nadwrażliwość zębów

Jak leczyć nadwrażliwość zębów?
DafneDafne - specjalista Tipy.pl

Nadwrażliwość zębów, często nazywana przez dentystów nadwrażliwością zębiny, to stan zębów, gdzie pewne bodźce, takie jak gorąco, zimno, słodkie lub kwaśne jedzenie i napoje, mogą wywoływać nadmierne reakcje w określonych zębach lub partiach dziąseł. Reakcja ta jest zwykle krótka, ostra oraz nagła i odchodzi zazwyczaj tak samo szybko, jak się pojawia. Ważne jest, by umieć odróżnić nadwrażliwość od innych rodzajów bólu zębów, które mogą być oznaką całkowicie innych problemów stomatologicznych. Zazwyczaj ból, który pogarsza się w upływem czasu, trwa dłużej i pojawia się podczas gryzienia pokarmu, wskazuje na coś znacznie bardziej poważnego. Przeczytaj poniższe wskazówki, podpowiemy ci w nich jak leczyć nadwrażliwość zębów.
1
Dobra higiena jamy ustnej.

Ważne jest, aby każdego dnia dokładnie czyścić swoje zęby. Dzięki temu zapobiegniesz rozwojowi wielu chorób dziąseł. Szczotkowanie i czyszczenie nicią dentystyczną przestrzeni międzyzębowych może pomóc w zapobieganiu chorobom dziąseł, które prowadzą do odsłonięcia zębiny, a w konsekwencji do nadwrażliwości zębów.

2
Delikatne szczotkowanie.

Statystyki wyraźnie pokazują, że dwie z trzech dorosłych osób szczotkują swoje żeby zbyt mocno. Nacisk na zęby podczas prawidłowego szczotkowania powinien być minimalny. Dopóki istnieje kontakt między włóknami szczoteczki i powierzchnią zębów, oznacza to, że nacisk jest wystarczający. Jeśli włókna na twojej szczoteczce w trakcie jej używania wyginają się na różne strony, oznacza to, że szczotkujesz zęby zbyt mocno.

3
Używaj miękkiej szczoteczki do zębów.

Obecnie na rynku dostępne są szczoteczki z miękkim włosiem, które nie tylko delikatnie myją twoje żeby, ale dodatkowo są bardzo delikatne dla dziąseł. Używanie miękkiej szczoteczki przyczynia się do zapobiegania i zmniejszenia zużycia szkliwa i recesji dziąseł.

4
Używaj delikatnej pasty do zębów.

Istnieje wiele rodzajów past do zębów, które mogą być stosowane w leczeniu nadwrażliwości zębów. Zawierają one aktywne składniki oraz sole potasu, takie jak azotan potasu czy chlorek strontu. Azotan potasu zmniejsza wrażliwość zakończeń nerwowych obniżając ich próg bólu. Chlorek strontu zatyka zębinę i blokuje bodźce przed dotarciem do zakończeń nerwowych. Zazwyczaj efekt działania tego rodzaju past do zębów zauważalny jest dopiero po około 2–3 tygodniach regularnego szczotkowania zębów. W celu zwiększenia skuteczności działania pasty, należy wydłużyć czas kontaktu pasty z zębami. Doskonałym sposobem na osiągnięcie tego celu jest rozmazanie pasty na zębach tuż przed snem i pozostawienie jej na noc, a nie tylko szczotkowanie nią. Aby całkowicie pozbyć się tej przykrej dolegliwości, musisz stale używać tego typu pasty.

5
Unikaj zabiegu wybielania zębów.

Jeśli masz wrażliwe zęby, należy unikać wszelkich zabiegów związanych z ich wybielaniem, które mogą jedynie zwiększyć ich wrażliwość. Unikaj również stosowania wybielającej pasty do zębów. Zawarte w nich składniki przyczyniają się do ścierania szkliwa zębów, powodując wzrost zużycia zębów i recesji dziąseł.

6
Ogranicz spożycie kwaśnej żywności.

Zbyt częste spożywanie kwaśnych potraw powoduje erozję szkliwa i odsłonięcie zębiny. Kwaśna żywność może również zwiększyć wrażliwość zębów. Ograniczając spożycie tego typu produktów, można zmniejszyć wrażliwość swoich zębów. Innym sposobem jest zobojętnienie kwasów po spożyciu takiej żywności. W tym celu spróbuj wypłukać usta wodą zmieszaną z sodą oczyszczoną.

7
Używaj produktów dentystycznych zawierających fluor.

Regularnie płucz usta płynem zawierającym w swym składzie fluor. Pomaga on zmniejszyć wrażliwość zębów poprzez wzmocnienie ich struktury.

8
Zakładaj osłony na zęby.

Jeśli w nocy zgrzytasz zębami lub mocno je zaciskasz, rozważ stosowanie specjalnych osłon. Dzięki temu ochronisz żeby przed dalszymi zniszczeniami. Poproś dentystę pomoc, z pewnością wybierze odpowiednią osłonę dla ciebie. Możesz również kupić osłonę w aptece.

9
Regularnie odwiedzaj dentystę.

Jeśli cierpisz na nadwrażliwość zębów, ważne jest, aby regularnie kontrolować stan swojego uzębienia u stomatologa. Dzięki temu wyeliminujesz inne możliwe przyczyny nadwrażliwości zębów, takie jak próchnica, czy pęknięte szkliwo. Dentysta przeprowadzi niezbędne zabiegi i wypełni wszelkie ubytki. Dodatkowo stomatolog może przeprowadzić zabieg wzbogacania zębów fluorem, który pomoże obniżyć ich wrażliwość.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Ebo
15.07.2010
Są specjalne pasty do zębów wrażliwych. Mi pomagają.