meduzy

Jak leczyć poparzenie przez meduzy?

PodrozePodroze - specjalista Tipy.pl
Meduzy to zwierzątka zwykle w kształcie parasola lub dzwonu. Są drapieżne, atakują również ludzi powodując poparzenia. Jeśli natrafimy na meduzę w wodzie lub nadepniemy na nią podczas spaceru po plaży możemy się spodziewać poparzenia. Co można zrobić w takiej sytuacji? Jak i czym zaleczyć takie poparzenie?
1
Ocet jabłkowy.

Powstrzymaj się przed chęcią przemycia miejsca poparzenia wodą z mydłem. Zamiast tego polej poparzenie octem jabłkowym. Zneutralizuje on jad i powstrzyma parzydełka, które utkwiły w ciele przed wyrządzaniem dalszych szkód naszemu organizmowi. Pozostaw ocet na skórze przez co najmniej dziesięć minut.

2
Piasek z plaży.

Rzuć trochę piasku na miejsce poparzenia. Możesz to zrobić nawet po przemyciu rany octem jabłkowym. Pomoże on wydalić z ciała toksyny, które już się zdążyły do niego dostać z parzydełek meduzy. Trzymaj go w poparzonych miejscach przez około dziesięć minut. Ale nie trzyj nim rany, po prostu posyp i zostaw.

3
Gorąca woda.

Zmyj ciało gorącą wodą (ale uważaj mimo wszystko na jej temperaturę, aby nie poparzyć ciała), aby usunąć pozostałości po occie i piasek. Oczyści ona również skórę.

4
Żel aloesowy.

Posmaruj nim miejsce poparzenia. Żel ten jest znany ze swoich właściwości łagodzących. Przyspieszy proces gojenia o dzień lub dwa. Możesz go nakładać tak często jak tylko zechcesz, ponieważ jest naturalny i całkowicie bezpieczny.

5
Wizyta u lekarza.

Jeśli poparzenie jest dość poważne, skontaktuj się z lekarzem. Możesz również odczuwać inne symptomy świadczące o obecności jadu w organizmie, takie jak nudności, wymioty, biegunka czy mrowienie. Możesz odczuwać też zesztywnienie. Bywa, że poparzony ma problemy z oddychaniem lub krwawienie w miejscu poparzenie nie ustaje. W tych wszystkich przypadkach bezzwłocznie udaj się do najbliższego punktu medycznego lub wezwij pogotowie.

!

Uwaga!
* Wbrew powszechnej opinii nigdy nie przemywaj poparzenia alkoholem lub moczem. Pogorszysz tylko swoją sytuację, ponieważ obecne jeszcze w ciele parzydełka pod wpływem moczu i alkoholu aktywują wydzielanie jadu.

Powiązane porady

Jak przetrwać podróż samolotem z dzieckiem?
zdjęcie na plaży
Wakacje rodzinne

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Nikki
10.08.2015
Niemacie racji mowiac zeby chlodzic lodem mejsce popazenia , w innych artykolach czytalem zeby pod zadnym wzgledem , nie przemywac miejsca slodka woda ani chlodzenia lodem , dlatego ze to powoduje podraznienie pazydelek i wydzielanie jadu..
Nina
14.07.2015
Jad należy zeskrobać ze skóry za pomocą tępej krawędzi noża lub np kartą kredytową, a następnie zneutralizować octem lub kwaskiem cytrynowym. Okład przetrzymać kilka minut. Można też schłodzić lodem.