ołówki

Jak rysować ołówkiem?

Kristoff - specjalista Tipy.pl
Szkic ołówkiem może służyć jako podstawa pod stworzenie dzieła inną techniką. Szkic może stanowić tylko zarys i nie musi zawierać zbyt wielu szczegółów. Jeżeli jednak wybrałeś ołówek jako ostateczne narzędzie do stworzenia dzieła, możesz nim nie tylko szkicować, ale nadać rysunkowi ostateczny wygląd i głębię. Poniżej znajdziesz wskazówki jak rysować i cieniować ołówkiem.
1
Narysuj kontury modelu bardzo delikatnymi liniami. Skup się na największych kształtach i najbardziej zaakcentowanych fragmentach. Zwróć uwagę, jaki jest ich wzajemny stosunek do siebie. Jeżeli np. rysujesz twarz, owal może ci posłużyć za niedoskonały zarys kształtu głowy. Używaj całego ramienia, aby narysować „energiczne” linie, ale nie naciskaj zbyt mocno, bo będzie je trudno wymazać. Jeżeli używasz ołówków o różnym stopniu twardości powinieneś posłużyć się ołówkiem „F”, „HB” lub „H”, ponieważ tworzą one jaśniejsze linie.
2
Gdy zaznaczysz już podstawowe kształty, przejdź do uwzględniania na rysunki szczegółów. Pamiętaj by poruszać przy tym całym ramieniem. Jeżeli nie masz jeszcze wyrobionego oka i intuicyjnie nie wyczuwasz odległości między elementami, możesz posłużyć się linijką, by odpowiednio zaznaczyć proporcje na rysunku. Możesz np. zaznaczyć w jakiej odległości od nosa mają znajdować się oczy, by były one symetryczne względem linii przechodzącej przez środek twarzy.
3
Wyznacz na rysunku obszary ciemniejsze i średnio ciemne. Wycieniuj rysunek ołówkiem węglowym lub jeśli wolisz - zwykłym, ale będzie to nieco trudniejsze. Używaj przecinających się linii. Pamiętaj jednak, że cieniując ołówkiem musisz uważać, by nie dociskać go zbyt mocno, gdyż w rysunku powstaną zagłębienia.
4
Dodaj więcej szczegółów, najlepiej by były ciemniejsze, dobry będzie ołówek „B”. Użyj szkicu ogólnego jako wytycznej, ale nie kieruj się nim w stu procentach. Gdy bardziej popracujesz nad rysunkiem możesz zauważyć nieco inne relacje pewnych szczegółów – nos może okazać się dłuższy niż to, co przedstawia szkic, co automatycznie sprawi, że usta muszą być niżej. Należy cały czas unikać zbytniego przyciskania ołówka, żeby można było nanieść ewentualne poprawki.
5
Wypełnij ciemne obszary grafitem, ale nie przesadzaj, by nie były zbyt ciemne. Wielu artystów nie nadaje pracom ołówkowym zbyt ciemnych kolorów, by były delikatne i miękkie. Możesz zacząć od szybkich, ale delikatnych linii, które staną się solidnym cieniem, gdy będziesz dodawał warstwę po warstwie.
6
Powoli buduj ciemniejsze strefy. Nie obawiaj się ciemnych obszarów. Prawdziwą mocą rysunków ołówkowych jest kontrast pomiędzy strefami ciemnymi i jasnymi szarościami. Bądź cierpliwy i obserwuj jak ciemne obszary wyłaniają się, gdy rysujesz kolejną warstwę delikatnych linii.
7
Łącz ciemne i jasno szare obszary z pomocą wiszera. Spraw by różne strefy płynnie przechodziły jedna w drugą. Wiszer możesz naciskać nieco mocniej niż ołówek, ale uważaj, by nie dać się ponieść. Im więcej naciskasz na papier tym więcej powodujesz niewidocznych uszkodzeń jego struktury.
8
Używaj wiszera, by strefy różnych odcieni szarości płynnie w siebie przechodziły. Unikaj miejsc całkiem czarnych lub białych. Niezbyt dobrze będą się także prezentować miejsca, gdzie jednoznacznie kończy się odcień ciemniejszy, a zaczyna jaśniejszy. Przejście pomiędzy nimi powinno być płynne, tak by nie można było jednoznacznie wyznaczyć granicy pomiędzy nimi.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

róże
rysunek kota
malowane szklanki

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

jamkowalski
26.08.2016
Ja nauczyłem się perfekcyjnie rysować dzięki temu, szczerze polecam :) https://naukarysowania.wordpress.com/
Komentatorka
22.02.2016
:)
hgdydtsntdcbcfg
21.12.2015
;-)