gastroskopia

Jak przygotować się do gastroskopii?

MahrianMahrian - specjalista Tipy.pl
Lekarz zalecił ci gastroskopię z powodu możliwych problemów trawiennych, takich jak refluks żołądkowy, zapalenie błony śluzowej żołądka lub owrzodzenie? Być może czujesz się trochę przerażona. W końcu wyobrażenie o tym, że musisz połknąć rurkę nie jest wcale pocieszające. Jednak nie ma powodu do zmartwień. Badanie to jest całkowicie bezpieczne i nie ma negatywnego wpływu na nasze zdrowie. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak najlepiej przygotować się do całego zabiegu.
1
Kilka dni przed zabiegiem.

Jeśli w przeszłości miałaś zawał serca lub udar mózgu, skonsultuj się z lekarzem zanim przystąpisz do zabiegu. Zaprzestań przyjmowania leków przeciwbólowych, takich jak Aspiryna, Advil, Aleve czy Ibuprofen na 7 dni przed zabiegiem. Mogą one bowiem zwiększyć ryzyko wystąpienia krwawienia po usunięciu ewentualnego polipa.
Jeśli przyjmujesz leki rozrzedzające krew, należy przerwać leczenie na pięć dni przed planowanym badaniem. Po zabiegu ponownie skontaktuj się z lekarzem. Prawdopodobnie zaleci ci on kontynuowanie leczenia tymi środkami. Jeśli jesteś cukrzykiem i przyjmujesz leki mające na celu kontrolowanie stężenia cukru we krwi, udaj się do lekarza specjalisty, który poinformuje cię, jakie leki powinnaś przyjmować przygotowując się do badania.

2
Dzień badania.

  • Jeśli twoje badanie przewidziane jest na godziny przedpołudniowe, nie jedz i nie pij niczego po północy w noc poprzedzającą zabieg. W dniu badania należy przyjąć standardowe leki popijając je kilkoma łyżkami wody na co najmniej dwie godziny przed zabiegiem (z wyjątkiem leków przeciwzakrzepowych i laków na cukrzycę). Nie należy przyjmować żadnych leków zobojętniających kwasy żołądkowe. Nie pal tytoniu na co najmniej dwie godziny przed zabiegiem, może to bowiem wpłynąć na błonę śluzową żołądka, zmieniając jej naturalny koloryt.

  • Jeśli zabieg przewidziany jest na godziny popołudniowe, dozwolone jest spożycie śniadania w postaci klarownych płynów. Może ono składać się ze szklanki soku jabłkowego, klarownego rosołu, galaretki, herbaty lub wody. Nie spożywaj niczego na cztery godziny przed badaniem. Załóż na siebie wygodne ubranie, które nie będzie cię uciskać. Nie zakładaj biżuterii.

3
Bezpośrednio przed zabiegiem.

Lekarz bezpośrednio przed zabiegiem powinien zademonstrować ci na czym on polega. Zanim przystąpi on do wykonywania zabiegu musi odpowiednio cię przygotować. Upewnij się, że po zabiegu będziesz mieć co najmniej 2 godziny wolnego czasu na odpoczynek, nawet jeśli cały zabieg ma potrwać tylko 15 minut. Bezpośrednio przed rozpoczęciem badania asystent lekarza zaaplikuje ci antyseptyczny spray do tylnej części gardła. Po pewnym czasie zaczną drętwieć ci usta i gardło, a uczucie to może potrwać nawet godzinę. Następnie połóż się bokiem na stole do badań. Lekarz na czubek twojego palca założy oksymetr, który będzie stale kontrolował twoje tętno i funkcje oddechowe.

4
Abyś mogła odprężyć się w trakcie zabiegu, lekarz dożylnie poda ci środek znieczulający i rozluźniający. Mimo iż nie będzie to znieczulenie całkowite, nie będziesz odczuwać z tego powodu żadnego dyskomfortu.
5
Gdy będziesz już rozluźniona, lekarz wprowadzi przez usta do twojego przewodu pokarmowego endoskop, wyposażony w mini kamerę z obiektywem szerokokątnym. Następnie przystąpi do oględzin i badania twojego przełyku, żołądka i dwunastnicy.
6
Gdy lekarz zakończy badanie, upewnij się, że masz kogoś, kto odwiezie cię do domu. Z pewnością będziesz senna po przyjęciu wszystkich leków i nie będziesz w stanie bezpiecznie dojechać do domu.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

jak leczyć gazy?
zaparcia
zaparcie

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

zenek50zenek
22.02.2013
Nie zycze nikomu to okropne badanie