amarylis

Jak pielęgnować hippeastrum?

flora - specjalista Tipy.pl
Hippeastrum jest rośliną z rodziny amarylisowatych. Pochodzi z tropikalnych regionów Ameryki Południowej. Na wysokiej, sztywnej łodydze kwitną podobne do lilii kwiaty koloru białego, czerwonego lub różowego. Są to jedne z największych kwiatów z roślin domowych. Liście hippeastrum są długie, sztywne, ciemnozielone. Jest bardzo popularną rośliną domową. Należy dobrze dbać o tę roślinę, aby była prawdziwą ozdobą.
1

Hippeastrum potrzebuje doniczki o wymiarach mniej więcej 15-20 centymetrów. Ważne, aby doniczka nie wywróciła się z kwiatem jak już zakwitnie, ale umiała go utrzymać.

2
Nasyp do doniczki sypkiej, użyźnionej ziemi i umieść w niej cebulkę kwiatu. 1/3 cebulki powinna zostać na powierzchni ziemi.
3
Postaw doniczkę w słonecznym miejscu. Nie podlewaj zbyt często dopóki nie zobaczysz pierwszych pąków.
4
Jak już kwiat urośnie na wysokość około dwóch-trzech centymetrów, zacznij go podlewać regularnie.
5
Obracaj od czasu do czasu doniczkę, bo łodyga będzie rosła w kierunku światła. Obracając doniczkę, możesz sterować kierunkiem jej wzrostu, aby była prosta i nie wyginała się na boki przeciążając doniczkę.
6
Jak już hippeastrum zacznie kwitnąć postaw go w miejscu, gdzie nie będzie narażony na bezpośredni kontakt ze słońcem. Przedłuży to jego kwitnięcie.
7
Hippeastrum mimo iż rośnie wysoko nie potrzebuje patyczka, aby go podtrzymywał. Łodyga jest na tyle sztywna, że sama sobie poradzi z utrzymaniem kwiatów. Jednak niektóre odmiany, które rosną na wysokość powyżej 60 centymetrów, mogą potrzebować patyczka.
8
Jak już kwiaty przekwitną, obetnij łodygę. Nie obcinaj jej jednak przy samej ziemi, ale na wysokości około 2-3 centymetrów od podłoża.
9
Podlewaj hippeastrum regularnie. Możesz dodawać od czasu do czasu troszkę nawozu.
10
Mniej więcej w połowie sierpnia, zmniejsz regularność podlewania. We wrześniu zaprzestań podlewania całkowicie. Umożliwi to przejście cebuli w stan spoczynku.
11
Jak liście całkowicie uschną utnij je zostawiając je na około 2-3 centymetry. Wyjmij cebulkę z ziemi.
12
Cebulka powinna być dokładnie wyczyszczona i przechowywana w chłodnym, suchym i zacienionym miejscu. Trzymaj ją tak przez około 8 tygodni.
13
Na pięć do ośmiu tygodni przed kwitnięciem włóż cebulkę do świeżej ziemi. Ponownie postępuj zgodnie z krokami 1-12.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

paprotka
Fikus
podlewanie kwiatów doniczkowych

Podobne porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

wiola
20.11.2014
Jedna łodyga już przekwita a druga dopiero rośnie, co mam zrobić z tą pierwszą kiedy wszystkie kwiatki opadną? obciąć ją czy zostawić? a jak obciąć to na jakiej wysokości?
masya
28.05.2013
W markecie kupiłem zdrową,dużą- prawie 20 cm w obwodzie cebulę hippeastrum.Wyrosły liście,a pózniej duża łodyga,pięknie zakwitła-4 duże kwiaty.Jednak po kilku dniach przekwitła.Gdy łodyga w połowie była uschnięta, obcięłam ją 2-3 cm nad cebulą.Jednocześnie po drugiej stronie wyrosła druga nieco mniejsza łodyga,pięknie też zakwitła.Teraz już przekwita.Liście są duże,zdrowe,jędrne.Problem w tym,że cały czas podczas wzrostu i kwitnięcia kwiatu zanika cebula.To już trzeci identyczny przypadek.Proszę o radę-dziękuję.
botanik
29.04.2013
Opis opieki nad rośliną odnosi sie do rodzaju Zwartnica - HIPPEASTRUM Herb., a nie Amaryllis L., który ma całkowicie inny cykl życiowy i wymagania. Na zdjęciu jest nie amaryllis, lecz Hippeastrum papilio. Hippeastrum i Amaryllis były kiedyś łączone w jeden rodzaj, lecz od kilkudziesięciu lat takie ujęcie jest przestarzałe i współcześnie gatunki amerykańskie to zwartnice (Hippeastrum), a afrykańskie to amarylisy (Amarylis).
jaga
24.04.2013
Pomyłka!! ten kwiat na obrazku to hiperastrum , a amarylis to zupełnie inna roślina.
asia
18.03.2013
Mój amarylis zakwitł wczoraj (rozwinął pierwszy kwiat) na ulistnionej roślinie. Nijak się to ma do wskazówek które znalazłam w necie. Jak postępować z cebulą? Kiedy ją posadzić ponownie? Czy liście mogę teraz obciąć? Nie są dekoracyjne, łamią się. Obok wyrastają małe liście młodej cebulki.
ela
06.11.2010
Hipeastrum to roślina cebulkowa z rodziny amarylisowatych.Cebulę sadzimy do doniczki tak żeby koniec cebuli wystawał z doniczki.Kwitnie w zimie,na jednej łodydze jest cztery lub więcej pąków. Najpierw wychodzi z cebuli łodyga z kwiatami, a potem liście.Gdy przekwitnie wystawiamy na zewnątrz. W sierpniu przestajemy podlewać i przenosimy do chłodnego miejsca , na przykład do piwnicy i trzymamy ją tam przez przynajmniej trzy miesiące. Pod koniec listopada można go sadzić do nowej doniczki.Przy dobrym pielęgnowaniu można uprawiać przez kilka lat.