tuje

Jak sadzić tuje?

Faustyna - specjalista Tipy.pl
Tuje to bardzo popularne szybko rosnące i wiecznie zielone drzewka. Rosną one około 0,5 metra rocznie, dopóki nie osiągną wysokości 18 metrów i rozpiętości do 9 metrów. Nawet jeśli drzewko nie będzie przycinane, będzie miało piękny stożkowaty kształt. Tuje mogą być uprawiane na wszystkich rodzajach gleb, od gleby piaszczystej po twarde gliny.
1

Drzewko powinno być sadzone na około 6 tygodni przed ostatnimi przymrozkami. To wczesne sadzenie pozwala drzewkom z łatwością przystosować się do nowego klimatu. W łagodnym klimacie drzewka możemy sadzić nawet w zimie, jeśli tylko ziemia nie jest zamarznięta.

2

Zanim zasadzisz tuję, zadbaj o to, by jej korzenie były odpowiednio nawilżone. Jeśli dopuścisz do wysuszenia korzeni przed zasadzeniem, drzewko może się nie przyjąć. Regularnie spryskuj korzenie tui wodą przy pomocy węża lub ustaw roślinę w dużym wiaderku z wodą.

3

Wykop duży dołek. Powinien być on dwa razy większy, niż korzenie drzewka, które chcesz zasadzić. Włóż drzewko do dołka i delikatnie rozłóż jego korzenie. Uważaj, aby nie złamać ani nie uszkodzić żadnego z nich. Wypełnij dołek ziemią z ogrodu. Mocno ubij ziemię, aby upewnić się, że nie ma w niej uwięzionego powietrza. Dokładnie podlej wodą zasadzone drzewko. Wokół podstawy drzewka wyłóż 7–10 cm ściółki, aby mieć pewność, że korzenie będą odpowiednio nawodnione. Wykorzystaj do tego celu mech, wiórki kory, trociny lub ściółkę pochodzącą z recyclingu. Ściółka dodatkowo zapobiegnie wyrastaniu chwastów w pobliżu podstawy drzewka. Wokół pnia pozostaw około 50 cm strefy wolnej od traw i chwastów. Dzięki temu drzewko nie będzie musiało konkurować z innymi roślinami o składniki odżywcze.

4

Regularnie podlewaj tuję. Zadbaj o odpowiednią wilgotność podłoża, zwłaszcza w okresie suszy. Tuja bardzo lubi, gdy wokół jej systemu korzeniowego stale znajduje się woda.

5

Pamiętaj o odpowiednim nawożeniu drzewka. Wiosną stosuj nawóz raz w miesiącu, latem dwa razy w miesiącu i zaprzestań nawożenia dopiero jesienią. Stosuj nawóz NPK 10-10-10 lub 20- 20-20. Postępuj zgodnie ze wskazówkami znajdującymi się na etykiecie. Po każdym zastosowaniu nawozu podlej drzewko.

Powiązane porady

Rozmnażanie bluszczu
fasolka szparagowa
brokuł

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

mim
13.04.2015
(Thuja occidentalis) Liście żywotnika olbrzymiego są trujące
Platycladus orientalis) Zawiera trujące tujony
(Thuja occidentalis) Żywotnik zachodni jest rośliną trującą. Drzewo ozdobne – chętnie sadzony
paaweld
11.07.2012
1,5 metra rocznie? czy to nie pomyłka? chyba tuja brabant ktora ma najwiejsze przyrosty roczne osiaga srednio 50cm.
Wiktolka
11.03.2012
Jakiej pielęgnacji potrzebuje Tuja gdy ma 180cm wzrostu?
I jaki trzeba wykopać dołek by ją zasadzić?
Jaki okres będzien najlepszy dla niej?
Ogrodnik
22.07.2010
Tuje należy sadzić w miejscu nasłonecznionym i osłoniętym od wiatru. Wiatr bardzo wysusza rośliny a tuja (szczególnie podczas wczesnej fazy wzrostu) potrzebuje dużo wilgoci (dzięki wilgoci tuja będzie gęsta a pędy nie będą usychać i brązowieć).