buty do biegania

Jak wybrać buty do biegania?
PudzianPudzian - specjalista Tipy.pl

Buty do biegania są ważną częścią naszego wyposażenia. Odpowiednio dobrane buty muszą idealnie pasować, podtrzymywać nasze stopy, dostosować się do indywidualnych potrzeb podczas ruchu i co najważniejsze, zapewnić nam amortyzację i komfort podczas ich noszenia. Obecnie na rynku istnieje ogromny wybór butów do biegania. Dobranie tych odpowiednich może być nie lada wyzwaniem. Poniżej znajdziesz wskazówki, dzięki którym z pewnością dokonasz mądrego zakupu.
1
rodzaje stóp
Poznaj swoje stopy.

Zanim kupisz buty dowiedz się, jaki masz rodzaj stopy. Możesz to zrobić samodzielnie za pomocą testu na mokro. Zanurz stopę w misce z wodą, a następnie postaw ją na suchym papierze. Po podniesieniu stopy zobaczysz jej zarys na papierze. Jeszcze lepszy wynik uzyskasz odciskając stopę pomalowaną od spodu farbą plakatową.

2
buty dla stopy o wysokim podbiciu
Stopy o wysokim podbiciu.

Jeśli na papierze w środkowej części stopy odbija się tylko wąski pasek, oznacza to, że posiadasz stopę o wysokim podbiciu. Łuk stopy jest wysoki i wyraźny. Ten rodzaj stopy zazwyczaj ma tendencję to wyginania się na zewnątrz.

Odpowiednie buty: takie stopy potrzebują butów z dobrą amortyzacją, które zadbają o to, by tylna część stopy była stabilna. Buty powinny posiadać grubą wyściółkę, która zapewniałaby wsparcie dla łuku stopy. Wybieraj buty elastyczne z miękką podeszwą.

3
buty dla stopy płaskiej
Płaska stopa.

Płaska stopa pozostawia na kartce w środkowej części stopy szeroki ślad z małymi szczegółami. Ten typ stopy posiada niski łuk i ma tendencję do wyginania się do wewnątrz. Stopy te mogą być bardzo elastyczne i niestabilne.

Odpowiednie buty: Stopy te potrzebują butów, w których można maksymalnie kontrolować ich ruchy, zapewniających odpowiednie wsparcie i stabilność. Buty te są w większości mało elastyczne, wytrzymałe i ciężkie, aby zapobiegać wyginaniu się stóp.

4
buty dla stopy normalnej
Stopa normalna.

Odcisk tej stopy ma wyraźne zwężenie w środkowej części, ale nie nadmierne, mające postać łuku skierowanego do środka.

Odpowiednie buty: Buty odpowiednie dla tego rodzaju stopy powinny zapewnić nam ogólną stabilność, dobre wsparcie dla łuku i amortyzację.

5
Sklep sportowy.

Jeśli dopiero zaczynasz biegać i nie jesteś pewien, który rodzaj stopy posiadasz lub czy nie masz żadnych problemów ze stopami, kup buty w specjalnym sklepie sportowym. Poproś o pomoc sprzedawcę, który z pewnością pomoże ci wybrać odpowiednie dla ciebie buty.

6
Porady na zakupy:

  • Przynieś ze sobą stare buty. To pomoże sprzedawcy ustalić jaki masz typ stopy.

  • Kupuj buty w godzinach popołudniowych, kiedy twoje stopy są większe.

  • Pamiętaj, by zabrać ze sobą wkładki ortopedyczne (jeśli je nosisz) i skarpetki.

  • Pozostaw nieco wolnej przestrzeni, abyś mógł poruszać palcami stóp. Nie powinno być na nie żadnego nacisku. Wolna przestrzeń jest niezbędna, gdy zbiegasz z górki w dół i podczas upalnych dni, gdy nogi puchną.

  • Jeśli masz wątpliwości, który rozmiar wybrać, kup większy. W razie konieczności zawsze możesz założyć grubsze skarpety.

  • Pięta powinna być ciasno otoczona, bez możliwości poślizgu.

  • Buty nie powinny być zbyt ciasne,

  • ani tez zbyt luźne. Wypróbuj różne marki obuwia, aby sprawdzić, która jest najlepsza dla ciebie.

  • Przetestuj buty zanim je kupisz. Pochodź chwilkę po sklepie lub zacznij powoli biegnąć.

  • Powinieneś czuć, że buty są stworzone do biegania.

  • Wybierz te, w których czujesz się dobrze. Tylko ty wiesz, które buty zapewnią ci komfort.

7
Zmieniaj buty do biegania.

Jeśli biegasz 5–6 dni w tygodniu, rozważ zakup dwóch par butów. Dzięki temu będą one miały czas między treningami na przeschnięcie i będą ci służyły znacznie dłużej.

8
Wymiana butów.

Pamiętaj o regularnej wymianie butów. Przyjmuje się, że buty należy wymieniać co 500–800 km. Zależy to od tego jak często biegasz, na jakim terenie i na jakie dystanse, od masy ciała i ewentualnych problemów ze stopami. Dobrym rozwiązaniem jest założenie dziennika biegania i zapisanie w nim daty, kiedy kupiłaś buty i długości codziennej trasy. Dzięki temu będziesz w stanie śledzić ich zużycie.
Obserwuj buty, zwróć uwagę czy nie mają śladów nadmiernego zużycia. Nie czekaj, aż będą zbyt zniszczone. Wymiana butów pomoże zaoszczędzić ci frustracji, czasu i wydatków na leczenie.

9
Buty tylko do biegania.

Używaj butów tylko do biegania. Zdejmij je z nóg zaraz po zakończeniu treningu. W żadnym wypadku nie pracuj w tych butach w ogrodzie i nie chodź w nich na spacery. Na wycieczki piesze rozważ zakup innych butów.

?

Wskazówki
* Buty do biegania najlepiej jest wybrać mierząc różne modele w sklepie stacjonarnym. Jeżeli jednak zależy nam na oszczędnościach, po wybraniu danego modelu warto poszukać go w internetowych sklepach sportowych (porównaj ceny i opinie na Ceneo). Dzięki temu kupimy wygodne buty za dużo mniejsze pieniądze.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane