Rękoczyn Heimlicha

Jak wykonać rękoczyn Heimlicha?

ZdrowieZdrowie - specjalista Tipy.pl
Rękoczyn Heimlicha
1 z 6
Rękoczyn Heimlicha (inaczej chwyt Heimlicha) jest to technika pierwszej pomocy stosowana przy zadławieniach. Polega ona na naciśnięciu przepony w celu wypchnięcia przedmiotu znajdującego się w tchawicy zadławionego.
Podczas robienia chwytu Heimlicha istnieje możliwość uszkodzenia trzewi jamy brzusznej zatem należy go stosować tylko w wyjątkowych przypadkach, wówczas gdy wszystkie inne metody zawiodły. W przypadku zadławienia i braku pomocy można zastosować chwyt Heimlicha na sobie - za pomocą np. kantu oparcia krzesła.
1
Chwyt Heimlicha
Jeśli osoba poszkodowana jest przytomna i może oddychać wówczas zachęcamy ją do kaszlu, aby odkrztusić zalegający w tchawicy przedmiot. Osoba poszkodowana powinna kaszleć w pozycji pochylonej do przodu (aby odkrztusić ciało obce). W takiej pozycji możemy klepać poszkodowanego po plecach. Nie wolno tego robić, wówczas gdy poszkodowany stoi prosto lub siedzi!

Jeśli osoba stoi lub siedzi wykonujemy rękoczyn Heimlicha.
Stajemy za osobą zadławioną, obejmujemy ramionami jej tułów na wysokości nadbrzusza.

Pochylamy poszkodowanego do przodu - po to, aby ciało obce wydostało się na zewnątrz a nie dostało w głąb dróg oddechowych.
2
Chwyt Heimlicha 2
Zaciskamy jedną rękę w pięść i przykładamy w miejsce pomiędzy pępkiem a wyrostkiem mieczykowatym mostka.
3
Chwyt Heimlicha 3
Pięść chwytamy drugą ręką i szybkim ruchem wgniatamy do siebie i ku górze. W ten sposób powietrze znajdujące się w drogach oddechowych zostaje sprężone a ciało obce zostaje wypchnięte przez usta na zewnątrz.

Jeśli nie uda się za pierwszym razem to należy powtarzać rękoczyn aż ciało obce nie wypadnie (jednak nie więcej niż 5 razy). Każdy kolejny uścisk powinien stanowić oddzielny ruch.
4
Chwyt Heimlicha na sobie

W przypadku braku pomocy możemy wykonać chwyt Heimlicha na sobie. W tym celu należy:

- Przyłóż pięść w miejsce znajdujące się nad pępkiem.
- Chwyć pięść drugą ręką i oprzyj się na oparciu krzesła (lub innej twardej powierzchni)
- Wykonuj pchnięcia pięścią do środka i do góry.

5
Chwyt Heimlicha na dziecku
Chwyt Heimlicha na dziecku (poniżej 1 roku życia)

Usiądź, dziecko połóż na kolanach twarzą do dołu. Głowa powinna znajdować się poniżej tułowia. 5 razy uderz przegubem ręki w okolicę międzyłopatkową. Odwróć dziecko na plecy (głowa nadal niżej niż tułów). Za pomocą dwóch palców wykonaj 5 szybkich ucisków na środku mostka.

Powyższe czynności powtarzaj, aż dziecko zacznie oddychać. Zadzwoń na pogotowie 112.

?

Wskazówki
* Jeśli wykonujemy chwyt kobiecie w ciąży lub osobie otyłej wówczas chwytamy ją u podstawy mostka, powyżej złączenia najniższej pary żeber.

Strona 1 z 6

Powiązane porady

drzazga
unieruchomienie kończyny
złamanie barku

Podobne porady

Komentarze (8)

* Pola wymagane

hityzsatelity
19.10.2015
dobrze że takie rzeczy się pisze i umieszcza na głównej stronie ale czasem mam wrażenie że ludzie piszący te teksty nie podejmują zadnej analizy tylko slepo zrzynają z ulotek i kiepskich opracowań. Jak mozna sie uderzyć o kant krzesła? Czy ktoś kiedyś tak zrobił? Czy wiecie w ogóle jak to jest się zachłysnąć, zaksztusić tak na powaznie, że nie mozna oddechu złapać? Powiem wam. Wtedy mózg się prawie wyłącza. Nie ma czasu na myslenie o szukaniu kantów. Walnąc sie w nadbrzusze albo mocno ucisnać to ostatnia forma ratunku. tak wlasnie zrobilem ja sam. W momencie zachłyśnięcia sytuacja nie wygląda tak jak w przypadku wstrzymania oddechu. Jest to nagłe i niezaplanowane więc mamy kilka sekund na przezycie. Ucisnąłem więc na nadbrzusze i wyleciało ze mnie jak z kranu, po czym padłem na podłogę i łapałem każdy oddech na ile sie da. Co do Heimlicha to robilem innym wiele razy i zawsze pomoglo, ale najpierw trzeba wzywac do kaszlu i klepać w pochyleniu. mozna przez rękoczyn narobić szkód i trzeba zglosić sie do lekarza po takim zabiegu.
Kk
19.10.2015
To u nas funkcjonuje numer 911?!?
Bo byłem przekonany ze 112...
Jak zrzynamy artykuł ze stanów to róbmy to z głowa panie/pani autorze.
Antybul
19.10.2015
Rękoczyn to autor może na sobie wykonać, wtedy przestanie pisać głupoty. Chwyt Heimlicha.
nick
19.10.2015
uratowalam tym swoje dziecko lata temu
jurgus
19.10.2015
W takiej pozycji przy utracie przytomności walimy z bani w grunt, i nazwa tez inna
Ewa
19.10.2015
Co za kretyn nazwał to "rękoczynem"? Rękoczyn to pobicie, uderzenie. Mówi się o manewrze albo chwycie Heimlicha. To nie wystarczy? Trzeba jakieś głupoty dorabiać?
RGM
19.10.2015
"Zadzwoń na pogotowie 911"
Może mi ktoś powiedzieć ile się czeka na karetkę Z USA!
Ja
19.10.2015
911 to w ameryce. U nas 112. Sami byście coś napisali a nie tylko zrzynacie.