zespół jelita drażliwego

Jak leczyć zespół jelita drażliwego?

MahrianMahrian - specjalista Tipy.pl
Zespół jelita drażliwego to bolesna choroba, która dotyka bardzo wielu ludzi. Jej symptomy są nieprzyjemne i często wstydliwe, np. wzdęcia, gazy, nudności, bóle brzucha i biegunki. Większość pacjentów wie, że z chorobą tą po prostu trzeba nauczyć się żyć. Są jednak naturalne, bezpieczne sposoby pozwalające wyleczyć zespół jelita drażliwego, a przynajmniej znacznie złagodzić jego objawy. Oto one:
1
Przeanalizuj swoje nawyki żywieniowe, żeby zidentyfikować przyczyny bólu. O ile sam zespół jelita drażliwego nie jest wywołany pokarmami, które spożywasz, mogą one jednak nasilić ataki bólu. Prowadź dziennik tego, co jesz i notuj, jakie pożywienie nasila objawy choroby.
I tak na przykład wiele osób cierpiących na zespół jelita drażliwego nie toleruje nabiału i mąki pszennej, więc jeśli zauważysz takie objawy u siebie, rozważ wykluczenie tych pokarmów ze swojej diety. Pamiętaj jednak, by uzupełnić dostarczane przez nie wartości odżywcze odpowiednimi suplementami.
2
Jeśli cierpisz na częste biegunki, zrezygnuj z napojów zawierających kofeinę, tłustych dań i słodyczy. Mają one działanie przeczyszczające, które – bądźmy szczerzy – nie jest twojemu organizmowi w tej chwili potrzebne. Zamiast filiżanki kawy, pij dziennie osiem szklanek wody. Unikniesz w ten sposób odwodnienia organizmu.
3
Zaparć pozbędziesz się wprowadzając do swojej diety rozpuszczalne włókna (takie jak błonnik). Znajdziesz je w pełnym ziarnie, świeżych owocach i warzywach.
4
Zespół jelita drażliwego często nasila się na skutek stresu. Pokonaj go ucząc się technik relaksacyjnych, takich jak joga i medytacja. Niektórym pacjentom pomaga również hipnoza. Masaż brzucha zrelaksuje nie tylko umysł, ale i ciało.
5
Rozważ stosowanie suplementów diety. Działają równie skutecznie, co farmaceutyki, nie mając przy tym skutków ubocznych. Sok aloesowy, otrzymywany z liści aloesu, przynosi ulgę redukując skurcze jelit, bóle brzucha i wzdęcia.
W jelicie naturalnie rozwija się ponad 300 gatunków bakterii, jedne z nich są dobre, inne złe. Uważa się, że zaburzenie równowagi pomiędzy dobrymi i złymi bakteriami jest najczęstszą przyczyną wzdęć. Z tego powodu zaleca się spożywanie jogurtów z żywymi kulturami bakterii i napojów probiotycznych, ponieważ pomagają one przywrócić właściwą równowagę.
6
Objawy zespołu jelita drażliwego złagodzą też niektóre zioła. Wśród nich wymienić można miętę pieprzową, która od dawna znana jest z korzystnego wpływu na proces trawienia. Mięta eliminuje bolesne wzdęcia i gazy. Niweluje skurcze mięśni jelit, zapobiegając bólom brzucha i wzdęciom. Można ją przyjmować w wielu formach: herbatki, olejku eterycznego do inhalacji lub masażu, a także w tabletkach.
7
Medycyna naturalna zaleca w leczeniu zespołu jelita drażliwego akupunkturę. Po zaledwie czterech tygodniach profesjonalnej terapii, wielu pacjentów zauważyło ulgę w bólu i znaczące zmniejszenie objawów choroby.
8
Hipnoza i medytacja często są skuteczne w leczeniu zespołu jelita drażliwego. Przyczyna takiego stanu rzeczy jest prosta: obie te metody pomagają uwolnić się od stresu i codziennych napięć, które prowadzą do bolesnych skurczów jelit i wzdęć. Dodatkową korzyścią z tej formy terapii jest nauka całkowitej kontroli nad stresem.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

problemy z trawieniem
problemy z jelitami
zespół jelita drażliwego

Podobne porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

bez choroby
20.07.2012
ten artykuł jest bardzo słaby ...

