depresja

Jak wyjść z depresji?

KarmaKarma - specjalista Tipy.pl
depresja
1 z 11
W czasach coraz szybszego tempa życia, dużego bezrobocia i rosnącej izolacji społecznej, ludzie mają coraz więcej powodów do popadania w depresję i coraz mniej środków finansowych, by ją pokonać. Publiczna opieka medyczna często nie zapewnia chorym możliwości wyleczenia.
Jeśli cierpisz na depresję, a zwłaszcza, gdy chorujesz na chorobę afektywną dwubiegunową, zmiana stylu życia i inne samodzielnie podjęte działania nie wystarczą, by się z niej wyleczyć. Jednak nawet jeśli zażywasz antydepresanty i regularnie spotykasz się z terapeutą, jest wiele rzeczy, które możesz zrobić, żeby pomóc sobie wyjść z depresji. Co więcej, nie kosztują one ani grosza.
1
walka z depresją - krok 1.
Nie obwiniaj się za wszystko.

To najprostsza, najtańsza i jednocześnie najważniejsza rzecz w walce z depresją. Objawy depresji, poczucie winy i odmienności zawsze stoją na drodze do wyleczenia. Nauczenie się kontrolowania tych myśli wymaga dużo aktywnego, praktycznego podejścia, a przede wszystkim – dużo cierpliwości. Musisz uświadomić sobie, że depresja to choroba jak każda inna. Nie różni się niczym od cukrzycy, choroby wieńcowej, czy raka. Nie możesz się z niej wyleczyć czekając, aż sama minie. Musisz pogodzić się z tym, że jesteś chory i zrozumieć, że potrzebujesz profesjonalnej opieki. Najważniejsze jest to, że nie ma w tym twojej winy, więc przestań obwiniać się za stan, w jakim się znalazłeś.

2
walka z depresją - krok 2.
Porozmawiaj o swoich problemach.

Niełatwo jest powiedzieć innym o swojej depresji, ale jest to dużo lepsze rozwiązanie, niż trzymanie jej w sekrecie. Nie wszyscy zrozumieją co do nich mówisz, a jeszcze mniej osób okaże ci wsparcie. Jeśli złamiesz sobie rękę, rozboli cie głowa lub zachorujesz na grypę, zapewne każdy będzie ci służyć pomocą, ponieważ wie co należy robić w takiej sytuacji. Zupełnie inaczej jest z chorobami psychicznymi. Ludzie często boją się tego, czego nie rozumieją. Jednak nawet jeśli twoi bliscy nie do końca są w stanie pojąć przez co przechodzisz, mogą ci oni zapewnić emocjonalne wsparcie, które pomoże ci podjąć leczenie i pokonać depresję. Nie pozwól depresji odizolować cię od innych. Wyjdź do ludzi w tak dużym stopniu, jak tylko jest to możliwe.

3
walka z depresją - krok 3.
Ćwicz regularnie.

Może to być ostatnia rzecz, na jaką masz ochotę, ale jogging, jazda na rowerze czy wypad na siłownię naprawdę pomogą ci poczuć się lepiej. Udowodniono, że regularny 30-minutowy wysiłek fizyczny łagodzi objawy depresji. W jednym z badań u pacjentów, którzy regularnie ćwiczyli na bieżni lub rowerku stacjonarnym przez okres 12 tygodni, zaobserwowano zmniejszenie symptomów depresji aż o 50%! Ruch ma korzystne działanie na ludzką psychikę także w krótkim czasie. Udowodniono, że może poprawić twój nastrój nawet na 12 godzin!

4
walka z depresją - krok 4.
Ważne decyzje odłóż na później.

Depresja może znacząco wpłynąć na twoją percepcję i osąd rzeczywistości, dlatego rozsądnym krokiem będzie odłożenie ważnych decyzji dotyczących twojej kariery i rodziny na czas, kiedy poczujesz się lepiej. Jednym z objawów depresji jest negatywne spojrzenie na wiele rzeczy, które dzieją się w twoim życiu. Zaniża to twój osąd praktycznie na każdy temat, a ty nawet nie zdajesz sobie z tego sprawy. Z tego właśnie powodu wszystkie ważne sprawy powinny być bezwzględnie odłożone na później. Jeśli podjęcie jakiejś decyzji jest absolutnie konieczne, nie kieruj się przy tym impulsem. Skonsultuj się najpierw ze swoimi bliskimi, którym ufasz i którzy będą mogli ci w tej sprawie doradzić. Poproś o pomoc swojego terapeutę, rodzinę, przyjaciół. Na pewno ci nie odmówią.

5
walka z depresją - krok 5.
Zadbaj o zdrowie.

Jeśli masz objawy depresji, zapewne nie interesuje cię stan twojego zdrowia. Jednak zaniedbania w tym temacie mogą jeszcze bardziej pogorszyć symptomy depresji. Między depresją a innymi schorzeniami, takimi jak cukrzyca i choroby serca jest taki sam związek jak między jajkiem i kurą. Badania dowodzą, że depresja może zaostrzyć objawy tych chorób i vice versa – choroby również wpływają niekorzystnie na symptomy depresji. Ludzie, którzy cierpią na cukrzycę znacznie częściej popadają w depresję, a podobną zależność zaobserwowano również u osób cierpiących na choroby serca.

