dobre maniery przy stole

Jak się zachować przy stole?

JenyJeny - specjalista Tipy.pl
Nic nie mówi nam więcej o charakterze danej osoby, niż jej zachowanie się przy stole. Niezależnie od tego na jakim przyjęciu jesteś, znajomość kilku podstawowych zasad zachowania się przy stole pomoże ci zrobić dobre wrażenie na innych, a ty sam poczujesz się o wiele swobodniej.
1

Umieść serwetkę na kolanach. To stary zwyczaj, ale i doskonały sposób na przedstawienie swojego sposobu zachowania się przy stole. Zdejmij serwetkę ze stołu pozostawiając miejsce na inne rzeczy i dając w ten sposób znak obsłudze, że czekasz na obiad. Dzięki temu na twoim stole będą mogły się znaleźć wszystkie przewidziane dania.

2

Podaj przedmioty wokół stołu. Jeśli ktoś poprosi cię o sól i pieprz, podaj je osobie siedzącej zaraz obok ciebie. Przedmioty, takie jak sól, pieprz czy koszyk z pieczywem, powinny być podawane naokoło stołu, nigdy nie należy podawać ich osobie siedzącej naprzeciwko. Gdy przyprawy dotrą do ciebie, możesz ich użyć i podaj dalej.

3

Jedzenie po lewej, napoje po prawej. Talerzyk deserowy, miska z sałatką i inna naczynia przeznaczone na jedzenie powinny znajdować się po lewej stronie twojego miejsca siedzącego. Szklanka na wodę, kieliszek na wino i inne szkło niezbędne podczas posiłku powinno znajdować się po prawej stronie.

4

Używaj jednego widelca do jednego posiłku. Jeśli przy twoim nakryciu znajduje się kilka widelców, zacznij jeść pierwszy posiłek biorąc ten, który jest ułożony po zewnętrznej stronie. Podczas każdego kolejnego posiłku korzystaj z kolejno ułożonych widelców. Ta sama zasada dotyczy również łyżek. Widelczyki i łyżki ułożone nad talerzem wykorzystasz podczas późniejszych dań, zwykle deserów. Personel powinien przynieść te dania w odpowiednim czasie, kładąc je po prawej bądź lewej stronie.

5

Rozpocznij jedzenie dopiero wówczas, gdy wszyscy goście dostaną już posiłek. Rozpoczęcie posiłku zanim wszyscy go dostaną jest bardzo niegrzeczne. Poczekaj, aż każdy otrzyma danie, a następnie przystąp do jedzenia.

6

Chleb i masło na talerzu. Podczas smarowania masłem kromki chleba, powinna ona znajdować się na talerzu. Trzymanie kromki chleba w dłoni podczas smarowania go masłem to straszne naruszenie etykiety przy stole.

7

Aby pokazać, że zakończyłeś posiłek, pozostaw swoje sztućce w odpowiedniej pozycji. Pomyśl o swoim talerzu jak o tarczy zegara. Po zakończeniu posiłku połóż nóż i widelec wraz z uchwytami na talerzu w miejscu, w którym wskazywałyby godzinę 4. Jest to sygnał dla obsługi, że zakończyłeś jedzenie i mogą oni zabrać talerz.

?

Wskazówki
* Aby przesunąć żywność na talerzu, wykorzystaj do tego celu nóż. W żadnym wypadku nie rób tego palcami.
* Zagnij swoją serwetkę po przekątnej, zapobiegnie to jej ześliźnięciu się z kolan.
* Nie kładź brudnych sztućców na obrusie.
* Nie zostawiał łyżki w miseczce, ani łyżeczki w filiżance. Zamiast tego umieść je na talerzyku znajdującym się pod nimi.
* Nie mów z pełnymi ustami. Branie mniejszych kęsów ułatwi rozmowę podczas posiłku.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

Neste
04.12.2013
4 godzinny kursik chyba, optymalny jak dla mnie ;) fajny, fajny.
marko
18.11.2013
@Neste A na jakim kursie byłeś ( w sensie jak długim)? sam zamierzam się wybrać, bo podobno jest okej, tylko też na jakiś całodzienny to czasu za bardzo nie będe miał.
Neste
05.11.2013
Racja, jak na wielu szkoleniach byłem i prawie każde było nudne, to szkoła dobrych manier akurat była całiem interesująca :d
laber
24.10.2013
Uwierz, przydadzą się prawie każdemu :p Prowadzący rzeczywiście widać, że trochę już w tym siedzi :p nie nudziłem się, bnajmniej .
Ireneusz
15.10.2013
Cóż, trudno się z Tobą nie zgodzić :) chociaż niektórzy nie potrzebują takich kursów. Ale brzmi to dla mnie rozsądnie,
Wrajter
14.10.2013
Dopóki ktoś nie nauczy się dobrych manier, to nie zwraca na nie kompletnie uwagi :p I potem jak sobie przypomina, co robił, to aż mu na głowie włosy dęba stają. Sam tak miałem, aż w końcu firma zrobiła grupowe szkolenie bodajże w szkole dobrych manier. Teraz jak sobie przypominam, co wyczyniałem np przy stole, to mi się słabo robi. Ale różnicę ewidentnie odczułem.