły... i smutny
AgnieszkaL
08.07.2010
Ja też zawsze płaczę jak jestem zła :/
Arielka
05.07.2010
ja też zawszę płaczę jak jestem wściekła, a później jest mi wstyd, że nawet zezłościć się porządnie nie potrafię tylko płaczę jak jakaś mała beksa :((
magdaMa
05.07.2010
Jak byłam młodsza to jak bardzo się złościłam to zaczynałam płakać. Jakoś nie potrafiłam stłumić tego uczucia. Teraz już przeszło, ale nadal nie potrafię się całkowicie wyciszyć.