tarczyca

Jak leczyć nadczynność tarczycy?

DafneDafne - specjalista Tipy.pl
Nadczynność tarczycy jest spowodowana nadmierną produkcją hormonów przez tarczycę, jak również wskutek przyjmowania zbyt dużej dawki hormonów produkowanych przez tarczycę. A hormony te to tyroksyna i trójjodotyronina. Są one bardzo ważne dla naszego organizmu. Regulują nasz metabolizm i maja wpływ na inne organy i części naszego organizmu, jak na przykład serce i mięśnie. Zakłócenia w produkcji tych hormonów prowadzą do zaburzeń metabolicznych, co w rezultacie chory będzie odczuwał przez nadmierną potliwość i nadwrażliwość na ciepło, bardzo szybki spadek wagi, kołatanie serca, drażliwość, duszność, biegunki czy drżenie rąk. Tyreotoksykoza, czyli stan kiedy hormony produkowane są ponad normę może być spowodowana nie tylko nadmierną ich produkcję przez organizm, ale też dostarczanie ich organizmowi w innej formie, na przykład tabletek. Poniższy artykuł traktuje o możliwościach leczenia nadczynności tarczycy.
1
Trzeba koniecznie udać się do lekarza. Jako, że nadczynności tarczycy właśnie z powodu zakłócenia produkcji hormonów mogą towarzyszyć inne choroby i komplikacje. A należą do nich choroby serca, cukrzyca, nerwowość, niestabilność emocjonalna, nadmierny apetyt, a jednocześnie duży spadek wagi, wiotkość mięśni – zwłaszcza nóg. Jeśli zauważyłeś u siebie takie objawy natychmiast udaj się do lekarza.
2
Nadczynność tarczycy niestety pięć do dziesięciu razy częściej atakuje kobiety, niż mężczyzn. Piętnaście procent chorych to osoby, które ukończyły sześćdziesiąty rok życia. Kobiety cierpiące na nadczynność tarczycy mają 80% wyższe ryzyko zachorowania na raka jajników, niż kobiety zdrowe.
3
Sposób w jaki się odżywiamy ma duży wpływ na nasze zdrowie i choroby, które nas atakują. Więc nie powinniśmy sobie zbytnio folgować i jeść co popadnie, kompletnie ignorując nasze zdrowie. Spożywanie rafinowanej, jodowanej soli w dużych ilościach może przyczynić się do nadczynności tarczycy oraz choroby Gravesa-Basedowa, która to objawia się nadczynnością tarczycy właśnie. Związek pomiędzy jodyną a funkcjonowaniem tarczycy jest bardzo złożony. Przyjmowanie jodyny w zbyt dużych ilościach ma destrukcyjny wpływ na funkcjonowanie tarczycy i prowadzić do jej nadczynności lub niedoczynności. W niektórych przypadkach również do zwiększonego ryzyka zachorowania na na raka tarczycy.
4
Produkty bogate w jod powinny być wyeliminowane z diety, przy nadczynności tarczycy. Wybieraj produkty bogate w białko, ryboflawinę, lecytynę oraz tiaminę.
5
Mocna herbata, kawa oraz tytoń powinny zniknąć z diety.

Powiązane porady

niedoczynność tarczycy
opuchlizna stóp

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

naturalnie
10.08.2010
Jeśli chodzi o sposoby leczenia nadczynności tarczycy to do wyboru są 3 metody (wybór zależy od decyzji lekarza)
1. leczenie farmakologiczne preparatami przeciwtarczycowymi (leki przeciwtarczycowe zaburzają wykorzystanie jodu do produkcji hormonów oraz procesy nasilenia działania hormonów w tkankach)
2. radioterapia, poprzez podanie promieniotwórczego jodu niszczącego komórki najaktywniej produkujące hormony, ponieważ to one magazynują najwięcej jodu
3. leczenie operacyjne, szczególnie przy dużym powiększeniu tarczycy, objawach ucisku na tchawicę lub u młodych chorych