sos grzybowy

Jak zrobić sos grzybowy?

francisfrancis - specjalista Tipy.pl
Do zrobienia sosu grzybowego możemy użyć zarówno świeżych jak i suszonych grzybów. Grzyby suszone mają bardziej intensywny aromat, dlatego warto spróbować zrobić dwa rodzaje sosów i wybrać ten, który lepiej przypadnie ci do gustu. Jeśli lubisz delikatny smak, wybierz grzyby świeże, jeśli bardziej intensywny, wybierz grzyby suszone. Spróbuj zrobić sosy grzybowe według poniższych wskazówek – do jednego użyj grzybów suszonych, do drugiego grzybów świeżych.
1
Kremowy sos grzybowy (ze świeżych grzybów).

Kremowy sos grzybowy to doskonałe uzupełnienie potraw z serem i kurczakiem. Wyśmienicie smakuje również jako dodatek do gorących kiełbasek, grzanek czy omletu.

2
kremowy sos grzybowy

Przygotuj wszystkie potrzebne składniki:

  • 15 dag kapeluszy ze świeżych grzybów

  • 1 łyżeczka drobno posiekanej cebuli

  • 3 łyżki mąki

  • 1 ½ szklanki mleka

  • 3 łyżki masła

  • Sól i pieprz do smaku

3

Przygotowanie:

  • Dokładnie umyj świeże grzyby – odwróć je, chwyć za nóżkę i dokładnie opłucz pod strumieniem zimnej wody. Kilkukrotne płukanie powinno usunąć wszelkie zanieczyszczenia.

  • Osusz kapelusze. W tym celu delikatnie przykładaj do nich czyste ręczniki papierowe. Nóżki oderwij i włóż do lodówki. Możesz je wykorzystać do przyrządzenia innej potrawy z grzybami.

  • Masło, grzyby i cebulę rzuć na patelnię i smaż, dopóki kapelusze nie będą miękkie. Całość oprósz mąką i dokładnie wymieszaj. Dodaj mleko i kontynuuj gotowanie ciągle mieszając. Na koniec dodaj sól i pieprz do smaku.

4
Sos grzybowy do mięsa (z grzybów suszonych).

Jeśli szukasz odpowiedniego sosu grzybowego, który będzie doskonale pasował do mięsa, wypróbuj sos grzybowy na bazie pomidorów. Sos ten to również wyśmienity dodatek do żeberek.

5
sos grzybowy do mięsa

Przygotuj odpowiednie składniki:

  • Szklanka wody

  • 60 g i 2 łyżki masła

  • 2 łyżki soku z cytryny

  • 1 ząbek prażonego czosnku

  • 15 dag suszonych grzybów w plasterkach

  • ½ szklanki drobno posiekanej cebuli

  • 1 ½ szklanki bulionu wołowego

  • ½ szklanki czerwonego wina

  • 2 łyżki koncentratu pomidorowego

  • 2 łyżki mąki

  • Sól i pieprz do smaku

6

Przygotowanie:

  • W średnim rondelku połącz ze sobą wodę, 2 łyżki masła i sok z cytryny. Gdy tylko całość zacznie wrzeć, zmniejsz ogień i dodaj suszone grzyby. Dodaj ząbek czosnku, przykryj rondel i pozwól, by sos przesiąknął aromatem grzybów. Jeśli w trakcie gotowania okaże się, że sos jest zbyt gęsty, zmieszaj ze sobą taką samą ilość wody i wina i wlej do rondelka.

  • Gdy grzyby będą już odpowiednio nasączone, duś je na wolnym ogniu przez około 5 minut. Dzięki temu wchłoną one wszystkie obecne w garnku smaki.

  • Podczas gdy grzyby będą pochłaniać poszczególne smaki soku z cytryny, czosnku i masła, na średniej wielkości patelni rozpuść 60g masła i usmaż na nim cebulę. Dodaj do tego bulion wołowy, wino i koncentrat pomidorowy. Całość dobrze wymieszaj. Ciągle mieszając dodaj powoli grzyby i posyp sos z wierzchu mąką. Dopraw całość solą i pieprzem. Wymieszaj.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

sos beszamelowy
sos marinara
sos żurawinowy

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

mama su
05.10.2015
lubię sos grzybowy.
Minkaa14
12.09.2014
Zawsze dodaję do mojego sosu ( podobny przepis do tego ) odrobinę soku z cytryny, smak jest niezastąpiony, świetnie smakuje z mięsami i innymi potrawami, tak więc polecam :)
topielica
17.06.2013
Ja polecam do takiego sosu dodac wyciśniety przez praskę czosnek -według mnie jest niezastąpiony-zresztą jak ktoś raz spróbuje nigdy o dodaniu czosnku do grzybów nie zapomni.