decoupage

Jak zrobić decoupage?

DivaDiva - specjalista Tipy.pl
Decoupage jest to technika, która polega na ozdabianiu przedmiotów wykonanych z różnych materiałów [drewno, metal, plastik czy szkło] poprzez naklejanie na nie wzoru z papieru. Poszczególne warstwy papieru są pokrywane lakierem tak, aby papier wtopił się w powierzchnię i tworzył z nią jedna całość. Wzory powinny wyglądać tak, jakby były namalowane lub nadrukowane na wybranym obiekcie. Decoupage jest bardzo prostą metodą na ozdobienie prawie każdej powierzchni. Można się go bardzo szybko nauczyć. Zachęcam do spróbowania.
1
robienie decoupage
Przygotuj materiały.

Wybierz obiekt, który chcesz ozdobić i zdecyduj jakimi materiałami będziesz chciała go udekorować. Możesz użyć praktycznie każdego materiału: tektury, chusteczek, papieru ozdobnego, papieru pakownego, gazet, etc. Generalnie im cieńszy i bardziej miękki materiał, tym łatwiej będzie na nim pracować.

2
robienie decoupage
Powycinaj fragmenty, których chcesz użyć.

Możesz użyć całych kawałków papieru, możesz go podrzeć, pociąć – możesz zrobić wszystko, aby uzyskać ciekawe kształty. Użyj nożyczek lub nożyka.

3
Zaplanuj swój projekt.

Zrób szkic swojego projektu, albo po prostu poukładaj powycinane kawałki w taki wzór w jaki chciałabyś je poprzyklejać. Jak stwierdzisz, że to jest to, zrób zdjęcie, aby zapamiętać wybrany wzór.

4
Przygotuj nawierzchnię.

Upewnij się, że obiekt, który będziesz obklejać jest czysty i suchy. Jeśli jest taka potrzeba umyj go lub przetrzyj go papierem ściernym. Jeśli chcesz go najpierw pomalować, zrób to przed naklejaniem wzoru.

5
Wybierz odpowiedni klej.

W zależności do jakiej powierzchni będziesz przyklejać swój wzór, musisz mieć odpowiedni klej. Możesz jednak zainwestować w uniwersalny klej do decoupage lub klej, podkład i lakier 3 w 1 o nazwie Mod Podge (do kupienia tutaj).

6
robienie decoupage
Nałóż klej.

Za pomocą pędzelka nałóż cienką warstwę kleju do decoupage na wybrany obiekt i na powycinane wcześniej kawałki. Nakładaj klej równo.

7
robienie decoupage
Zacznij przyklejanie.

Przyklejaj wybrane kawałki jeden po drugim, powoli. Nakładaj kawałki ostrożnie, aby się nie pofalowały. Za każdym razem małym wałkiem lub palcami, zawsze od środka w kierunku zewnętrznym. Powtarzaj z każdym kawałkiem to samo. Jeśli będziesz nakładać kilka warstw, pamiętaj, żeby klej z poprzedniej warstwy całkowicie wyschnął. Nigdy nie nakładaj kolejnej warstwy, gdy klej jest jeszcze mokry.

8
robienie decoupage
Pozostaw do wyschnięcia.

Zanim przejdziesz do kolejnych czynności upewnij się, że klej całkowicie wyschnął. Jeśli na brzegach przykleiłeś za dużo warstw lub coś wystaje, możesz to ściąć za pomocą żyletki na przykład i wyrównać brzegi.

9
Nałóż lakier.

Pokryj swoje dzieło kilkoma warstwami lakieru lub specjalnej emalii. Nie nakładaj kolejnej warstwy, dopóki poprzednia nie będzie sucha.

10
Przetrzyj papierem ściernym.

Jak już lakier będzie idealnie suchy przetrzyj – w razie potrzeby – powierzchnię, na której robisz decoupage papierem ściernym. W ten sposób wyrównasz wszelkie nierówności. Następnie przetrzyj powierzchnię wilgotną szmatką, aby usunąć proch.

11
Następnie nałóż kolejną warstwę lakieru.

Wyjątkowy wygląd decoupage zawdzięcza właśnie wielu warstwom lakieru. Ilość warstw jest zależna od Ciebie. Najczęściej nakłada się cztery – pięć warstw. Niektórzy nakładają nawet trzydzieści. Pamiętaj, żeby przecierać powierzchnię papierem ściernym co kilka warstw.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

kokarda na prezent
świeczki
ołówki

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Krzysiek
31.10.2017
Kiedyś próbowałem się bawić ot tak takie dziwadło ze mnie, niestety troszkę za nerwowy jestem.
milablondi
21.11.2012
witajcie, ja też bawię się w decoupage. Chciałam podzielić się z Wami jednym spostrzeżeniem. Ja do klejenia używam dosć grubego, szerokiego pędzla- jest on lepszy od małych pędzli, przyklejany papier, serwetka nie rozmięka wtedy tak szybko. Duzym pędzlem maluje się powierzchnie o kilka razy mniej. Kilka ruchów pędzlem i przyklejone, dzięki temu nie robi się tyle bąbli, a i serwetka się nie rozrywa. Polecam duże pędzle.