kleszcz

Jak wyciągnąć kleszcza?
Hose - specjalista Tipy.pl

Przez wiele miesięcy, ale zwłaszcza latem jesteśmy narażeni na atak kleszczy. Jest to o tyle niebezpieczne, że kleszcze przenoszą różne choroby, między innymi boreliozę. Ale jak wyciągnąć kleszcza, kiedy już się w nas wbije? Trzeba zachować szczególną ostrożność, aby wyciągnąć całego kleszcza.
1

Po pierwsze NIE RÓB żadnej z poniżej wymienionych rzeczy:

  • nie smaruj kleszcza wazeliną, aby lepiej wyszedł.

  • nie smaruj zmywaczem do paznokci

  • nie smaruj olejem ani oliwą

  • nie polewaj alkoholem

  • nie wypalaj kleszcza.

Te wszystkie metody nie tylko nie usuną kleszcza, ale sprawią, że będzie Ci dużo trudniej się go pozbyć. Jak zatem wyciągnąć kleszcza. Pęsetą. Tylko i wyłącznie.

2
Weź pęsetę i ją odkaź.
3
Znajdź główkę kleszcza, która zazwyczaj znajduje się wbita pod Twoją skórą.
4
Zbliż pęsetę tak blisko głowy kleszcza jak tylko możesz. Nie chwytaj go za tułów, bo w momencie gdy go pociągniesz, możesz urwać mu głowę, która zostanie pod skórą. Zwiększy to dodatkowo ryzyko zakażenia jakąś chorobą.
5
Nie szarp się z kleszczem. Wykonaj jeden szybki ruch wyciągając go.
6
Upewnij się, czy udało Ci się wyciągnąć całego kleszcza. Jeśli zostanie jakaś jego część pod skórą, zgłoś się do lekarza, aby ją usunął.
7
Przemyj ranę środkiem antybakteryjnym. Może to być woda utleniona lub spirytus salicylowy.
8
Zapamiętaj lub zapisz dzień, w którym ugryzł Cię kleszcz. Będzie to potrzebne, w razie gdyby później pojawiły się jakieś symptomy chorobowe.
?

Wskazówki
* Staraj się usunąć kleszcza jak najszybciej po jego wgryzieniu się. Dzięki temu możesz uniknąć zarażenia się jakąś chorobą.
* Borelioza charakteryzuje się dużą wysypką, rumieniem w miejscu ukąszenia, naciekiem limfocytarnym oraz objawami grypopodobnymi.
* Zazwyczaj nie będziesz sobie zdawać sprawy, że masz kleszcza dopóki go nie zauważysz. Pamiętaj, aby dokładnie sprawdzić skórę głowy i obejrzeć całe ciało po wycieczce do lasu, parku i innych miejsc, w których mogą występować kleszcze.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

wodazmózgu
26.06.2014
a co zrobić gdy kleszcz już się nachla krwi i odwłok będzie na tyle duży, że nie da się chwycić pęsetą za głowę?
grazyna2
27.04.2013
Niczym nie należy smarować miejsca wtedy, gdy jest kleszcz, on się broni i wbija się bardziej. Najlepiej jak tylko się go zobaczy- wyciągnąć pęsetą. Obserwować miejsce ukąszenia, jak się powiększa- iść do leakrza