trąba powietrzna

Co robić podczas tornada?
KlemensKlemens - specjalista Tipy.pl

Jeśli usłyszysz ostrzeżenie przed trąbą powietrzną, chroń się natychmiast. Poniżej znajdziesz wskazówki, co należy zrobić, gdy zbliża się tornado.
1
Jeśli znajdujesz się w budynku:

Szybko przejdź do schronu lub znajdź inne bezpieczne miejsce, takie jak piwnica. Jeśli nie masz piwnicy schroń się w centralnie umiejscowionym pomieszczeniu na najniższym piętrze budynku z dala od narożników, okien, drzwi i ścian zewnętrznych. Zadbaj o to, by między tobą a światem zewnętrznym było jak najwięcej osłon. Schroń się za wytrzymałym i solidnej konstrukcji stołem, rękoma osłoń swoją głowę i szyję. W żadnym wypadku nie należy otwierać okien.

2
Jeśli znajdujesz się w pojeździe lub w przyczepie kempingowej:

Wyjdź z pojazdu i jak najszybciej schroń się na najniższym piętrze pobliskiego solidnego budynku lub w specjalnym schronie. Przyczepy kempingowe, nawet jeśli są dobrze zamocowane, stanowią niewielką ochroną przed tornado.

3
Jeśli znajdujesz się na otwartej przestrzeni i w pobliżu nie ma żadnego schronienia:

Połóż się płasko na ziemi w pobliżu rowu lub wyraźnego obniżenia terenu, głowę zakryj rękami. Szukając odpowiedniego miejsca weź pod uwagę możliwość wystąpienia powodzi. W żadnym wypadku nie szukaj schronienia pod mostem czy wiaduktem. Najbezpieczniej będzie w nisko położonym, płaskim miejscu.

4
Nigdy nie staraj się uciekać przed tornadem samochodem lub ciężarówką. Zamiast tego, natychmiast opuść pojazd i poszukaj bezpiecznego schronienia.
5
Uważaj na latające śmieci. To właśnie rzeczy unoszące się wraz z tornadem powodują najwięcej szkód i urazów.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (17)

* Pola wymagane

Marta
11.03.2020
A co jeśli mieszkam na 4. piętrze i zobaczę z oddali tornado? to co mam zrobić, gdzie uciekać? Mogę nie zdążyć zejsc z dwójką dzieci do piwnicy
tornado
24.04.2014
pomocy boje sie tornada a mieszkam w 3 pietrowym rodzinnym domu mam 2 łazienki i piwnice ale tornado chyba i tak porwie piwnice co??? czy tornado porywa piiwnice z domem???
_.
17.03.2014
teraz ( 15.03.2014) jest szansa na tornado ;0; wieje jak chol**ra ;A;
alan123
21.10.2013
ja widziałem raz tornado obok mojego domu i mojej babci !!! i porywało dach z domu babci!!! a ja poleciałem szybko do piwnicy z rodziną i bałem sie i rozwaliło tornado połowe mojego domu!!!
POGODA.online
29.07.2013
Tornado wystąpiło wczoraj w POLSCE wczoraj-( 28.07.2013r) nad jeziorem Głębokim !!!
Mamutc:
04.04.2013
No ja tez sie bardzo boje :(
Malgosik jesli nie masz piwnicy itp. To idz to kumpla ale co xd
zenek50zenek
29.01.2013
dobrze ze w naszym kraju to nie grozi
Mały xD :!P >
17.07.2012
Tez nie mam piwnicy tylko parter ): !
trolek
06.07.2012
ja slyszalam ze trzeba otwierac okna jak jest trąba bo wybuchnie mieszkanie , mieszkam na 4 pietrze i jest ono ostatnie w bloku pzdr
simano
03.05.2012
jeżeli w pomieszczeniu niema piwnic ani pomieszczenia bez okien to najlepiej zejść jak najniżej i odejść jak najdalej od okien i jeżeli masz wanne to połuż sie w niej i zasłoń ręcami głowe i kark i niemożesz się tak lękać że przy każdej burzy czy deszczu będzie tornado bo niewarto się bać bo mocne tornada zdaża się raz na 1000 tornad naprawde nioema się co bać pozdro:)