jazda konna

Jak jeździć konno?
PegazPegaz - specjalista Tipy.pl

Nauka jazdy konnej to trudne, ale bardzo ekscytujące doświadczenie. Stosowanie się do poniższych wskazówek pomoże ci sprawnie i bezpiecznie przejść kilka pierwszych lekcji jazdy konnej. Jazda konna to jedna z najbardziej absorbujących dyscyplin. Jest idealna dla każdego, kto lubi towarzystwo zwierząt, a ponadto wpływa korzystnie na naszą postawę, wzmacnia mięśnie nóg i kręgosłupa oraz poprawia pracę układu krążenia. Musisz jednak pamiętać, że koń to nie samochód. To żywe stworzenie, które ma własny rozum i decyduje czy cię słuchać, czy nie. Duże znaczenie ma więc twoja postawa. Każdy kto planuje naukę jazdy konnej powinien wcześniej zrobić swego rodzaju rozeznanie. Poniżej znajdziesz wskazówki, które pomogą ci zachować bezpieczeństwo podczas pierwszych lekcji jazdy konnej.
1
Jak się ubrać do jazdy konnej.

Bardzo ważną rzeczą jest oczywiście kask. Jeżeli zapiszesz się do profesjonalnej szkoły jazdy, powinni zapewnić ci wybór kasków różnych rozmiarów. Prawidłowo zapięty kask powinien dobrze przylegać do brody, ale nie może być zapięty zbyt mocno, żeby nie uciskał. Buty do jazdy konnej powinny mieć 1-2 centymetrowy obcas. Mały obcas zapobiega ześlizgiwaniu się stopy ze strzemion. Idealne są buty do kolan, gdyż zapobiegają ocieraniu łydek jeźdźca o pasek, na którym zawieszone jest strzemię. Każdy kto myśli poważnie o jeździe konnej powinien zainwestować w dobrej jakości nakrycie głowy i buty. Idealnie gdyby jeździec posiadał bryczesy. Jeansy nie są najlepsze do jazdy konnej- ślizgają się na siodle, a szwy uwierają w nogi.

2
Jak wsiąść na konia.

Budowanie relacji z koniem jest jak budowanie relacji z ludźmi. Tylko twój spokój i okazane zaufanie spowoduje, że koń ci zaufa. Nie od razu koń pozwoli ci wkroczyć w swoją przestrzeń. Połóż dłonie na jego pysku i głaskaj go delikatnie. Nawet jeżeli się boisz, nie okazuj tego, bądź przyjacielski i pewny siebie. Początkujący nigdy nie powinien chodzić obok konia, żeby zwierze nie miało okazji go kopnąć. Nigdy też nie powinieneś podchodzić do konia prosto od przodu lub od tyłu. Konie mają oczy po bokach głowy, więc gdy podchodzisz do nich prostopadle trafiasz, na martwy punkt, w którym cię nie widzą. Aby uniknąć sytuacji, w której koń będzie zaskoczony twoją obecnością podchodź do niego z boku i stawaj mniej więcej na wysokości jego przednich kończyn. Bardziej doświadczony jeździec wsiada zwykle od lewej strony. Początkujący może korzystać ze schodka, który ułatwi jemu zadanie i odciąży konia.

3
Prawidłowa pozycja do jazdy.

Dobra pozycja do jazdy pomaga utrzymać równowagę i ułatwia utrzymywanie się w siodle. Dobry jeździec jest zawsze w harmonii z naturalnymi ruchami konia, więc równowaga jest jedną z najważniejszych części jazdy konnej. Zła pozycja wpływa negatywnie na naturalne ruchy konia i zwiększa bolesność mięśni jeźdźcy. Aby przybrać właściwą pozycję musisz przedłużyć długość tułowia o miednicę i zaangażować mięśnie brzucha. Siedź prosto. Utrzymuj prosty kręgosłup i kości schowane w naturalnej pozycji, nie wychylone ani do przodu ani do tyłu. Głowę trzymaj prosto i spoglądaj między uszami konia w kierunku jazdy. Gdy skręcasz głowę lub patrzysz w dół, zwiększasz nacisk na jedną stronę konia wybijając go tym samym z równowagi. Myśl wiec o tym by utrzymać głowę dokładnie w środku pomiędzy jednym a drugim uchem konia. Bardzo ważne jest, by utrzymać stopy w strzemionach. To pomaga zachować równowagę. Patrząc z boku na jeźdźca ramiona, biodra i kostki powinny stanowić linię prostą. Będzie to dosyć łatwe do osiągnięcia, gdy strzemiona będą dobrze dopasowane do twojego wzrostu.

