uprawa pomidorów

Jak sadzić pomidory?

OgrodnikOgrodnik - specjalista Tipy.pl
Pomidory są bardzo zdrowe, ale te kupowane w sklepach często są w różny sposób modyfikowane i ulepszane. Najlepiej mieć własne. Niestety trzeba mieć do tego kawałek ziemi lub przynajmniej większy balkon. Jednak smak własnych pomidorów w porównaniu ze smakiem pomidorów kupowanych w sklepie jest nieporównywalny. Spróbujcie sami!
1
Jak pozyskać nasiona?

Musisz wybrać bardzo dojrzałego pomidora. To właśnie z niego będziesz mieć nasiona na nowe sadzonki. Pomidora po zerwaniu z krzaczka połóż na kilka dni na talerzyku na parapecie. Po tym czasie przekrój go na pół i wydziel ziarenka. Opłucz je dokładnie i odsącz. Następnie rozłóż je na czystym, suchym talerzyku do całkowitego wyschnięcia. Może to potrwać. Możesz również kupić gotowe nasiona pomidora (wiele różnych gatunków znajdziesz tutaj).

2
Jak sadzić pomidory?

Nasiona sadzi się do doniczek w domu na początku marca. Wielu osobom nie udaje się uzyskać pięknych pomidorów tylko dlatego, że sadzą je zbyt szybko. Ziemia z ogródka nie będzie zbyt dobra, jako że zawiera zbyt dużo mikroorganizmów mogących wywołać różne choroby. Najlepiej zakup ziemię w sklepie, już ze składnikami odżywczymi. Unikaj jednak ziemi z wysoką zawartością nawozu. Może to przynieść więcej szkody, niż pożytku. Ziemia, w której będziesz sadzić nasiona, powinna być wilgotna, ale nie mokra i nasączona wodą.

3
Pomidory lubią dość wysoką temperaturę powietrza i gleby. Nasiona będą kiełkowały dopiero w temperaturze 14-16 stopni Celsjusza. Doniczki, w których sadzisz pomidory, powinny mieć od spodu zrobione dziurki, aby nadmiar wody mógł spokojnie wyciekać.
4
Posadź nasionka w doniczkach. Włóż je w ziemię na głębokość około 3 mm. Ugnieć ziemię, aby mieć pewność, że nasionko się samo nie przemieści i że jest dobrze w niej umiejscowione. Będzie ono absorbować wilgoć w czasie kiełkowania. Możesz posadzić wiele nasionek obok siebie, bo i tak będziesz je przesadzać do większych pojemników. Dobrym pomysłem jest, aby przykryć doniczki po wsadzeniu nasionek folią, aby dłużej utrzymać wilgoć. Nie zapomnij zrobić w nich dziurki, żeby powietrze miało swobodny dostęp.
5
Cierpliwie czekaj na kiełkowanie. Postaw doniczki w ciepłym (21-27 stopni Celsjusza) miejscu, niekoniecznie z bezpośrednim dostępem do światła słonecznego. Nie jest ono potrzebne w procesie kiełkowania, ale nie jest też szkodliwe, pod warunkiem, że nie grzeje zbyt mocno. Zakładając, że zadbaliśmy o nasze pomidory w odpowiedni sposób, powinniśmy się spodziewać pierwszych kiełków po pięciu-dziesięciu dniach. Kiełkowanie jest często opóźnione przez zbyt niską lub za wysoką temperaturę. Pomidorom szkodzi temperatura poniżej dziesięciu i powyżej trzydziestu stopni Celsjusza.
6
Bacznie obserwuj swoje nasionka. Jak tylko pojawią się kiełki na powierzchni ziemi ustaw je w słonecznym miejscu. Będą szukać światła. Najlepiej jeśli będą mieć zapewniony dostęp do światła. Trzymaj doniczki na parapetach w oknach, w które przez większą część dnia świeci słońce.
7
Jeśli krzaczek będzie miał już dwa listki pora rozsadzić pomidory do większych doniczek. Krzaczki nie mogą być ściśnięte. Każdy z nich potrzebuje miejsca. Najlepiej posadzić je w osobnych malutkich doniczkach. Jeśli już sadzisz je w dużych doniczkach pamiętaj o zachowaniu odpowiedniego odstępu między krzaczkami. Przesadzenie pomaga pomidorom rozwinąć solidny system korzeni. Ponownie pamiętaj o dobrym nasłonecznieniu krzaczków.
8
przesadzanie krzaczków pomidorów do szklarni
Pomidory powinno się przesadzać do tuneli do przygotowanej wcześniej ziemi około kwietnia-maja. Najlepiej wtedy, gdy nie będzie już przymrozków i ziemia zdąży się trochę nagrzać. Chyba, że mamy ogrzewany tunel – szklarnię. Wtedy można przesadzić pomidory z doniczek do ziemi już w kwietniu.
9
Pamiętaj o regularnym podlewaniu pomidorów, ale nie przesadzaj. Nie zrywaj z krzaka zielonych owoców, poczekaj aż się zaczerwienią.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Ziemniaki
Sadzonki cebuli
Kukurydza

Podobne porady

Komentarze (8)

* Pola wymagane

sobol
14.05.2015
w zeszłym roku wypreparowałem z 2 gatunków pomidora malinowego Ożarów nasionka . mam balkon w bloku od południa . posiałem bazylie miętę chili Thailandia i 2 pomidory . Właśnie wyszły . Troche puxno ale ma max słońca więc jestem dobrej myśli . Pomidor kupuję na bazarku , chodzi mi o wygląd i o zapach . zobaczymy co będzie ... pozdrawiam .
Karol Słowik
07.04.2014
Ale te pomidory to sadzi się tak jak ziółko albo mefedron czy jak kapuste że do beczki albo do słoiczka?
Patriszja
12.02.2014
Informacje dotyczące sadzenia pomidorów bardzo wyczerpujące :-). A może ktoś mi podpowie coś więcej na temat odmian tych warzyw i które najlepiej sadzić??
AIRAM463
05.05.2013
Na kilka godzin przed wsadzeniem rozsady pomidora do ziemi należy rozsadę dobrze podlać.
Dobrze jest wsadzać roślinę pod kątem ( w pozycji półleżącej ) tak , aby większa część łodygi była przysypana ziemią , ( należy zadbać by ziemia dobrze przylegała do łodygi). Dzięki takiemu sadzeniu zwiększy się system korzeniowy rośliny co będzie miało duży wpływ na lepsze warunki do czerpania wody oraz składników odżywczych z ziemi.Dobrze odżywiona roślina mniej podatna jest na choroby. lepiej rośnie i wydaje więcej owoców.
Justyna306
11.04.2013
Jeśli uprawiacie pomidorki w domu i nie ma możliwości zapylenia przez pszczółki, wystarczy że potrząśniemy delikatnie krzaczkami (oczywiście gdy już pojawia się kwiaty). W ten sposób kwiat powinien się zapylić a owoc zawiązać :)
#17644
18.02.2013
no wlasnie
ogrodnik
06.04.2012
nasiona się sieje a nie sadzi.....
12321
30.08.2011
A kijek kiedy wsadzić do ziemi? Przecież pomidory dojrzewają na długich palikach.