kładzenie płytek

Jak położyć płytki na podłodze?

MahrianMahrian - specjalista Tipy.pl
Układanie płytek potrafi spędzić sen z powiek niejednemu majsterkowiczowi. Jeśli nie mamy w tym doświadczenia mogą pojawić się niemałe problemy. W rezultacie płytek zacznie ubywać, a postępów w pracy nie będzie. Jeśli chcesz zrobić to dobrze zapoznaj się z prostą instrukcją układania płytek na podłodze. Pamiętaj, by dokładnie przeczytać ją zanim przystąpisz do pracy. W razie wątpliwości przeczytaj instrukcję kilka razy.
1
kładzenie płytek podłogowych - krok 1.
Przygotowanie podłogi.

  • Zacznij od usunięcia z podłogi wszelkiego rodzaju tłustych substancji, takich jak wosk, smar czy olej. Zrób to przy użyciu środka bezpiecznego dla środowiska. Pamiętaj, że klej nie będzie dobrze trzymał, jeśli na powierzchni będzie znajdował się olej czy tłuszcz.

  • Następnie wyrównaj powierzchnię i przybij wszystkie luźne klepki w drewnianej podłodze. Wszelkie nierówności z czasem zaczną przebijać przez płytki i mogą zniszczyć całą naszą pracę.

  • Jeśli oryginalna podłoga jest w złym stanie, może zaistnieć potrzeba pokrycia jej wytrzymałą sklejką lub płytą.

  • Jeśli układasz nową podłogę, przybij ją co 10 cm wzdłuż każdej krawędzi i we wszystkich kierunkach. Układaj panele naprzemiennie, tak aby cztery krawędzie nie stykały się ze sobą. Użyj hartowanych gwoździ z płaskimi łepkami, aby mieć pewność, że nie będą wystawać nad poziom desek.

2
Zacznij od samego środka pomieszczenia.

Pierwsze płytki powinny być ułożone na samym środku pomieszczenia. Wykonaj więc następujące kroki, aby go zlokalizować.

  • Znajdź dokładny środek każdej ze ścian pokoju. Zaznacz go punktem.

  • W pokoju, którym znajdują się wnęki i przesunięcia ściany, należy podczas pomiaru ignorować te nierówności.

  • Weź do ręki metr i przyłóż jego jeden koniec do zaznaczonego punktu na ścianie, a drugi do punktu wyznaczającego środek przeciwległej ściany. Poprowadź wzdłuż niego linię. Tę samą czynność powtórz z kolejnymi naprzeciwległymi ścianami. Punkt przecięcia się tych dwóch linii to ścisły środek pokoju.

  • Aby sprawdzić dokładność pomiarów, odmierz na jednej linii od środka odległość 3 cm i na prostopadłej do niej linii odmierz od środka 4 cm (między obiema liniami powinien być kąt 90º). Odcinek łączący oba te punkty powinien mieć dokładnie 5 cm. Jeśli pomiary się nie zgadzają, powtórz wszystkie czynności mające na celu wyznaczenie środka pokoju. Znajdź właściwy środek pokoju, ma to istotne znaczenie dla dobrego wykończenia.

3
kładzenie płytek podłogowych - krok 3.
Dokonaj ostatecznego sprawdzenia dokładności pomiaru układając płytki luźno, bez mocowania.

  • Zacznij od wyznaczonego punktu centralnego i ułóż płytki wzdłuż linii łączącej środek danej ściany ze środkiem pokoju. Dzięki temu będziesz mieć możliwość dokonania korekty, jeśli okaże się, że środek został źle wyznaczony.

  • Ułóż luźno płytki w ten sam sposób wzdłuż każdej z narysowanych na podłodze linii. Z każdej strony zmierz odległość między krawędzią ostatniej płytki, a ścianą.

  • Jeśli odległość między ostatnia płytką a ścianą jest mniejsza, niż 5 cm lub większa, niż 20, będziesz zmuszony ciąć płytki bardzo ostrożnie na cienkie paski.

