kiszona kapusta

Jak zrobić kiszoną kapustę?

Faustyna - specjalista Tipy.pl
Kiszona kapusta jest przepyszna sama w sobie, ale głębię jej smaku wydobywamy dopiero, gdy stosujemy ją jako dodatek do innych dań. Wspaniale smakuje z ziemniaczkami i schabowym, podobnie z wątróbką czy kaszanką, doskonale nadaje się także do surówek. Ale oczywiście jeżeli wolisz, możesz ją zajadać samą lub tylko pić sok z kiszenia, który jest niezwykle bogaty w witaminę C. Poniżej znajdziesz wskazówki jak przygotować kiszoną kapustę.
P

* Ceramiczny garnek lub wiaderko spożywcze z tworzywa sztucznego o pojemności 4-5 litrów
* Dzbanek przegotowanej wody
* Kawałek tkaniny, może być ścierka lub ręcznik
* Około 2,5 kg kapusty
* 3 łyżki stołowe soli (najlepiej morskiej)

1
Posiekaj kapustę. Grubość zależy od ciebie. Doskonała jest również mieszanka zielonej i czerwonej kapusty.
2
Posiekana kapustę umieść w dużej misce. Posyp ją z wierzchu solą. Sól poprzez osmozę wyciągnie wodę z kapusty. Dzięki temu kapusta umieszczona w solance fermentuje, a nie gnije. Dodatkowo sól pozwala zachować dość twardą konsystencje kapusty dzięki temu, że hamuje enzymy, które ją rozmiękczają. Z mojego doświadczenia wynika, że powinno się dodać 3 łyżki soli na każde 2,5 kg kapusty. Ostateczna decyzja zależy jednak od ciebie.
3
Dodaj inne warzywa. Marchewka doskonale uzupełni smak kiszonej kapusty. Oprócz marchewki możesz także dodać cebulę, czosnek, brukselkę, rzepę, buraki lub korzeń łopianu. Doskonale z kapustą komponują się także jabłka, całe lub w plasterkach oraz zioła i przyprawy takie jak kminek, koper, nasiona selera. Możesz więc śmiało eksperymentować z różnymi smakami.
4
Wymieszaj wszystkie składniki razem i włóż do garnka lub wiadra. Nie wrzucaj od razu całej kapusty, bo będzie ci ciężko ją ubić. Umieść w garnku część, ubij i dołóż następna porcję.
5
Przykryj naczynie płytką lub pokrywką, która zmieści się nim. Postaw na pokrywce dzbanek z wodą, który będzie naciskał kapustę tak, by cały czas była ona zanurzona w solance. Na wierzchu połóż ściereczkę, by całość się nie kurzyła.
6
Co jakiś czas naciśnij dodatkowo pokrywę, by wydobyć z kapusty nadmiar wody. Sól wyciąga ją stopniowo i cały proces musi trochę potrwać (nawet do 24 godzin). Jeżeli mimo uciskania poziom solanki po upływie doby nie wzrośnie na tyle, by wpłynęła ona na pokrywę dolej trochę przegotowanej wody osolonej łyżeczką soli, być może kapusta, której użyłeś była po prostu bardziej sucha. Odstaw garnek na bok tak, by ci nie przeszkadzał. Możesz go przechowywać w chłodnym miejscu np. piwnicy lub spiżarni, wtedy fermentacja będzie zachodzić bardzo powoli i dzięki temu kapusta będzie się dłużej trzymać. Zaglądaj do kapusty co dzień lub dwa, czasami na wierzchu może pojawić się szumowina, związana z procesem fermentacji, zbierz ją z powierzchni i wymyj płytkę.
7
Smak kapusty będzie zmieniał się wraz z upływem czasu. Efekty fermentacja widoczne będą po upływie 1-4 tygodni. Gdy kapusta będzie już gotowa i zechcesz zatrzymać proces fermentacji przechowuj ją w lodówce.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

przetwory
grzyby w occie
dżem truskawkowy domowej roboty

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

hala
17.03.2017
Robiłam kiszoną kapustę,bardzo prosty przepis,już jadłam,pyszna.Średnia główka kapust,1 marchewka,2 garście soli.Poszatkowałam kapustę szatkownicą babci,starłam 1 marchew ,rozłożyłam szatkowaną kapustę na stolnicy,włozyłam marchew startą na tarce o grubych oczkach,posypałam solą i koniec!przygotowałam ceramiczny garnek tz(gliniak),wkładałam kapustę po trochu i ubijałam pałką do ucierania ciasta.Ubijałam kapustkę aż pojawił się sok,następnie przykryłam ściereczka,położyłam mały talerzyk i na nim postawiłam słoi by tą kapustę obciążyć.Postawiłam w kuchni blisko kaloryfera na dwa dni.Po dwóch dniach ponownie wyłożyłam kapustę na stolnicę żeby pozbyła się zawartch w kapuście gazów powstałych w procesie fermentacji.Po 2 godzinach ponownie kapustę układałam w garnku jak poprzednio i ubijałam do wystąpienia soku.Następnie przykryłam ściereczką,talerzykiem i obciążyłam słoikiem wypełnionym wodą i wyniosłam na balkon.Po4 dniach kapusta gotowa byla do jedzenia,przepyszna na surówkę.Zaznaczam,że dodanie marchewki powoduje doskonala fermentację ,ponieważ marchew zawiera cukier .Może się rozpisałam ,ale to jest 100% przepis na doskonalą kapustę.Kapustę kisiłam pod "okiem"95 letniej babci,Polecam.
misu
09.11.2016
Po takim piciu soku można wylądować na toalecie na dobre 30 min. Ostrzegam XD
topielica
27.08.2013
Badzo ważny jest kminek przy kiszeniu kapusty i liście laurowe.
Elle70
03.01.2011
Przepyszne. Wlasnie jemy:-))