6
walka z depresją - krok 6.
Trzymaj się planu dnia.

Rutyna jest bardzo ważna w przypadku wszystkich osób cierpiących na depresję. Na jakąkolwiek formę aktywności się zdecydujesz, staraj się wykonywać wszystko tak samo każdego dnia. Wprowadź rutynę do wszystkiego co robisz, począwszy od biegania, przez zakupy, aż do zmywania naczyń. Pozwoli ci to uniknąć „syndromu snucia się po domu w piżamie”, który tylko pogorszy twój stan psychiczny. Rutynowe działania udowodnią tobie i twoim bliskim, że skoro jesteś w stanie przetrwać dzień, możesz również wyjść z depresji.

7
walka z depresją - krok 7.
Zdrowo się odżywiaj.

To co jesz bezpośrednio oddziałuje nie tylko na twoje ciało, ale i na mózg. Zatem, jeśli cierpisz na depresję, musisz odżywiać się zdrowo. Włącz do swojej diety pełne ziarno, owoce, warzywa i białko. Żadne jedzenie nie wyleczy cię z depresji, ale odpowiednia dieta może poprawić twój nastrój. I tak na przykład węglowodany i pokarmy bogate w witaminę D podnoszą poziom serotoniny, która bezpośrednio wpływa na nastrój (działając analogicznie jak Prozac). Niektóre badania sugerują, że kwasy Omega-3, które można znaleźć w rybach i tranie, mogą pomóc w pokonaniu depresji.

8
walka z depresją - krok 8.
Unikaj narkotyków i alkoholu.

Mimo iż jest to bardzo kusząca opcja, nie sięgaj po używki. Stosowanie i nadużywanie tych substancji sieje spustoszenie w organizmie ludzi cierpiących na depresję. Osoby ze skłonnością do depresji często sięgają po używki, żeby złagodzić objawy choroby, ale na dłuższą metę taka strategia wyrządza im jeszcze większą szkodę. Alkohol i narkotyki wpływają na reakcje chemiczne zachodzące w mózgu i niekorzystnie oddziałują na relacje w związku, pracy i innych aspektach życia. W połączeniu z antydepresantami są niezwykle niebezpieczne. O ile lampka wina wypita od czasu do czasu nie wyrządzi ci żadnej krzywdy, o tyle powinieneś ograniczyć spożycie alkoholu i oczywiście bezwzględnie unikać narkotyków.

9
walka z depresją - krok 9.
Postaraj się o zdrowy, spokojny sen.

Depresja i bezsenność zazwyczaj idą ze sobą w parze. Depresja powoduje bezsenność, a brak snu wywołuje spadki nastroju. W większości przypadków sen wpływa korzystnie na poprawę nastroju i pomaga w walce z depresją. Może również złagodzić objawy psychozy maniakalno-depresyjnej. O dokładnym związku między depresją, a snem nie wszystko jeszcze wiadomo. Różni ludzie mają w tym zakresie inne potrzeby. Eksperci są jednak zgodni co do jednego – osoby cierpiące na depresję powinny zapewniać organizmowi wystarczająco dużo snu i codziennie starać się wstawać i kłaść o tej samej godzinie.

10
walka z depresją - krok 10.
Nie bierz na siebie zbyt wiele.

Stres i natłok obowiązków są częstym powodem depresji. Jeśli zmagasz się z depresją, ważne jest, żebyś nie brał na siebie więcej, niż jesteś w stanie udźwignąć. Jeśli w pracy lub w domu stoją przed tobą skomplikowane zadania, podziel je na mniejsze części. Pamiętaj, że nie ma nic złego w tym, żeby zwolnić nieco tempo. Może nie zawsze musisz dawać z siebie 100%. Nawet jeśli wypracujesz 75% normy to i tak jest to sukces. Naucz się wyrozumiałości w stosunku do siebie. Zasługujesz na odpoczynek, weź urlop, idź na zwolnienie, zrób cokolwiek, co pozwoli ci złapać oddech.

Strona 1 z 11

Powiązane porady

senność
sposoby na zmęczenie
Jak pomóc przyjacielowi, który chce popełnić samobójstwo?