wyleczyć się jest bardzo prosto, ale jest to proces który może trwać nawet rok ... ,

po pierwsze żaden lekarz medycyny strikte medycyny konwencjonalnej tu nie pomorze a po drugie terapia składa się z:
- diety
- mieszanek ziół
- i dyscypliny stosowania się.

tylko lekarz ze sprawdzonego gabinetu medycyny naturalnej może pomóc, wiec powodzenia i owocnych poszukiwań ...
magi
27.05.2011
Dieta powinna być dostosowana do chorego, unikamy chemii i produktów ciężkostrawnych. Nie wiem czy znacie taki produkt, jak miód z krzewu herbacianego, bardziej popularny jako manuka. Nawet w serwisie jest artykuł dotyczący jego właściwości. Stosuje się go w diecie przy wrzodach i właśnie IBS. Poza tym, możesz go stosować równolegle z kuracją antybiotykową.
oolka93
07.03.2011
Ale ja miłam juz kolonoskopie, i gastroskopie. Wykryto tylko tam tylko bakterie helicobacter...
cos takiego, dostałam leki, ale to nie przechodzi takie ataki sie powtarzaja...
Ide nie długo do lekarza, troche sie obawiam... byłam u niego jakis rok temu, a od tamtego okresu moje zdrowie znacznie sie pogorszylo. Ostatnio mój ginekolog robił mi badania krwi na poziom hormonów, i wyniki sa zle. Mam rowniez problemy z nerkami. Moze to sie jakos łaczy... Sama juz nie wiem...
Wiesia
06.03.2011
oolka93,
zespół jelita drażliwego jest bolesny, ale nie słyszałam nigdy o tym, żeby ktoś z tego powodu mdlał czy miał dreszcze. Niepokojące jest również to, że boli cię zawsze tylko jedna strona brzucha. Lepiej dmuchać na zimne i udać się do lekarza. Może wystarczy zwykłe USG i zmiana leków na mocniejsze. W ostateczności lekarz może cię skierować na kolonoskopię (nie ma się czego bać, zabieg wykonywany jest pod całkowitym znieczuleniem), która da ci pewny obraz tego, co się kryje za tym bólem.Nie ma sensu niepotrzebnie cierpieć i się zamartwiać. Umów się do lekarza nawet jutro! Pozdrawiam i trzymam kciuki.
oolka93
06.03.2011
jestem chora na zespół jelita drazliwego od jakiegos czasu.
Co jakis czas mam ataki które polegaja, na bardzo silnym, bólu, po lewej stronie brzucha, wtedy czuje, ze musze do toalety... Sidze tam z jakies 30 min, nastepnie dostaje dreszczy, uczucia zimna, oraz liczysz omdlen z powodu nawracaja cego bólu, coś takiego trwa ze 2 godz, nawet do 3.
Nic nie pomaga, leiki rozkurczowe, przeciwbolowe...
czy to jest normalne?????
Serafin
06.10.2010
Mam 21 lat, lekarz przypuszczał u mnie chorobę owrzodzenia dwunastnicy, po przejściu nieprzyjemnych badań ( kolonoskopii i gastroskopii) stwierdzono, że moje jelita są w idealnym stanie. Od półtora roku borykam się z sytuacjami nagłej potrzeby oddawania stolca, która czasem nawet po wypróżnieniu nie znika. Jestem zawodowym ochroniarzem i w moim zawodzie nie powinno się dopuszczać do takich sytuacji, gdyż muszę być cały czas w gotowości do interwencji. Przez ostatnie pół roku zmagań z moimi dolegliwościami omal się nie spłukałem na leki, wizyty u prywatnych lekarzy i pobyty w klinikach. Po obliczeniu frekwencji w pracy mój szef wezwał mnie na rozmowę, w której oznajmił mi, że zbliżam się do zwolnienia, gdyż więcej jestem na chorobowym, niż w pracy, przez to nie ma ze mnie pożytku. Szukam z utęsknieniem remedium, które pozwoli mi odzyskać moje życie. Jedno mogę wam wszystkim poradzić, nie rezygnujcie z leczenia i nie ignorujcie objawów choroby. Może nic już nie jest w stanie mnie wyleczyć, ale żyć muszę dalej i dopóki jest nadzieja, że wszystko wróci do normy to będę szukał skutecznego sposobu na mój organizm.