automatyczna skrzynia biegów

Jak prowadzić samochód z automatyczną skrzynią biegów?

KlemensKlemens - specjalista Tipy.pl
Jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów jest nieco inna, niż samochodem z tradycyjna skrzynią. Dla początkującego kierowcy łatwiejszy w obsłudze jest samochód z automatyczną skrzynią, gdyż nie musi on uczyć się zmiany biegów i niekonieczna jest jej synchronizacja z używaniem sprzęgła. Koordynacja czasu naciskania sprzęgła z momentem zmiany biegów jest prawdopodobnie najbardziej uciążliwym zadaniem dla każdego początkującego kierowcy. Automatyczna skrzynia biegów robi wszystko sama, a kierowca może siedzieć komfortowo i skupić się jedynie na kierownicy. Jednakże kierowca, który przyzwyczaił się do manualnej skrzyni potrzebuje trochę czasu na oswojenie się ze skrzynią automatyczną. Poniżej znajdziesz wskazówki jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów, by poczuć się luksusowo.
1
Parkowanie (P).

Ten mechanizm ogranicza ruchy samochodu we wszystkich kierunkach przez mechaniczne blokowanie skrzyni. Jednakże przy zablokowaniu jazdy możliwe jest obracanie kół w dowolnym kierunku. Dlatego też zaleca się użycie hamulca ręcznego lub postojowego w celu zablokowania tylnych kół. Hamulec zapobiegnie poruszeniu się samochodu, nawet jeżeli przypadkowo wrzucisz wsteczny.

2
Wsteczny (R).

Mechanizm ten daje możliwość swobodnego prowadzenia samochodu do tyłu, wystarczy tylko wrzucić bieg wsteczny. Samochód musi zostać całkowicie zatrzymany, następnie należy wcisnąć przycisk blokady i zmienić bieg na wsteczny. Jeżeli nie zatrzymasz całkowicie samochodu przed wrzuceniem wstecznego, może dojść do jego bardzo poważnych uszkodzeń. Mechanizm automatycznej skrzyni biegów zawiera specjalną barierę, która zostaje automatycznie wyłączona podczas hamowania.

3
Neutralny (N).

Ten mechanizm pozwala na swobodne przemieszczanie się pojazdu pod wpływem jego własnego ciężaru. Dzieje się tak dzięki temu, że mechanizm skrzyni nie przenosi momentu na koła. Tylko przy włączeniu tej funkcji możliwe jest uruchomienie samochodu.

4
Jazda (D).

Mechanizm ten umożliwia jazdę do przodu i zwiększanie prędkości. Dzieje się tak dzięki biegom, których liczba zależy od modelu samochodu.

5
Wskazówki.

  • W samochodzie z automatyczną skrzynią są tylko dwa pedały, hamulec i gaz.

  • Oba pedały mogą być obsługiwane prawą nogą, dzięki temu lewa może spokojnie spoczywać na podłodze. 

  • Dźwignia zmiany biegów oznaczona jest symbolami P, R, N, D odpowiednio parkowanie, wsteczny, neutralny i jazda do przodu. 

  • Wybierz opcję parkowanie (P), włącz silnik, wciśnij hamulec i zmień bieg z P na D.

  • Wrzuć ręczny, rozejrzyj się dookoła, czy możesz bezpiecznie ruszyć. Jeśli tak, zwolnij ręczny, delikatnie puść hamulec i rusz z miejsca.

  • W celu zwiększenia prędkości musisz tylko nacisnąć pedał gazu.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

zdany egzamin na prawo jazdy
jazda po rondzie
Jazda samochodem zimą

Podobne porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

matijas
16.03.2016
"symbol P oznacza parkowanie" . Tak, I działa równorzędnie z systemem parktronic :D ciekawe ile osób po przeczytaniu tego poradnika przed pierwszą jazdą próbowało parkować na P :) Autor tego tekstu to imbecyl i debil w sprawach automatu :)
GOFER
08.01.2016
wacek !co ty wiesz a automatach? DSG to super szybki automat o ktorym ty mozesz pomarzyc!!!!!!!!!! wynika ze jestes dyletantem w sprawach motoryzacji!! tyle w temacie.
TheSlaw
18.11.2014
Jeżdżę vw T4 z ASB. Być może autor pisze o innych typach ASB? W położeniu N nie wolno jechać na tzw luzie. Brak smarowania (ciśnienia oleju). Dopuszczalne jest holowanie z prędkością do 50 km/h. U mnie nie przestawi się dźwigni bez uprzedniego wciśnięcia pedału hamulca i przycisku na dźwigni ASB. Nie wiem co autor miał na myśli opisując pozycję P? A wskazówki opisane w pkt. 5 to koszałki opałki. Czy autor w ogóle kiedykolwiek prowadził samochód z ASB?
Elwood
01.04.2013
Jaki idiota napisał że dla bab i mułów? czym jeździli Bluesbrothers ? mistrz kierownicy ? Madmax ? wszyscy Automatami ! ja mam Forda Crown i pod dodaniu gazu od strzała pali gumę jak dzikus !
pp
02.10.2012
To nie jest prawda co tu napisano o neutralu. Można przecież uruchomić samochód z pozycji P i tak przeważnie się robi. Holować na neutralu za bardzo nie można więc swobody nie ma-są ograniczenia.
transveg
18.08.2010
chyba 20 letnie automaty, najnowsze automaty zmienią duzo szybciej bieg niż TY