- Dodatki do Samochodu
- Paliwa
- Samochody, Ciężarówki i Inne Pojazdy
- Pasjonaci Motoryzacji
- Zakup Samochodu
- Sprzedaż Samochodu
- Utrzymanie Samochodu
- Ubezpieczenia Samochodowe
- Naprawa Samochodu
- Systemy Operacyjne
- Oprogramowanie Komputerowe
- Sieci Komputerowe
- Rozwiązywanie Problemów
- Sprzęt Komputerowy
- W Sieci
- Przeglądarki Internetowe
- E-Biznes
- Popularne Strony WWW
- Bezpieczeństwo w Internecie
- Komunikatory Internetowe
- Tworzenie i Rozwój Stron WWW
- Wyszukiwarki Internetowe
- Łącza Internetowe
- Aparaty Fotograficzne i Kamery
- Telefony Komórkowe, Smartphony, Tablety i Akcesoria
- Telefony stacjonarne
- Telewizory
- Domowy Sprzęt Audio
- Przenośne Audio
- Car Audio i Elektronika

Jak prowadzić samochód?
Klemens - specjalista Tipy.pl

Sterowanie kierownicą to jedna z najbardziej fundamentalnych części prowadzenia samochodu. Dzięki odpowiedniemu sterowaniu kierownicą możesz „powiedzieć” samochodowi gdzie ma jechać. Kierowanie nie jest wcale tak trudne jak się może wydawać. Wystarczy, że skręcisz ją w kierunku w którym chcesz jechać. Jeżeli zamieszasz jechać w drugą stronę skręć kierownicę w przeciwnym kierunku. Gdy pada deszcz i jezdnia jest śliska, nie wykonuj nigdy gwałtownych skrętów, ani nawet nie hamuj zbyt ostro. Porównaj samochód do roweru. Tylne koła poruszają się w linii prostej niezależnie od tego jak skręcisz przednie koła. Powstrzymaj się także od szpanowania, wiem, że jedna ręka na kierownicy wygląda luzacko, ale lepiej użyj dwóch, będziesz mieć lepszą kontrolę nad pojazdem. Nie będziesz wyglądać fajnie, gdy rozbijesz swój samochód.
Zmiana biegów zależy w znacznym stopniu od modelu samochodu. Obecnie wiele samochodów posiada automatyczną skrzynię biegów, jeżeli masz takie auto to w ogóle nie musisz się martwić zmienianiem biegu podczas jazdy. Starsze samochody posiadają manualną skrzynię biegów, więc musisz je zmieniać z pomocą drążka zmiany biegu. Pamiętaj, że podczas zmiany biegu musisz użyć sprzęgła. Aby skorzystać ze sprzęgła wystarczy nacisnąć pedał stopą. Zmień bieg, na taki, który w danej chwili ci odpowiada i uwolnij stopę ze sprzęgła. Jeżeli, jednak zbyt gwałtownie uwolnisz stopę ze sprzęgła, samochodem może szarpnąć, a silnik zgaśnie. Jeżeli jesteś świeżo upieczonym kierowcą musisz po prostu nabrać trochę wprawy. Prowadzenie samochodu jest w pewnym sensie podobne do jazdy na rowerze. Musi minąć chwilę czasu zanim dobrze załapiesz o co chodzi, ale gdy już się tego nauczysz, to nigdy nie zapomnisz.
Parkowanie jest znacznie łatwiejsze, niż się wydaje. Jeżeli parkujesz przodem, zatrzymaj się praktycznie na równo z wolnym miejscem i upewnij się, że jest odpowiednio dużo przestrzeni byś mógł swobodnie wjechać. Następnie skręć kierownicę i bardzo powoli wjeżdżaj na wolne miejsce, tak byś mógł się w porę wycofać jeśli okaże się, że jest zbyt mało miejsca. Pamiętaj też, by nie rozpędzać się, gdy już wjedziesz w wolne miejsce, żeby nie rozbić samochodu o coś co znajduje się przed tobą (samochód, ściana czy krawężnik). W przypadku, gdy parkujesz tyłem, zatrzymaj się zaraz za wolnym miejscem, tak by tył samochodu znajdował się na wysokości wolnego miejsca. Skorzystaj z lusterka bocznego i wstecznego, by upewnić się, że nic nie nadjechało z tyłu i możesz swobodnie cofnąć. Parkowanie tyłem jest odrobinę trudniejsze, niż parkowanie przodem, ale spokojnie możesz się tego nauczyć. Cofaj skręcając jednocześnie kierownicę bardzo powoli, by w razie potrzeby w odpowiednim momencie zahamować. Najtrudniejsze jest parkowanie równoległe. W celu równoległego zaparkowania między dwoma samochodami zatrzymaj się równolegle do stojącego samochodu tak, by jego tył był na jednej wysokości z twoimi drzwiami. Cofaj powoli skręcając kierownicę w kierunku przeciwnym do kierunku skrętu, spoglądaj cały czas w lusterka, by zmieścić się między zaparkowanymi samochodami. Gdy ¾ samochodu znajdzie się w wolnej przestrzeni, odkręć kierownicę w drugą stronę, by również przód skierować równolegle. Podjedź odrobinę do przodu i powtórz manewr cofania i prostowania samochodu by zaparkować możliwie jak najbliżej krawężnika. Zaciągnij hamulec ręczny i wyłącz zapłon. Właśnie opanowałeś wszystkie trzy sposoby parkowania.
Powiązane porady
Podobne porady
Komentarze (5)
Jeszcze swieżo upieczonym kierowcom bedzie sie wydawalo że podczas "wchodzenia w zakret" nie trzeba sie lekko przechylic w strone łuku, zupełnie-jak-na-rowerze, wszytkim wiadomo że w przeciwnym razie samochód sie przewróci ;).Drogi redaktorze nie pij/pil mniej, a jak siadasz na rower to zapinaj pasy, zupełnie jak w samochodzie.