Pinokio

Jak oduczyć dziecko kłamstwa?

JadziaJadzia - specjalista Tipy.pl
Każdemu z nas zdarzyło się skłamać. Często robimy to, by nie ranić czyichś uczuć. Jednak dzieci nie umieją jeszcze rozróżnić dobrego i złego kłamstwa (jeśli w ogóle można powiedzieć, że jakieś kłamstwo jest dobre). Pierwszym co możesz zrobić, żeby oduczyć dziecko kłamania, to być dla niego przykładem. Dzieci cały czas obserwują dorosłych, choć często robią to nieświadomie. Kopiują naszą mimikę i zachowania. Zastanów się, czy kiedyś nie zdarzyło się tak, że dziecko było świadkiem twojego kłamstwa, np. gdy powiedziałeś dzwoniącej do ciebie osobie, że nie ma cię w domu, mimo iż planowałeś spędzić wieczór na kanapie przed telewizorem. Dziecko dostrzega takie sytuacje i może potraktować je jako nieformalne przyzwolenie do mówienia nieprawdy. Jeśli przyłapałeś dziecko na kłamstwie, podejmij natychmiastową akcję. Przeczytaj ten artykuł, a dowiesz się jak oduczyć dziecko kłamać.
1
Opisuj świat takim, jaki jest w rzeczywistości. Uczenie dziecka szczerości to najlepsze rozwiązanie. Zmień sposób, w jaki rozmawiasz z otaczającymi cię ludźmi. Jeśli znajomy zadzwoni do ciebie z prośbą o przysługę, a ty właśnie oglądasz interesujący film, po prostu powiedz mu, że będziesz do jego dyspozycji jak tylko film się skończy. Jeśli twoja żona spyta, czy pogrubiają ją założone przed chwilą spodnie, powiedz, że wolisz, gdy ubiera inny fason. To samo tyczy się pań. Nie manipulujcie swoimi mężami, ponieważ dzieci wyczują w waszym głosie każdą nieszczerość. Wiem, że może to być ciężkie i prowadzić do spięć, ale pamiętaj, że jeśli ty nie dasz przykładu swojemu dziecku, nie zrobi tego nikt inny.
2
Jeśli dziecko zniszczy jakiś przedmiot i nie przyzna się do winy, musisz zareagować od razu. Po pierwsze musisz udowodnić, że to dziecko jest winowajcą. Następnie musisz wytłumaczyć mu, że lepsze jest dla niego przyznanie się do prawdy i poniesienie konsekwencji, niż skłamanie i narażenie się na jeszcze większy gniew, gdy wszystko się wyda. Dziecko musi zrozumieć, że wszystko co robi ma swoje konsekwencje. Pamiętaj, żeby nie denerwować się na dziecko, jeśli przypadkiem coś zniszczy. Pochwal je za to, że miało odwagę przyznać się do tego. Każdy wybuch agresji może sprawić, że dziecko będzie kłamać tylko dlatego, by uchronić się przed twoim gniewem. Zawsze gdy rozmawiasz z dzieckiem, zachowuj spokój. Wyjaśnij mu co zrobiło źle i dlaczego tak się stało. Ucz je ostrożności i odpowiedzialności. Pamiętaj, że dzieci kłamią tylko wówczas, gdy chcą uniknąć kłopotów. Gdy dziecko nie będzie się bało powiedzieć ci prawdy, nie będzie miało powodów, by cię okłamywać.
3
Bądź konsekwentny. Jeśli obiecujesz, że coś zrobisz, musisz się z tego wywiązać. Złamanie słowa zostanie odebrane przez dziecko jak kłamstwo. Uczysz je wtedy, że dane słowo nie ma żadnej mocy i można je bez problemu łamać. Oczywiście zdarzą się w waszym życiu niespodziewane sytuacje, które mogą zepsuć twoje plany. Za każdym razem musisz wówczas wytłumaczyć dziecku co się stało i dlaczego nie możesz spełnić danej mu obietnicy. Gdy dziecko będzie widziało, że zależy ci na danym mu słowie, zrozumie, że na niektóre rzeczy nie możesz mieć wpływu. Pamiętaj, że dziecko cały czas obserwuje cię. Pokaż mu jak być odpowiedzialnym i szczerym człowiekiem.
4
Jeśli kłamstwo weszło dziecku w nawyk i żadne z opisanych wyżej metod nie pomagają, musisz wypracować system kar. Nie wolno ci ignorować problemu. Ostrzeż dziecko przed konsekwencjami jego kłamstw i zawsze wymierzaj mu karę. Pamiętaj, że takie rozwiązanie to ostateczność. Dziecku potrzebne są pozytywne bodźce, a nie strach przed karą. Pod żadnym pozorem nie stosuj przemocy fizycznej! Najlepszym rozwiązaniem jest zawsze szczera rozmowa.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

rozmowa z dzieckiem
bałagan wśród zabawek
Kobieta mówi do dziecka

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane