wymiana akumulatora

Jak wymienić akumulator w samochodzie?
AndrzejAndrzej - specjalista Tipy.pl

Żywotność akumulatora nie trwa wiecznie, więc jeśli zauważysz, że po upływie około 3-7 lat światła w twoim samochodzie świecą ciemniej, a samochód nie chce łatwo zapalić nadszedł czas na zakup nowego. Możesz wówczas skorzystać z usług Twojego zaufanego mechanika lub wymienić akumulator samodzielnie. Wymiana akumulatora jest łatwa i szybka w większości samochodów i możesz ją wykonać przy użyciu minimalnej ilości narzędzi. Poniżej znajdziesz kilka prostych wskazówek jak wymienić akumulator w Twoim aucie.
P

Rzeczy, których potrzebujesz
* Nowy akumulator
* Smar do klem akumulatora
* Narzędzia
* Druciana szczotka
* Okulary ochronne
* Rękawice gumowe

1
Upewnij się, że akumulator musi zostać wymieniony. Przecież nie chcesz tracić czasu i pieniędzy na instalowanie nowego akumulatora skoro może się okazać, że problem nie dotyczy tylko samego akumulatora. Sprawdź zawartość cel akumulatora, czy znajduje się w nich elektrolit z wodą destylowaną i czy nie wytworzył się biały lub niebieski osad. Jego usunięcie czasami może rozwiązać problem z akumulatorem. Nie dotykaj tego osadu gołymi rękami! Ciecz znajdująca się w akumulatorze charakteryzuje się dużą kwasowością i jest bardzo żrąca. Kontakt kwasu ze skórą może powodować rozległe poparzenia. Musisz również sprawdzić czy akumulator został odpowiednio przygotowany do ładowania, jadąc przez około 30 min przy jak najmniejszym obciążeniu, czyli wyłączeniu urządzeń elektrycznych jak np. klimatyzacja. Wreszcie sprawdź alternator. Niektóre samochody posiadają również wbudowane mierniki poziomu naładowania akumulatora, działające przy pracującym silniku, a alternator powinien utrzymywać napięcie około 13,8-14,2V . Sam akumulator powinien mieć od 12,4-12,8 V przy wyłączonym silniku i bez obciążenia. Jeżeli ustalisz, że problemu z akumulatorem nie można przypisać żadnej z wyżej wymienionej możliwości lub jeśli zobaczysz pęknięcia lub płyn sączący się z górnej jego części, oznacza to musisz zdecydować się na wymianę.
2
Kup odpowiedni akumulator. Dowiedz się jakiego rodzaju akumulatora potrzebujesz (zapisz jego wymiary), podaj w sklepie model i markę samochodu oraz pojemność silnika. Jest to ważne, ponieważ akumulatory różnią się wielkością i pojemnością elektryczną. Musisz kupić taki, który będzie pasował do twojego samochodu.
Ważną rzeczą przy zakupie nowego akumulatora jest dbałość o środowisko, dlatego podczas zakupu należy zostawić stary akumulator w sklepie. W innym przypadku możemy zapłacić kaucję (w którą wliczona jest utylizacja starej baterii) lub sprzedawca może nie podbić nam gwarancji na nowy sprzęt.
3
Pamiętaj, aby przestrzegać wszelkich zasad bezpieczeństwa podczas wymiany akumulatora. Zaparkuj na płaskiej powierzchni, z dala od wszelkich iskier czy otwartego ognia. Przed wymianą baterii zaciągnij hamulec ręczny i upewnij się, że w twoim otoczeniu nie znajduje się żadna osoba paląca lub taka, która mogłaby spowodować zagrożenie dla was obojga. Pamiętaj, że akumulator zawiera kwas siarkowy w elektrolicie, który jest silnie żrący i wydziela łatwopalne opary. Dla swojego bezpieczeństwa użyj rękawiczek i okularów ochronnych.
4
(Opcjonalnie) Odłącz zapalniczkę i podłącz do niej komputer z adapterem. Komputer sczyta samodzielnie wszystkie kody znajdujące się w radiu czy nawigacji oraz wykasuje wszystkie błędy powstałe podczas odłączenia akumulatora. Jeżeli nie posiadasz wyżej wymienionego urządzenia, przed rozłączeniem akumulatora upewnij się, że posiadasz wszystkie kody PIN. Możesz również samodzielnie sprawdzić, które urządzenia są chronione.
5
Otwórz pokrywę silnika. Zaczep klapę tak, aby przez cały czas pozostawała otwarta.
6
Zlokalizuj miejsce, w którym znajduje się akumulator. Może być umieszczony po jednej z dwóch stron ramy samochodu. Akumulator to prostokątne pudełko z dwoma przymocowanymi do niego kablami. Niektóre samochody europejskie jak np. BMW czy nowe Mercedesy mogą mieć akumulator w bagażniku lub pod błotnikiem koła (to ostatnie miejsce jest trudno dostępne).
7
Zidentyfikuj zaciski akumulatora. Dodatni biegun będzie miał znak plus, a ujemny znak minus.
8
Odłącz biegun ujemny. Poluzuj zacisk za pomocą klucza (zwykłe 8 lub 10 mm) i zsuń kabel z akumulatora. Jeśli kable nie są oznakowane, zaznacz je. Dzięki temu unikniesz ich pomieszania, co w efekcie mogłoby zepsuć układ elektryczny twojego samochodu. Ważne jest, aby najpierw odłączyć biegun ujemny, a dopiero później dodatni. W przeciwnym razie może nastąpić zwarcie.
9
Analogicznie odłącz biegun dodatni.
10
Wyjmij akumulator. Zdejmij wszystkie uchwyty mocujące akumulator, wykręć śruby i poluzuj paski, które podtrzymywały go na miejscu. Ostrożnie podnieś akumulator i wyjmij go z samochodu. Pamiętaj, że akumulator może ważyć nawet 13,5-27 kg. Zatem jeśli masz jakiekolwiek problemy z kręgosłupem, poproś kogoś o pomoc.
11
Dokładnie wyczyść zaciski i podstawę akumulatora. Możesz do tego celu wykorzystać sodę oczyszczona i drucianą szczotkę. Jeśli zauważyłeś jakiekolwiek oznaki korozji, poproś mechanika o wymianę tej części. Po umyciu pozostaw samochód na kilka minut i poczekaj, aż wszystkie umyte części dobrze wyschną.
12
Włóż nowy akumulator do samochodu. Umieść go dokładnie w tym samym miejscu i w ten sam sposób, co stary. Zwróć uwagę na odpowiednie ułożenie biegunów dodatniego i ujemnego. Zamocuj wszystkie śruby i paski, które utrzymują akumulator na miejscu.
13
Podłącz biegun dodatni. Zacisk dokładnie dokręć przy użyciu klucza.
14
Podłącz biegun ujemny. Dobrze dokręć zacisk kluczem.
15
Zastosuj smar do klem akumulatorów. Dokładnie spryskaj zaciski na akumulatorze, aby zabezpieczyć je przed korozją.
16
Zamknij maskę samochodu i uruchom silnik. Sprawdź czy wszystkie urządzenia elektroniczne działają prawidłowo.
17
Zużyty akumulator odwieź do warsztatu samochodowego, sklepu motoryzacyjnego bądź punktu recyklingu. Większość sklepów przy zakupie nowego akumulatora pobiera od ciebie dodatkową opłatę, która jest zwracana klientom po przyniesieniu starego akumulatora.
?

