tankowanie paliwa

Jak zaoszczędzić na paliwie?
KlemensKlemens - specjalista Tipy.pl

Nie ważne czy jeździsz dwuosobowym autem z silnikiem hybrydowym, czy też trzytonowym suwem, są szanse by zmniejszyć nieco zużycie paliwa, a przy obecnych cenach liczy się przecież każda kropelka. Poniżej znajdziesz dziesięć sposobów jak zmniejszyć zużycie paliwa, co pozwoli ci jakoś przełknąć jego wysoką cenę. Większość z tych wskazówek daje niewielki rezultat, ale kiedy połączysz kilka na raz możesz uzyskać niezły wynik, który będzie szybko zauważalny dla twojego portfela.
1

Zwolnij. Jednym z najlepszych sposobów oszczędzania paliwa jest po prostu ograniczenie prędkości. Wraz ze zmniejszeniem prędkości, wykładniczo zmniejsza się zużycie paliwa. Staraj się więc ograniczyć nieco prędkość jazdy, ale zrób to tak, by nie utrudniać życia innym użytkownikom drogi.

2

Sprawdź ciśnienie w kołach. Niedopompowane opony są jedną z najczęstszych przyczyn zbytniego zużycia paliwa. Opony tracą powietrze pod wpływem upływu czasu i wysokiej temperatury. Słabo napompowane opony stwarzają większy opór podczas toczenia się, oznacza to, że trzeba spalić więcej paliwa, by utrzymać samochód w ruchu. Znajdź dobry miernik i sprawdzaj opony przynajmniej raz w miesiącu. Zawsze sprawdzaj ciśnienie na zimnych oponach, jazda samochodem rozgrzewa opony i powietrze wewnątrz nich, co może powodować zafałszowanie wyników pomiaru.

3

Sprawdź filtr powietrza. Zabrudzony filtr ogranicza przepływ powietrza do silnika, co negatywnie wpływa na jego wydajność. Filtr powietrza można bardzo łatwo sprawdzić i wymienić. Wyjmij filtr powietrza i spróbuj przez niego spojrzeć. Jeżeli w ogóle nie możesz przez niego zobaczyć światła, oznacza to, że musisz go wymienić.

4

Stopniowe przyspieszanie. Nagłe przyspieszanie podczas ruszania to ogromny zjadacz paliwa. Nie oznacza to oczywiście, że masz cały czas jechać powoli, wystarczy, że będziesz umiarkowanie przyspieszał, by przeskoczyć na wyższy bieg. Patrz też przed siebie, by nie przyspieszać, jeżeli musisz się wkrótce zatrzymać. Przyspieszanie i gwałtowne hamowanie powodują duże straty paliwa.

5

Trzymaj z ciężarówkami. Zauważyłeś kiedyś stojąc w korku, że samochody ostro przyśpieszają i zwalniają, a ciężarówki powolutku toczą się w stałym tempie? Jednakowa prędkość pozwala jechać nie zmieniając biegu (ważne zwłaszcza dla tych, którzy muszą zapanować nad ogromna skrzynią w tych samochodach). Taka jednostajna jazda jest także ekonomiczna, pozwala na mniejsze zużycie paliwa.

6

Powrót do natury. Rozważ wyłączenie klimatyzatora, otwórz okna i ciesz się wiejącym wiaterkiem. Może będzie cieplej, ale z pewnością zaoszczędzisz trochę paliwa, zwłaszcza przy małych prędkościach. Przy większych prędkościach lepiej opłacalne może okazać się włączenie klimatyzacji, gdyż otwarte okna i szyberdach zwiększają opór powietrza.

7

Zrezygnuj ze szpanu. Nowe felgi i koła mogą wyglądać super, ale jeśli są szersze, niż tradycyjne, zwiększają opór powietrza podczas obracania się. Możesz zmienić felgi na bardziej sportowe, ale zostań przy starych oponach.

8

Wyczyść samochód. Jeżeli jesteś typem, który nie specjalnie dba o porządek w samochodzie, raz na jakiś czas zrób przegląd wszystkiego, co się uzbierało i wyrzuć rzeczy, które nie są ci potrzebne lub wynieś je do garażu. Im większa jest masa samochodu, tym więcej spali paliwa.

9

Rola rozmiaru. Gdy kupujesz nowy samochód, musisz się zastanowić ile tak naprawdę potrzebujesz miejsca. Mniejsze samochody naturalnie zużywają mniej paliwa, a dzisiejsze autka mogą być naprawdę bardzo niewielkie. Obawiasz się o swoje bezpieczeństwo w małym samochodzie? Testy wykazały, że mały samochód może przetrwać znacznie więcej, niż duże, z pozoru bezpieczniejsze auto.

10

Nie jeździj, gdy nie jest to konieczne. Może to mało popularny sposób, ale faktem jest, że czasami możesz uniknąć jazdy samochodem i zaoszczędzić w ten sposób sporo pieniędzy. Znacznie ekonomiczniej jest pojechać gdzieś pociągiem, autobusem lub po prostu zrobić sobie spacer. Dla portfela i dla zdrowia lepiej iść na piechotę lub przejechać się rowerem. Zanim wsiądziesz do samochodu, zawsze zadaj sobie pytanie „Czy samochód jest mi do tego absolutnie niezbędny?”.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Użytkownik
26.06.2013
Można zaoszczędzić i to dużo tylko trzeba się tego po prostu nauczyć. wystarczy wpisać w przeglądarkę hasło pt. "woda paliwem jak zbudować " Aby ze szczegółami dowiedzieć się po polsku jak i co. Oszczędności są spore. sam stosuje i u mnie to się sprawdziło.
andrzej
10.05.2012
Ogranicz prędkość, z tym się zgodzę ale nie zupełnie. Jadąc 40 a 60km/h mniej się spali jadąc 60km/h. Przełożenia skrzyni biegów, charakterystyka momentu silnika, i opory aerodynamiczne są tak wyrównane że w 95% auta palą najmniej jadąc 80-100km/h.
Gwałtowne przyśpieszanie? Najbardziej zwiększa spalanie z powodu że zazwyczaj jedziemy szybciej niż zazwyczaj i wyhamowujemy przed światłami zamiast z 50 to z 70, jeśli odpowiednio wcześniej puścić gaz wzrost spalania jest naprawdę minimalny więc jeżdżąc dynamicznie można uzyskać niskie spalanie.
Metoda jest prosta nie skupiać się na muskaniu gazu, ale na takiej jeździe żeby jak najmniej czasu używać hamulca.