4
Jak trzymać lejce.

Wodze działają jednocześnie jako kierownica i hamulec. Są one połączone z kawałkiem metalu (wędzidłem), który spoczywa w ustach konia. Wodze zawsze powinny pozostawać pod kontrolą jeźdźca, nie może ich całkowicie zwolnić, bo potem będzie trudno odzyskać kontrolę nad koniem. Podnieś wodze obiema dłońmi, umieść je między palcem środkowym i małym. Zegnij delikatnie palce w koło nich i na wierzchu połóż kciuk. Początkujący powinni starać się przy tym zrelaksować i uniknąć napinania ciała. Zamiast tego skup się na wyczuciu ruchu konia i utrzymaniu prostej pozycji. Podczas jazdy konnej uruchamia się mięśnie, których większość z nas nie używa na co dzień, więc po lekcji weź gorącą kąpiel, by zmniejszyć napięcie i ból mięśni.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (7)

* Pola wymagane

Joanna
20.03.2013
Każdy kto jeździ konno, wie, że to nie jest takie proste ... To wymaga ciężkiej pracy. Jeżdżę 4 lata więc mam jakieś tam doświadczenia no i nie jest tak dokładnie jak piszą... Zgadzam się z komentarzami Any
Ewelajna
07.12.2012
Polecam odpoczynek w Pałacu Galiny i jazdę konna w Folwarku przy pałacu
Ana
01.12.2012
bo akurat myślicie ,że jeździectwo jest takie proste i łatwe .... To nie jest tak,że się sadza swoje szanowne cztery litery w siodle i nic nie robi, koń sam wiezie ... Tak nie jest ,sama wiem jak zaczynałam kiedyś, kiedyś ja a jak zaczynają ludzie ,którzy nie mieli wcześniej styczności z końmi i jazdą ... Człowiek jest spięty , zdezorientowany,koń również to wyczuwa , nie idzie od razu na 1 lekcji jeździć samodzielnie ...
Po za tym , jeździectwo to zgranie , dwóch ciał w jedno, wspaniałe uczucie kiedy koń i jeździec są w idealnym balansie , równowadze i harmonii , gdzie każdy ruch jest przewidywalny , koń wie czego od niego oczekujesz , ważne jest wyczucie ,delikatność i asertywność ; ) Do tego dochodzi aspekt trudności, bo jak to zwierze , czasem ma rożne humorki , czasem złe dni, konie są różne z każdym trzeba znaleźć wspólny język ..Dodam ,że jeździectwo należny do tej niebezpiecznej grupy "sportów " ..A lejce i wodze to zupełnie inne typy sprzętu ! Jazda konna na prawdę wymaga cierpliwości ,czasu,poświęcenia i zamiłowania, bo po tym się poznaje dobrego jeźdźca , mimo porażek nie rezygnuje , wiem po sobie dużo ludzi próbuje ,ale większość zaprzestaje ...Tak jest ze wszystkim ,trzeba czuć to coś ;)
Mirka
14.11.2012
Taki weekend w siodle mógłby być fajny, muszę nad tym pomyśleć
res
06.11.2012
Zamiast czytać suche porady z błędami lepiej chyba zainwestować w weekend w siodle z instruktorem. Są stadniny w pięknym plenerach razem z bazą noclegową, takie jak Pałac Galiny.
E
19.09.2012
widocznie można. Nie wiem co to wodze (to znaczy teraz już wiem) ale wiedziałam co to lejce. Tak więc dla laików artykuł jest ok
Anuśka
05.05.2012
jak można nazywać wodze od ogłowia lejcami?
Ten artykuł ma na celu dawać porady młodym jeźdźcom, a nawet nie widnieje tu poprawna nazwa sprzętu jeździeckiego. Nie rozumiem tego!