Wskazówki
* Stare akumulatory powinny być poddawane recyclingowi.
* Niektóre sklepy motoryzacyjne oferują darmową wymianę akumulatorów zakupionych u nich.
* W razie konieczności, aby uruchomić urządzenia elektryczne będziesz musiał wpisać kod PIN.
* Nigdy nie należy łączyć ze sobą bezpośrednio dwóch biegunów akumulatora.
* Nielegalne jest wyrzucanie starego akumulatora do śmieci. Zwróć go do sklepu.
* Nie dopuść by akumulator samochodowy był w pozycji do góry nogami lub leżał na boku.
* Nie rozpylaj smaru do klem akumulatora na innych powierzchniach, niż bieguny akumulatora.
* Jeśli masz na ręce biżuterię, zdejmij ją lub załóż lateksowe rękawiczki. Nawet rozładowany akumulator może dostarczyć wystarczająco dużo prądu, by mogło cię porazić.
* Unikaj kontaktu zużytego akumulatora z ubraniem. Zawsze zakładaj fartuch. Znajdujący się w nim kwas może wylać się na ubrania i wypalić w nich dziury.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie

Jedrek_TDI
11.03.2019
Adek14.01.2012 Do dzisiaj stosuje się jako rozruchowe akumulatory ołowiowe z ciekłym elektrolitem ze względu na generowany prąd. Żelowe AGM z elektrolitem ciekłym wchłoniętym w matę szklaną nie nadają się do dużego obciążenia. Są za to trwalsze i mogą być głęboko rozładowywane setki razy.
Adam
28.11.2016
Doceniam chęć porady Pana , ale po co komplikować sprawę.
Po pierwsze czemu służy ta 30 minutowa jazda?
Po drugie nie ma potrzeby sczytywania danych jeśli równolegle podłączy się do instalacji odbiorczej drugi akumulator lub prostownik stabilizowany, który podtrzyma zasilanie na odbiornikach samochodu.
Proste, życzę powodzenia.
mobil01
16.04.2015
WITAM. CZY MOŻE MI KTOŚ ODPOWIEDZIEĆ CZY ISTNIEJE MOŻLIWOŚĆ WYMIANY BIEGUNA W AKULUMATORZE W SAMOCHODZIE CIĘŻAROWYM?
Wiesoo
07.01.2015
Kolego tak szybko radzisz zakup.
A co gdy padła dioda w alternatorze, co jak zaśniedziały lub luźny przewód i obojętnie czy alternatora czy np. masa, itd.?
Może dobrze by było sprawdzić stary akumulator przed zakupem nowego miernikiem pod obciążeniem
A przed zakupem - plus z lewej czy z prawej, a mocowanie klem - może tak jak słupek akumulatora w eskorcie na śrubkę, a nie walec...
Najpierw skutki, objawy i przyczyny braku prądu. Zakup akumulatora na końcu po diagnozie!
Adek
14.01.2012
W starych akumulatorach elektrolitem faktycznie był wodny roztwór kwasu siarkowego VI. Teraz stosuje się żele elektrolitowe pomiędzy płytkami elektrod. Powstający osad to nie siarczek a siarczan VI miedzi, ma on niebieską barwę w wersji dwuwodnej. Czyli CuSO4 * 2H2O i jest higroskopijny. Ale żeby zmydlać związki higroskopijne to nie słyszałem. Można zmydlać kwasy ale nie sole higroskopijne. Zwykła woda świetnie go usunie. Siarczan miedzi jest bardzo dobrze rozpuszczalny w wodzie.
marioakum
06.11.2011
SERWISANT AKUMULATOROW.ZNACZNE POPARZENIA????WODNY ROZTOR KWASU SIARKOWEGO???HAHAHA.DOBRE