pieczarki

Jak uprawiać pieczarki w domu?

Faustyna - specjalista Tipy.pl
Wielu ogrodników zastanawia się nad tym, czy możliwa jest hodowla grzybów w domu? I jak się okazuje na przykładzie pieczarek, nie jest to wcale takie trudne. Te specyficzne grzyby są zazwyczaj uprawiane w pomieszczeniach, a nie w ogrodzie. Możesz kupić gotowy zestaw do uprawy pieczarek lub przygotować swoje własne małe poletko. Przeczytaj poniższe wskazówki, a dowiesz się jak to zrobić.
1
Uprawę grzybów w domu zacznij od wybrania odpowiedniego gatunku. Najczęściej hodowane w domowych warunkach gatunki grzybów to pieczarki białe i boczniaki.
Musisz kupić wybrany gatunek grzyba u zaufanego sprzedawcy (wielu z nich można znaleźć na stronach internetowych). Jeśli chcesz uprawiać w domu pieczarki, możesz kupić gotowe podłoże szczepione grzybnią lub nie.
2
Różne grzyby wymagają różnej pożywki. Boczniaki są zazwyczaj uprawiane na słomie, a pieczarki na kompostowanym oborniku.
3
Po wybraniu odpowiedniego gatunku grzybów i niezbędnego do ich hodowli podłoża, dalszy cykl rozwojowy jest taki sam u wszystkich gatunków. Uprawa pieczarki w domu wymaga od nas zapewnienia grzybom chłodnego, ciemnego i wilgotnego miejsca. Zazwyczaj najlepszym miejscem na hodowlę będzie piwnica, ale nieużywane szafki i szafy też są dobrą alternatywą. Możesz utworzyć hodowlę w każdym miejscu w domu, w którym możesz kontrolować temperaturę, wilgotność i światło.
4
Przed przystąpieniem do hodowli pieczarek, oprócz miejsca, musisz także zapewnić im odpowiednie podłoże. Umieść pożywkę w wielkiej płaskiej misie i podnieś jej temperaturę do około 21ºC. Do tego celu doskonale nadają się podgrzewające maty. Umieść zarodniki grzybów w podłożu. Po około 3 tygodniach na podłożu zaobserwujesz rozciągające się włókna grzybni.
5
Gdy to nastąpi, obniż temperaturę do około 12–15 ºC. To najbardziej optymalna temperatura do wzrostu grzybów. Następnie przykryj zarodniki warstwą ziemi doniczkowej. Przykryj glebę wilgotną ściereczką. Nie zapomnij spryskać jej wodą, gdy tylko wyschnie. Możesz również zwilżyć lekko glebę, jeśli jest ona sucha w dotyku.
6
Po około 3-4 tygodniach zobaczysz pojawiające się małe grzyby. Pieczarki będą gotowe do zbioru, gdy ich kapelusze będą w pełni rozwinięte i oddzielone od nóżek.
7
Teraz, gdy wiesz jak rosną grzyby w domu, możesz spróbować tej zabawy i przygotować uprawę dla siebie. Wielu producentów grzybów zgadza ze stwierdzeniem, że grzyby rosnące w domu są znacznie lepsze od tych, które możemy znaleźć sklepie.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

róża chińska
bezpieczny ogród

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

#18909
17.04.2013
A to ciekawe i chętnie zapoznam się szerzej z tym tematem, bo warto.
łysy
17.12.2011
witam ja kupiłem gotowy zestaw i po trzech tygodniach miałem pieczarki pierwsze trzy zbiory i pózniel długa przerwa nie wiem zcy nie zabardzo podlewałem ale teraz sie znowu zaczynają pokazywac co to moze byc czy tak musi byc
Ogrodnik
02.08.2010
Pieczarki można też uprawiać w ogrodzie. Wymagają one temperatury 15-20 stopni więc najlepsze będą to miesiące maj-lipiec. Wybieramy miejsce od strony północnej, zacienione.

Pieczarki najlepiej uprawiać w foliowych workach lub skrzynkach (drewno, plastik). Jeśli ktoś nie ma doświadczenia proponuję zakupić gotowe podłoże zaszczepione grzybnią przez Internet.