  • W razie konieczności, przesuń środek linii łączącej przeciwległe ściany tak, by odległość ostatnich płytek od ściany była nieco większa.

4
kładzenie płytek podłogowych - krok 4.
Przygotuj plan układania płytek.

  • Otwórz wszystkie kartony z płytkami, które zamierzasz wykorzystać. Dzięki temu będziesz mógł odłożyć na bok wszystkie płytki, które nieco odróżniają się od innych. Zapobiegniesz w ten sposób ułożeniu płytek w różnych odcieniach.

  • Przyglądnij się jaki wzór widoczny jest na płytkach i rozplanuj jak chcesz go ułożyć. Jeśli wszystkie płytki są w jednym kolorze, zaplanuj wzór zgodnie z ziarnistościami.

  • Możesz wybrać ułożenie naprzemienne lub w jednym kierunku. Jednak niezależnie od tego, jaki wzór wybierzesz, koniecznie musisz zaplanować to z wyprzedzeniem.

  • Jeśli układasz płytki w różnych kolorach, starannie zaplanuj całe ich ułożenie zanim przystąpisz do układania pierwszej płytki. Ma to duże znaczenie. Od tego będzie zależało, gdzie zaczniesz układanie.

5
kładzenie płytek podłogowych - krok 5.
Nałóż klej do płytek.

  • Po dokładnym wyznaczeniu środka pokoju i wybraniu wzoru i sposobu układania płytek, czas zacząć nakładać klej.

  • Zacznij od przeczytania wszystkich instrukcji i ostrzeżeń znajdujących się na opakowaniu produktu. Rozpocznij od nałożenia gładkiej warstwy kleju na ¼ powierzchni całej podłogi. Najczęściej klej do płytek rozprowadza się przy pomocy pacy zębatej, ale możesz do tego celu wykorzystać również pędzel bądź wałek.

  • W większości przypadków klej do płytek zasycha do prawidłowej konsystencji po około 15 minutach. Jednak czas ten może się wahać w zależności od wilgotności i temperatury panującej w pomieszczeniu, w którym układasz płytki.

  • Po około 15 minutach sprawdź konsystencję kleju, wkładając w niego kciuk. Klej powinien być lepki, ale nie powinien przylegać do kciuka. Jeśli przykleja się do palca, oznacza to, że potrzebuje jeszcze trochę czasu na schnięcie.

  • Kiedy klej jest lepki, ale nie zostaje na palcach, oznacza to, że ma odpowiednią konsystencję i można przystąpić do układania płytek.

6
kładzenie płytek podłogowych - krok 6.
Układanie płytek podłogowych.

  • Zacznij od ułożenia pierwszej płytki na wyznaczonym przez ciebie środku pomieszczenia. Ważne jest, aby położyć ją dokładnie tam, gdzie narysowane są linie. Jeśli pierwsza płytka będzie źle ułożona, reszta automatycznie też będzie położona nieprawidłowo.

  • Układaj płytki jedna obok drugiej. Płytki powinny mocno do siebie przylegać. Nie pozostawiaj żadnych luk.
    Nie próbuj ślizgać płytek po kleju i w ten sposób umieszczać ich obok siebie. Kładź je bezpośrednio na swoje miejsce.

  • Kontynuuj układanie zgodnie ze swoim planem w kierunku każdej ze ścian. Pomaga to zapobiec rozszerzaniu i kurczeniu się wzoru, co z pewnością będzie wyglądało znacznie bardziej estetycznie.
    Aby obciąć odpowiednią ilość płytki, umieść luźno płytkę przy krawędzi ściany, opierając ją na ostatniej przymocowanej płytce. Mocno dociśnij ją do ściany i zaznacz odpowiednią długość. Obetnij płytkę wzdłuż wyznaczonej linii. Jeśli pracujesz w chłodnym pomieszczeniu, zanim przystąpisz do cięcia, musisz nieco ogrzać płytkę.

  • Obcięta płytka powinna teraz idealnie pasować do obrzeża. Przyłóż krawędzi obciętej płytki do ostatniej przymocowanej płytki. Upewnij się, że znajduje się w odpowiednim ułożeniu, wzorem do góry i umieść ją na miejscu.

