skaleczenie

Co robić w przypadku skaleczenia?
ivonaivona - specjalista Tipy.pl

Drobne rany i skaleczenia zwykle nie wymagają wizyty na pogotowiu. Jednak odpowiednie postępowanie jest niezbędne, aby uniknąć zakażenia lub innych powikłań. Poniżej znajdziesz klika wskazówek, jak postępować w przypadku skaleczenia.
1

Zatrzymaj krwawienie. Zazwyczaj niewielkie rany i skaleczenia same z siebie przestają krwawić. Jeśli nie, delikatnie dociśnij do rany czysty gazik bądź bandaż. Przytrzymaj go przez 20–30 minut, a jeśli istnieje taka możliwość unieś skaleczone miejsce do góry. Nie sprawdzaj co jakiś czas, czy krwawienie ustało. Podnosząc bandaż możesz uszkodzić lub zerwać powstały już skrzep, co wznowi krwawienie. Jeśli krew tryska lub rana mocno krwawi mimo zastosowanego ucisku, wezwij lekarza.

2

Oczyść ranę. Opłucz ranę wodą utlenioną. Mydło może tylko podrażnić skaleczenia, więc staraj się trzymać je z dala od świeżych urazów. Jeśli po przemyciu w ranie pozostał brud lub jakieś niewielkie ciało obce, usuń je przy pomocy pęsety zdezynfekowanej w alkoholu. Jeśli po tym zabiegu, nadal widoczne są jakieś pozostałości lub zanieczyszczenia, skontaktuj się z lekarzem. Gruntowne oczyszczenie rany zmniejsza ryzyko zakażenia i tężca. Umyj i odkaź także okolice rany. Pamiętaj, żeby nie usuwać z rany dużych ciał obcych, które mogły uszkodzić tętnice lub żyły. W takim przypadku koniecznie udaj się na pogotowie. W przeciwnym razie mógłbyś się wykrwawić.

3

Zastosuj antybiotyki. Po oczyszczeniu rany, nałóż na nią cienką warstwę kremu lub maści z antybiotykiem, która pomoże utrzymać odpowiedni poziom nawilżenia powierzchni. Tego typu produkty nie przyśpieszają gojenia się ran, ale zapobiegają powstaniu zakażenia i wspomagają naturalny proces gojenia się. Niektóre ze składników tych maści mogą u osób wrażliwych wywołać łagodną wysypkę. Jeśli pojawi się jakakolwiek reakcja alergiczna, zaprzestań stosowania maści.

4

Przykryj ranę. Bandaże pomagają zachować ranę z dala od brudu i zatrzymać szkodliwe bakterie na zewnątrz. Gdy rana zagoi się na tyle, by nie mogło już dojść do infekcji, zdejmij bandaż i wystaw ją na działanie powietrza. Przyśpieszy to gojenie.

5

Zmieniaj opatrunki. Zmieniaj opatrunek co najmniej raz dziennie lub wtedy, gdy ulegnie on zabrudzeniu lub zamoczeniu. Jeśli jesteś uczulony na klej, zamiast plastrów stosuj bandaże lub gazy mocowane specjalną spinką lub papierową taśmą. Materiały opatrunkowe są dostępne w każdej aptece.

6

Na głębokie rany trzeba założyć szwy. Rana, która ma więcej niż 6 mm głębokości, jest szeroka, ma poszarpane brzegi lub wystaje z niej żywa tkanka lub mięśnie, zwykle wymaga szycia. Natychmiast udaj się na pogotowie. Prawidłowe zamknięcie rany w ciągu kilku godzin od zdarzenia zmniejsza ryzyko wystąpienia zakażenia.

7

Uważaj na objawy zakażenia. Skonsultuj się z lekarzem, jeśli rana nie goi się lub wystąpią jakiekolwiek zaczerwienienia, ropienie, nasila się ból, odczuwasz swędzenie lub pojawia się obrzęk.

8

Zrób zastrzyk przeciwtężcowy. Lekarze zalecają wykonywanie takich zastrzyków co 10 lat. Jeśli rana była głęboka lub zabrudzona, a ty ostatni raz szczepiłeś się przeciwko tężcowi co najmniej 5 lat temu, lekarz może zalecić kolejne szczepienia. Zgłoś się na nie możliwie jak najszybciej po urazie.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane