osa

Co robić gdy użądli osa?

KlemensKlemens - specjalista Tipy.pl
Jeśli wraz z rodziną lubicie spędzać dużo wolnego czasu na zewnątrz, koniecznie musisz nauczyć się jak radzić sobie z użądleniem przez osę. Osy są o wiele bardziej agresywne, niż pszczoły i mogą nas użądlić nawet kilka razy. Z tego powodu przed przystąpieniem do działania warto się jak najszybciej oddalić w bezpieczne miejsce.
1
W odróżnieniu od użądlenia przez pszczołę, po użądleniu osy nie ma konieczności usuwania żądła. Musisz skupić się tylko na zneutralizowaniu skutków działania jadu. Zwróć uwagę czy nie pojawiła się żadna reakcja uczuleniowa. U osób uczulonych na jad osy objawy widoczne są natychmiast po ukąszeniu. Niezbędne jest wówczas szybkie leczenie, aby uniknąć wstrząsu anafilaktycznego, który może doprowadzić do zatrzymania akcji serca i śmierci.
2
Jeśli ty lub twoje dziecko zostanie użądlone przez osę, natychmiast podejmij akcję łagodzenia bólu i neutralizowania jadu. Na miejsce ukąszenia zastosuj okład z lodu lub ściereczki zamoczonej w zimnej wodzie. Jeśli korzystasz z lodu, najpierw zawiń go w ściereczkę, a później przyłóż na bolące miejsce. Staraj się obniżać temperaturę miejsca ukąszenia przez około 30 minut.
3
Wacik bawełniany lub ręcznik papierowy nasącz kwaśnym roztworem. Możesz do tego celu wykorzystać sok z cytryny lub ocet. Zwilż miejsce ukąszenia, tak by płyn dostał się do wewnątrz otworu po żądle. Kwaśny płyn zneutralizuje jad i przyniesie ulgę.
4
Nałóż na obszar użądlenia krem do stosowania miejscowego, aby złagodzić pieczenie po zastosowaniu kwaśnego roztworu.
5
Dostępne bez recepty leki przeciwhistaminowe mogą zmniejszyć stan zapalny i uczucie swędzenia po użądleniu osy.
6
Szczególną ostrożność zachowaj podczas spożywania na zewnątrz pokarmów lub napojów. Jeśli nie zauważysz, że usiadła na nich osa i weźmiesz je do ust, rozdrażniony owad może użądlić cię wewnątrz jamy ustnej. Aby nieco zminimalizować ból i obrzęk, zacznij ssać kostkę lodu. Użądlenie wewnątrz ust może od razu wywołać reakcję uczuleniową, obserwuj poszkodowanego i podejmij natychmiastowe działania.
7
Objawy reakcji alergicznej.

Jeśli u osoby, którą użądliła osa wystąpią jakiekolwiek z poniższych objawów, natychmiast zadzwoń pod 999 lub 112, nawet jeśli osoba ta nigdy wcześniej nie miała alergii na użądlenia owadów.

  • Trudności z oddychaniem

  • Uczucie ściskania w gardle

  • Zaczerwienienie

  • Gorączka

  • Przyspieszone bicie serca

  • Zawroty głowy, omdlenie lub dezorientacja

  • Rozstrój żołądka, wymioty lub biegunka

  • Obrzęk jamy ustnej, języka, policzków, oczu i szyi

  • Płytki bądź przyśpieszony oddech

Strona 1 z 2

Powiązane porady

komar
ucztujące meszki
pszczoła

Podobne porady

Komentarze (40)

* Pola wymagane

Dexter
07.09.2017
Mnie też pomaga przyłożona przekrojona cebula.
jurek
23.08.2017
jak użądli to lipa
Do 75DR8
19.01.2017
To zapytam wprost. W budynku (pensjonacie) zagnieździły się osy). Jako, że stanowiły niebezpieczeństwo dla turystów, a odkrycie gniazda miało miejsce w niedzielę, wezwałam straż pożarną. Nie udzielili pomocy, bo teraz nie usuwają gniazd. Ok. Zrozumiałam. Problem w tym, że na moją prośbę nie udzielili mi nawet informacji, co zrobić, by pozbyć się gniazda. Tak się zachowuje Straż Pożarna?! Pomogła firma, zajmująca się dezynsekcją i za ich radą kupiłam "gaśnicę na osy", która użyta późnym popołudniem, gdy osy są mniej aktywne zlikwidowała problem. Nie do końca zgodzę się, że z osami można koegzystować. Kiedyś w Stanach, właściciel domku postanowił skosić trawę. Zapach spalin uderzył na alarm osy, które licznie zaatakowały. Inny incydent miałam z psem. Poszłam z nim na spacer do lasku koło domu. Przy okazji chciałam zobaczyć, czy są już grzyby i zeszłam z drogi. Pies niczego złego nie zrobił. Przeszedł koło drzewa i ni skąd ni zowąd zaczął się energicznie kręcić. W sekundzie obsiadł go rój os. Mnie tego dnia użądliły trzy sztuki. Puściłam psa wolno do domu, by nie narazić się na atak. Osy wyczesała mu z sierści mama. Od tego zdarzenia chwytał osę pyskiem, wypluwał na ziemię i zabijał łapą, po czym ją zjadał. Na użądlenie os (za wyjątkiem osób uczulonych na jad) pomaga surowa cebula nałożona na miejsce użądlenia.
Matt
09.09.2016
75DR8 - 2014-08-04
W takim razie powiedz mi co mi pomoże skoro opuchliznę mam już drugi dzień a nie jestem uczulony. Noga jest ciepła i boli.
użądlony
09.09.2015
dzisiaj ugryzła mnie jedna taka wredna małpa, tzn. osa i to dwukrotnie, nie mam pojęcia jak znalazła się pod koszulką, co pomaga złagodzić ból, szczypanie i opuchliznę to zimny okład, najlepiej z kostek lodu, użarła mnie małpa po 13 a jeszcze teraz czuję miejsce użądlenia, wredna bestyja zboczona :)
MAx Polax
07.09.2015
Mi pomaga sok z cebuli . Opuchlizna schodzi do pól godziny. Przy uczuleniu lepiej podjechać do lekarza.
sdsdf
07.09.2015
co za goowniane wskazówki
renata
04.08.2015
Ja muszę wtedy działać szybko, bo jestem uczulona na jad osy i jej użądlenie może skończyć się tragicznie. Ratunkiem w tej sytuacji jest adrenalina w strzykawce, którą mam zawsze przy sobie, żeby nie ryzykować życia
gu
29.07.2015
my przykładamy od razu przekrojonego ziemniaka. sok powoduje ze opuchlizna sie nie rozprzestrzenia :) powodzenia
Ja
20.07.2015
Ludzie nie piszcie pierdul i wywodów czy gryzie czy kasi g. mnie to obchodzi
Piszcie Co pomaga i co robić.
Dziecko mi płacze i nie mam czasu pierdul czytać