  • Gdy istnieje konieczność dopasowania płytek wokół rur czy innych elementów, po prostu wytnij potrzebny wzór z papieru i przenieś go na płytkę. Następnie odpowiednio przytnij ją.

  • Można rozważyć zastosowanie pomiędzy płytkami fugi w pasującym bądź kontrastowym kolorze. Dzięki temu nadasz swojej podłodze niepowtarzalny wygląd i z pewnością będzie ona łatwiejsza do czyszczenia.

!

Uwaga!
* Nie myj nowej podłogi przez co najmniej tydzień od ułożenia.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

układanie gresu, kafelkowanie podłogi
parkiet w salonie
Zdejmuj buty w domu

Podobne porady

Komentarze (7)

* Pola wymagane

rzemieślnik
07.12.2016
Ręce opadają do samej ziemi albo jeszcze niżej. Człowieku, czy ty kiedykolwiek położyłeś chociaż JEDNĄ sztukę? Bo mam wrażenie, że nie tylko nie kładłeś ale obejrzałeś filmik na youtubie w wersji chińskiej z laotańskimi napisami będąc na jakimś giga haju i doszedłeś do wniosku, że teraz to Ty już wiesz, jak się to robi!!
Ludzie nie czytajcie tych bzdur!!!! Bo sobie tylko biedy narobicie.
rzemieślnik
07.12.2016
A teraz w skrócie BEZ szczegółów, jak się to naprawdę robi.
1. sprawdź posadzkę (poziomy, geometria)
2. zapytaj osoby, która decyduje (kimkolwiek ona jest) JAK chce mieć położone (gdzie całe, gdzie dopuszcza ścinki, kładzione jednolicie, naprzemiennie czy losowo, chodnikowo czy w diagonal, jakie dystanse chce pomiędzy płytką.
3. zorientuj się JAKI format będziesz kładł, jaką ma grubość i jaki kształt (kwadrat czy prostokąt)
4. weź pod uwagę czy będzie lico do: listwy, paneli lub parkietu, uwzględnij.
5. WYRAŹ opinię jakie napotkasz problemy odnośnie określonych wymagań i uzgodnij ostatecznie co będziesz robił.
6. dokonaj pomiaru, uwzględnij dystanse i wylicz JAKIE będą ewentualne ścinki ile ich będzie i gdzie je zastosujesz
7. w zależności od uzgodnień będziesz zaczynał: z narożnika, od wejścia albo z innego punktu ale zawsze tak, abyś mógł się "ewakuować" w czasie układania. Zatem w zależności skąd (bynajmniej ja rysuję linię pierwszego rzędu i linię rzędu prostopadłego rzędu)
8 układanie zaczynam na tych dwóch rozrysowanych rzędach ale.....aby nie skosiło, układam w tzw. piramidę. Wtedy te płytki "w środku" blokują przed "rozjechaniem lub ściśnięciem" geometrii.
9 najpierw kładę tylko całe płytki
10 drugiego dnia docinam i układam wszystkie docinki, listwy progowe (jak mają być) itd.
11 po 24 godzinach spoinuję metodą "mokro/mokro" lub "mokro/sucho" w zależności od płytek. Ta druga jest znacznie szybsza ale tylko na gładkich, równych powierzchniach.
pozdrawiam
Dorotka
21.11.2016
To pewnie pisała głupia blondynka...
pas
29.03.2016
Strasznie bzdurne i niedokończone porady bo jak ułożyć te płytki na 1/4 podłogi ze świeżo nałożonym klejem jeżeli wymiar pomieszczenia np 6x6m czy z wykorzystaniem drabiny strażackiej z koszem?
fachowiec
28.12.2015
Dawno nie słyszałem większych bredni. Nawet się uśmiałem.
Ksyw
18.05.2015
a potem przenikaj przez ściany jak odetniesz sobie drogę do drzwi
zenek50zenek
12.02.2013
W sumie to żadna filozofia tylko potrzeba dobrej organizacji