nakrycie stołu

Jak nakryć do stołu?
Faustyna - specjalista Tipy.pl

Sztuka nakrywania do stołu staje się dużo łatwiejsza, jeśli zna się pewne zasady. Niezależnie od tego, czy nakrywasz stół na zwykły niedzielny, rodzinny obiad, czy na przyjęcie imieninowe warto pamiętać o pewnych zasadach. Oto kilka wskazówek, które bez problemu pozwolą Ci na opanowanie sztuki nakrywania do stołu.
1
Zastanów się najpierw na ile osób chcesz nakryć. W sytuacji, gdy wśród gości będzie kilkoro dzieci, rozważ postawienie z boku osobnego stolika dla nich. Jeśli zaś wolisz mieć wszystkich przy jednym stole, postaw wyższe krzesła lub połóż coś dzieciom, aby mogły siedzieć wyżej.
2
Rozważ, gdzie wszyscy będą siedzieć. Osoby donoszące do stołu powinny siedzieć w takim miejscu, aby było im łatwo chodzić do kuchni, bez przeszkadzania gościom. Rodzice powinni siedzieć obok dzieci. Po prawej stronie gospodyni domu powinien siedzieć gość płci męskiej. Po prawej stronie gospodarza sadzamy gościa płci żeńskiej. Jeśli robisz większą imprezę, zastanów się komu z kim będzie się najlepiej dogadywało. Możesz też posadzić gości na zmianę, raz kobieta, raz mężczyzna, ale nie jest to reguła. Jeśli gościsz więcej osób połóż karteczki z imionami gości, aby wiedzieli, gdzie mają usiąść.
3
Zdecyduj się, czy zakładać obrus czy nie. Po pierwsze, jeśli decydujesz się na obrus, musi on być starannie wyprasowany. Jeśli obrus ślizga się po stole, podłóż pod niego podkładki. Obrus powinien zwisać z każdej strony stołu w równych długościach. Nie może więc być za duży, ani za mały. Starannie dopasuj obrus do sytuacji. Jeśli okazja jest formalna, obrus powinien również o tym świadczyć.
4
Jak już zdecydujesz się na odpowiedni obrus i go rozłożysz, czas na serwetki. Połóż po jednej na każde miejsce dla każdego gościa.
5
Połóż duży widelec obiadowy po lewej stronie serwetki, oraz mniejszy widelec sałatkowy po lewej stronie widelca obiadowego.
6
Po lewej stronie widelców połóż talerzyk sałatkowy. Talerze obiadowe nie powinny znajdować się na stole, gdy zasiadają do niego goście.
7
Nóż umieść po prawej stronie serwetki, ostrze powinno być zwrócone w kierunku talerza.
8
Połóż dwie łyżki (jeśli serwujesz zupę i deser). Łyżeczka deserowa po prawej stronie noża. Łyżka do zupy po prawej stronie łyżeczki deserowej.
9
Lampka na wodę powinna stać około pięć centymetrów nad nożem. Obok niej, po prawej stronie postaw lampkę na wino. Lampka na wino ma długą, cienką nóżkę, w przeciwieństwie do tej pierwszej.
10
Jeśli będziesz serwować kawę lub herbatę ustaw spodki, po prawej stronie zastawy. Łyżeczki połóż po prawej stronie spodków.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane