podróżowanie autostopem

Jak podróżować autostopem?
PodrozePodroze - specjalista Tipy.pl

Nie ważne czy chcesz się dostać do pobliskiego miasteczka czy do miejscowości oddalonej o kilkanaście lub kilkaset kilometrów, powinieneś być bardzo ostrożny łapiąc okazję. Powinieneś też pamiętać o pewnych zasadach. Oto kilka przydatnych wskazówek.
1
Zainwestuj w dobrą mapę.

Szczegółowa, dokładna mapa jest warta każdych pieniędzy. Najlepiej jeśli Twoja mapa będzie miała zaznaczone miejsca postojowe, kateringowe i noclegi. Zaznajom się również z numerami dróg, którymi powinieneś jechać.

2
Bądź ostrożny.

Zeskanuj swój dowód osobisty (również paszport, jeśli wybierasz się za granicę) i prześlij sobie na swoją pocztę elektroniczną. Przyda Ci się, jeśli zgubisz oryginały. Po prostu udaj się do najbliższej biblioteki lub kafejki internetowej i wydrukuj. Idź ze swoimi kopiami do najbliższej ambasady w danym kraju. Oczywiście zgłoś zgubę, aby nikt niepowołany nie wykorzystał Twoich dokumentów. Miej ze sobą numer do banku, z którego masz kartę. Zadzwoń natychmiast po tym jak ją stracisz, żeby nikt nie wybrał Twoich pieniędzy. Miej ze sobą spray pieprzowy. Przyda się, gdy trafisz na typa spod ciemnej gwiazdy.

3
Zrób tabliczkę.

Napisz na niej dokąd chciałbyś się udać. Nie musi to być miejscowość, do której tak naprawdę jedziesz. Możesz się przemieszczać od jednej miejscowości do drugiej. Miej ze sobą czarny marker i jakieś kartki.

4
Znajdź miejsce, gdzie kierowcy będą się mogli bezpiecznie zatrzymać.

Stań na drodze wylotowej z Twojego miasta w kierunku, w którym chcesz się udać. Stań w miejscu, w którym będziesz dobrze widoczny przez kierowców, najlepiej przy drodze na której obowiązuje ograniczenie prędkości do 50-60km/h, w miejscu dobrze oświetlonym, takim gdzie kierowca będzie się mógł zatrzymać zgodnie z przepisami, bez paraliżowania ruchu drogowego.

5
Dobrze się prezentuj.

Ubierz się schludnie, musisz wzbudzać zaufanie, inaczej nikt się nie zatrzyma. Uśmiechaj się. Miej przy sobie kartkę z napisaną nazwą miejscowości, do której chcesz się udać. Będziesz wyglądał na przygotowanego. Zazwyczaj im więcej osób łapie stopa, tym mniejsze szanse, że się ktoś zatrzyma. Wszyscy razem na pewno się nie zmieścicie. Podzielcie się więc na grupy.

6
Ostrożnie dobieraj odcinki drogi.

Lepiej zostać wysadzonym na stacji benzynowej lub tuż za miastem, niż w miejscu gdzie ciężko będzie złapać następną okazję. Dlatego tak ważne jest, aby mieć przy sobie dobrze oznakowaną mapę. Jeśli zatrzyma się ktoś, z kim nie będziesz chciał jechać powiedz mu, że poczekasz na następna osobę, z którą będziesz mógł dalej lub w inne miejsce. Tylko dlatego, że ktoś się zatrzymał nie znaczy, że musisz z nim jechać dalej.

?

Wskazówki
* Wielu kierowców szybciej zatrzyma się, jeśli będziesz iść, niż stać w miejscu.
* Generalnie, im mniej bagażu tym lepiej. Ale jeśli nie będziesz mieć przy sobie wcale bagażu, możesz wyglądać podejrzanie.
* Nigdy nie łap stopa na autostradach. Jest to niebezpieczne i karalne.
* Jeśli pada wielu kierowców może się nie zatrzymać, bo nie będą chcieli, abyś przemoczył im siedzenia. Przeczekaj więc gdzieś burzę.
* Nie zawsze jest to regułą, ale niebezpiecznie jest jeśli dziewczyna łapie stopa sama, lub nawet z koleżanką. Zawsze miej ze sobą kolegę.
* Nie łap stopa w nocy. Kierowcy się raczej nie zatrzymają, bo będą się obawiać o swoje bezpieczeństwo. Tyle rzeczy się dzieje, że będą woleli być ostrożni. Również Ty dbaj o swoje bezpieczeństwo i nie stój po nocy w obcym miejscu zatrzymując nieznanych ludzi.

Strona 1 z 2

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

thomas
13.05.2011
@ Nadia Moze ich wcale nie jest więcej tylko cześciej sie o nich słyszy dzieki dbającym o nasz równomierny stres w ciagu dnia dziennikom :)
Pozdrawiam i życze więcej optymizmu i sprawdzania informacji o ktorych sie rozmawia :)
krokodyl
17.08.2010
Nigdy nie podróżowałam autostopem i to raczej się już chyba nie zmieni. Zawsze tego typu pomysły budziły we mnie lęk. Nawet jak przestrzega się wszelkich zasad bezpieczeństwa to istnieje ryzyko,że trafi się na jakiegoś psychopatę