plama z kawy

Jak usunąć plamy z kawy?

ivonaivona - specjalista Tipy.pl
Jeśli jesteś wielbicielką kawy, z pewnością nieraz zdarzyło się, że rozlałaś ją na swój ulubiony obrus lub strój. Plamy z kawy są trudne do usunięcia i jeśli pozwolimy im wyschnąć, będzie to prawie niemożliwe. Poniżej znajdziesz wskazówki, jak usunąć świeże plamy z kawy, zanim zostaną na twoich tkaninach na stałe.
P

* chłonne białe ręczniki papierowe
* proszek do prania
* ocet
* zimna woda
* mała filiżanka lub miseczka
* szczoteczka do zębów lub do paznokci
* wybielacz chroniący kolory twoich tkanin

1
Korzystając z ręczników papierowych osusz plamę. Mocno przyłóż ręcznik na plamę i poczekaj aż plama w niego wsiąknie. W żadnym wypadku nie pocieraj plamy, to sprawi, że będzie ona jeszcze większa.
2
Przewróć tkaninę na drugą stronę i wypłukuj od tyłu plamę strumieniem zimnej wody. Nie płucz jej od przodu, przyczyni się to do zwiększenia jej powierzchni.
3
W małym naczyniu wymieszaj ze sobą proszek do prania, zimną wodę i ocet, tworząc pastę. Pasta ta powinna mieć konsystencję pasty do zębów.
4
Nałóż niewielką ilość utworzonej pasty na obie strony tkaniny. Pamiętaj jednak, zanim to zrobisz, sprawdź w mało widocznym miejscu czy mieszanka nie uszkodzi tkaniny. Pozostaw pastę na około 5 minut.
5
Za pomocą szczoteczki do zębów lub szczoteczki do paznokci pocieraj ruchem okrężnym plamę. Czynność powtórz z obu stron tkaniny.
6
Umyj zimną wodą zanieczyszczona powierzchnię tkaniny z obu stron.
7
Nalej niewielką ilość odplamiacza bezpośrednio na plamę i wetrzyj go w tkaninę za pomocą kciuka i palca wskazującego.
8
Wrzuć tkaninę do pralki i wypierz jak zwykle. Postępuj zgodnie ze wskazówkami na metce, dodaj odrobinę proszku i wybielacza. Jeśli plama znajduje się na białej tkaninie możesz bez problemu zastosować tradycyjne wybielacze, jeśli jednak są to tkaniny kolorowe zastosuj odplamiacz chroniący kolory.
9
Jeśli po praniu plama nadal jest widoczna, powtórz kroki od 1 do 7. Nie susz tkaniny w suszarce. Ciepło utrwali plamę, która stanie się niemożliwa do usunięcia.
?

Wskazówki
* Plamy z kawy trzeba usunąć tak szybko, jak jest to tylko możliwe. Po wyschnięciu jej usunięcie będzie prawie nie możliwe.
* Zawsze stosuj białe ręczniki papierowe. Kolory i wzory na ręcznikach mogą zafarbować białe tkaniny i tylko pogorszy to sytuację
* Jeśli plamy znajdują się na delikatnych tkaninach, takich jak wełna czy jedwab, rozważ oddanie jej do profesjonalnego czyszczenia. Unikniesz w ten sposób jej uszkodzenia czy odbarwienia.
* Zawsze należy przestrzegać wskazówek znajdujących się na metkach. Zapoznaj się z nimi zanim przystąpisz do usuwania plam. Jeśli zalecenia na metce są sprzeczne z powyższymi wskazówkami, zastosuj się do nich.
* Jeśli jesteś w miejscu, gdzie natychmiastowe usunięcie plamy nie jest możliwe, nałóż na plamę wilgotny ręcznik papierowy. Zazwyczaj nie pomaga to całkowicie usunąć plamy, ale nie pozwala się jej utrwalić, dopóki nie dotrzesz do domu.
* Podobnie działa ocet. Nałóż go na plamę, co zapobiegnie jej utrwaleniu.
* W sklepach dostępne są produkty, które mają na celu usuniecie plam z kawy. Zanim jednak je zastosujesz, zapoznaj się z zaleceniami producenta. Nieostrożne stosowanie może uszkodzić tkaniny.

Powiązane porady

Jak czyścić irchę?
plama z długopisu
plama z lakieru do paznokci

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

miłka
23.09.2015
ciekawe
Agniesia2678
30.12.2013
Skuteczne niekiedy okazuje się zastosowanie ciepłej wody z dodatkiem amoniaku lub gliceryny. Plamę przetrzyj roztworem, a następnie wypłucz. Innym sposobem jest użycie ciepłej wody z dodatkiem środka piorącego, a następnie czyszczenie spirytusem. Trzeci sposób to mieszanka spirytusu i gliceryny – kilkukrotnie posmaruj nią plamę i pozostaw na dłuższy czas. Na koniec dokładnie wypłucz ciepłą wodą.
NeCiiADg
02.04.2013
Zawsze myślałam, że plamę z kawy łatwo jest usunąć
Jaaa
13.08.2012
Użyj winish'a : )
Matronacienia
04.08.2010
Też dużo zależy od materiału jaki został pobrudzony kawą i tak najlepiej usuwa się plamy z kawy:

- bawełna i len: natychmiast przepłukać w ciepłej wodzie a następnie wyprać w wysokiej temperaturze. Jeśli nie można prać w wysokiej temp to plamę wyczyścić wodą utlenioną

- jedwab - na plamę kładziemy na kilka minut żółtko jajka zmieszanie z kilkoma kroplami wody

- wełna. Zapieramy w wodzie z mydłem. Jak nic nie pomoże to zostawiamy na noc w wodzie z dodatkiem gliceryny (łyżeczka na 3l wody)