soczewki kontaktowe

Jak dobrać soczewki kontaktowe?

DafneDafne - specjalista Tipy.pl
Przy dzisiejszych rozwiązaniach technologicznych większość ludzi może z powodzeniem nosić soczewki kontaktowe. Ale oczywiście nie każdy może nosić takie same. Twój okulista zaproponuje ci soczewki dopasowane ze względu na twój stan zdrowia i styl życia. Ale wszyscy mamy przecież wolny wybór. Bezpieczne, wygodne i przede wszystkim skuteczne użytkowanie zależy od świadomych decyzji, które podejmiesz po konsultacji z okulistą. Po pierwsze soczewki muszą korygować wadę wzroku. Po drugie muszą być odpowiednio dopasowane do rogówki. Soczewki są więc opatrzone dziesiątkami parametrów pomiarowych określających ich kształt, wielkość i moc. Okulista zbada twoje oczy i weźmie pod uwagę indywidualne cechy takie jak np. suchość oczu, konieczność noszenia soczewek nocą, czy chęć zmiany koloru tęczówki. Jednak nawet po tak szczegółowych wytycznych, wciąż będziesz miał wybór spośród różnych marek i modeli. Poniżej znajdziesz wskazówki jak dobrać soczewki kontaktowe.
1
Możesz wybrać soczewki miękkie, twarde, przepuszczalne dla powietrza, jednorazowe lub np. dwuogniskowe. Są one dostępne wielu modelach dostosowanych do indywidualnych potrzeb.
2
Soczewki miękkie.

Wykonane są z miękkiego tworzywa sztucznego i są bardziej komfortowe, niż soczewki twarde, ponieważ zawierają więcej wody. Bardzo często maja też filtry zabezpieczające przed promieniowaniem UV. Zazwyczaj są to soczewki jednorazowe i można je wyrzucić po krótkim okresie użytkowania. Soczewki używane krótkoterminowo są lepsze, niż długoterminowe, ponieważ ryzyko zabrudzenia i zakażenia jest w ich przypadku znacznie mniejsze. Podczas gdy większość ludzi wybiera miękkie soczewki ze względu na ich zalety, maja one także wady. Miękkie soczewki łatwo pochłaniają zanieczyszczenia takie jak np. unoszące się w powietrzu kropelki domowych środków chemicznych, a to może podrażniać oczy. Są także bardziej kruche, niż soczewki twarde przez co łatwiej ulegają uszkodzeniu i powodują łzawienie oczu. Najlepsze spośród jednorazowych soczewek są jednodniowe. Ich używanie jest bardzo higieniczne.

3
Soczewki twarde.

Soczewki twarde uniemożliwiają przechodzenie powietrza do rogówki, przez co mały fragment rogówki musi cały czas pozostawać odkryty. Powoduje to, że soczewki mogą wypadać zwłaszcza, jeżeli dużo mrugasz. Ten typ soczewek jest jeszcze czasem dostępny w sklepach optycznych, ale w większości przypadków został zastąpiony przez soczewki przepuszczające powietrze.

4
Sztywne soczewki przepuszczające powietrze.

Są bardziej twarde, niż soczewki miękkie, ale za razem są bardziej wytrzymałe. Wykonane są z polimerów silikonowych, co umożliwia przedostawanie się tlenu do rogówki. Ich zaletą jest to, że są trwałe i łatwe do pielęgnacji. Mają oczywiście także i wady. Zwiększają 10-15 razy ryzyko wystąpienia owrzodzenia rogówki, mogąc wywołać jej trwałe zmiany, trudno dostosowują się do oka, więc trzeba je nosić stale.

5
Soczewki jednodniowe.

Zakłada się je tylko raz, a potem wyrzuca. Dzięki temu nie ma problemów z ich czyszczeniem, co rozwiązuje problem podrażnień oka. Jeżeli masz alergię, są to soczewki dla ciebie.

6
Jednorazowe soczewki z przedłużonym okresem używania.

Są wykonane z nowego rodzaju silikonu, który można nosić przez 30 dni i nocy. Nowy materiał zapobiega tworzeniu się osadów i zmniejsza suchość oka, prowadzącą do jego podrażnień.

7
Soczewki dwuogniskowe.

Są przeznaczone dla osób, które normalnie potrzebują dwóch par okularów: do dali i do bliży. Dwuogniskowość zapewnia zarówno widzenie z bliska, jak i z daleka, jednak widoczna jest linia podziału obu tych obszarów, objawiająca się nieostrością obrazu w pewnym przedziale odległości. Wyróżniamy zarówno miękkie soczewki dwuogniskowe, jak i sztywne soczewki, przepuszczające powietrze.

8
Soczewki toryczne.

To soczewki przeznaczone dla ludzi cierpiących na astygmatyzm. Są one wykonane z takiego samego materiału, jak inne soczewki i również występują w dwóch formach: sztywnej, przepuszczającej powietrze oraz miękkiej.

9
Kolorowe soczewki kontaktowe.

Niektóre soczewki maja dodatkowo możliwość zmiany koloru tęczówki lub eksponowania jej barwy na powietrzu. Soczewki barwiące są ogólnie dostępne, ale powinny być nadal traktowane jako lecznicze i stosowane jedynie po konsultacji z okulistą.

10

Czynniki ważne przy wyborze soczewek.

  • Twoje oczy, stan wzroku, recepta na soczewki, zalecenia w kwestii leczenia. Wszystkie te informacje uzyskasz po badaniu wzroku. Twój okulista wykona je i pomoże ci dokonać właściwego wyboru.

  • Styl życia. Jeżeli uprawiasz sporty wyczynowe, powinieneś nosić miękkie soczewki. Jeżeli stale podróżujesz, noś soczewki o przedłużonym okresie używania.

  • Twoja osobowość. Miękkie soczewki wymagają najkrótszego czasu adaptacji, więc jeżeli nie masz cierpliwości powinieneś zdecydować się właśnie na nie. Sztywne soczewki, przepuszczające powietrze wymagają rzadszego wymieniania. Jeżeli interesuje cię zmiana swojego wyglądu, wybierz soczewki barwne.

  • Koszt. Nie możesz wyłącznie na nim opierać swojego wyboru, bo możesz sobie bardzo zaszkodzić. Uważaj na tak zwane „okazyjne ceny”, pamiętaj, że chodzi o twój wzrok.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

soczewka kontaktowa
Czyszczenie okularów
zwyrodnienie plamki żółtej - obraz

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Aga1
27.08.2010
Ja mam problem z dobraniem soczewek. Tylko raz byłam zadowolona ale niestety nie pamiętam jakie to były. Zawsze mnie uwierają, czuje je na oku, oko mi łzawi, przyklejają mi się do powieki - w ogóle masakra.