Podobne porady

Komentarze (27)

* Pola wymagane

Themintymsp
04.10.2017
Nie udało sie co gorsza w szkole mi dokuczają ale boje sie powiedzieć koleżankom o tej chorobie
Kesi
07.03.2017
Może nie pokonałam jeszcze całkiem depresji, jednak własną pracą i walką ze słabościami wiele osiągnęłam. Znacznie optymistyczniej patrzę na świat, walczę z lenistwem, które bez względu z czego wynika jest nadal lenistwem i trzeba z nim walczyć, aby zacząć wychodzić z depresji. Nigdy w życiu nie korzystałam z pomocy psychoterapeuta ani psychiatry, który pewnie zapisałby mi tonę leków. A tego chciałam uniknąć, gdyż mam słaby żołądek przez nerwice. Nie mam przyjaciół ani rodziców, często spotykałam się z niezrozumieniem. Jednak pomogło to, że przestałam się skupić wyłącznie na sobie i powtarzać, że mam problem. Było ciężko, nadal bywa, ale drobnymi kroczkami zaczęłam udowadniać sobie, że mogę. Zaczęłam bardziej cieszyć się życiem, przestałam się ciąć. Zaczęłam brać magnez o zdrowiej się odżywiać. Zrozumiałam, że jestem potrzebna innym - babcią i cioci. Ze zamiast myśleć tylko o sobie, powinnam dla nich starać się żyć. Pomagać im. Wyznaczenie sobie jakiegoś celu pomaga. Nie każdy może radzi sobie z depresja sam, ale uważam, że wszystko jest możliwe. Tylko, że to ciężka praca. Bez względu na to czy pójdę terapeuty czy nie, będę musiała pracować nad sobą. Zmienić dietę i przyjmować jakieś substancje. Można z tego wyjść. Nie poddawajcie się ;) Mimo wszystko nie zniechęcam do podjęcia terapii. To też rodzaj walki o siebie. Warto robić wszystko, by znów być szczęśliwym.
bredah
02.01.2017
Bardzo ciekawy artykuł, właśnie dowiedziałem się, że sam sobie jestem winny, że od dziecka cierpię na depresję endogenną. Supcio.
Nata127
02.08.2016
To nie jest sposób... Prosze o usunięcie tego. Wy na serio myslicie ze osoba dla ktorej wyjscie z lozka to problem bedzie chodzila na silownie czy cos ? Ze bedzie dobrze sypiac (co nie jest zalezne od niej) ? Autor tego artykulu chyba nie wie co to depresja.
Monika
01.08.2016
Bardzo ciekawy artykuł, z czego dowiedziałam się, że nie robię nic z tych rzeczy wymienionych, ani nie rozmawiam z przyjaciółmi, bo ich nie mam, nie wychodzę z przyjaciółmi, bo ich nie mam, ani nie ćwiczę fizycznie, mam jakąś dużą niechęć do ćwiczeń fizycznych, po prostu nie mam siły się ruszyć, niezdrowo się odżywiam, piję kawę i alkohol, ani nie wysypiam się dobrze, cierpię na bezsenność, żyję w ciągłym stresie, za dużo biorę na siebie obowiązków i niestety nie myślę o swoim zdrowiu, dlatego choruję na depresję.
Krystian
22.06.2016
Bardzo pomocny artykuł. Pomógł mi znaleźć sposób i motywacje na walkę z ta moja dolegliwości oraz rzucił na nią trochę logicznego swiatla.
swingwuliczce
28.04.2016
Ja walczę z depresją oficjalnie zdiagnozowaną od ośmiu miesięcy, ale tak naprawdę od kilku lat. Dobranie odpowiednich leków to niełatwa sprawa, przynajmniej w moim przypadku, obecne leki jakie biorę w sumie nie są jakieś rewelacyjne, korzystam też z pomocy psychoterapeuty. NIKT nie zrozumie osoby cierpiącej na depresję jeśli sam jej nie przeżył. Zrozumienie otoczenia jest bardzo ważne, ale trudno jest je uzyskać. Inni nawet najbliżsi często nie są w stanie zrozumieć, że brak sił, chęci do życia zrobienia czegokolwiek to nie lenistwo i nie tak łatwo jest zrobić cokolwiek, jak się nie ma siły rano wstać z łóżka. Mnie rutyna zabija. Obecnie mam gorszy okres, nie chodzę na siłkę, jak robot do pracy i z pracy do domu na głębokiej rezerwie energii, ale nie poddam się, jakoś, jeszcze nie wiem jak, podniosę się, nie dam się tej jędzy pokonać.
wv
03.02.2016
To nie są porady dla ludzi z depresją... "Nie obwiniaj się o wszystko" - jak? Przecież problem tkwi głęboko w psychice i objawia się właśnie zaburzeniem emocjonalnym, taka osoba nie jest w stanie z dnia na dzień zmienić swojego podejścia, to jest choroba jak każda inna i ma związek z neuroprzekaźnikami. I rutyna? No brak słów po prostu, właśnie należy się trzymać od niej jak najdalej i to nie tyczy się tylko ludzi z depresją. Bezsenność, brak nastroju, apetytu, żadna z powyższych porad się nie sprawdzi, artykuł do poprawki.
Anna
01.02.2016
Co to sa za bzdury, za ten artykul powinny sie zamknac, jezeli osoba z depresje szczegolnie maniakalna to przeczyta bedzie tylko gorzej. Bardzo prosze o usuniecie. To jest recepta na smutne ciche dni, samotnosc Baez handre. Osobie w depresji CIEZKo jest podniesc nawet sama dlon.
Anna
01.02.2016