oszczędzanie na paliwie

Jak jedździć oszczędnie?
KlemensKlemens - specjalista Tipy.pl

Chcesz przejechać więcej kilometrów przy tej samej ilości zatankowanego paliwa? To naprawdę proste. Dzięki temu jazda samochodem będzie o wiele przyjemniejsza i relaksująca. Dlaczego więc nie wprowadzić tych zwyczajów w życie?
1

Zwracaj uwagę na wskazania obrotomierza. Zmieniaj bieg na wyższy, zanim uzyskasz 3000 obrotów/minutę (benzyna) lub 2000 obrotów/minutę (diesel). Pamiętaj jednak, by nie nadwyrężać silnika. Na szczególnie stromych zboczach lepiej jechać na wyższych obrotach, niż nadwyrężać silnik, co może prowadzić do jego uszkodzenia. Diesle mają w tym przypadku dużą przewagę, ponieważ przy niskich obrotach mają one znacznie więcej mocy.

2

Włączaj klimatyzację tylko wówczas, gdy jest to naprawdę konieczne. Aby się nieco ochłodzić, wpuść do samochodu powietrze. Uważaj jednak: szybka jazda z otwartymi oknami z pewnością dostarczy nieco chłodniejszego powietrza, ale zwiększy też zużycie paliwa. Najlepszy sposób na zaoszczędzenie paliwa to jazda z odpowiednią, w miarę stałą prędkością, która w zależności od marki samochodu wynosi max. 70 km/h. Większa prędkość spowoduje wzrost zużycia paliwa.

3

Prowadź płynnie. Staraj się przewidzieć, co może wydarzyć się na drodze i jedź płynnie. Unikaj gwałtownego przyśpieszania i hamowania. Dzięki temu przedłużysz również trwałość swoich opon. Staraj się jak najrzadziej używać hamulców. Staraj się utrzymywać odpowiednią odległość od pojazdu znajdującego się przed tobą. Wówczas gdy on wciśnie hamulec, ty będziesz musiał jedynie zdjąć nogę z gazu.

4

Nie włączaj ogrzewania, gdy silnik jest jeszcze zimny. Nagrzewanie samochodu poprzez włączenie ogrzewania zaraz po uruchomieniu silnika i trzymanie go na biegu jałowym, nie jest dobrym pomysłem. Zwiększa to spalanie paliwa i zużycie silnika.

5

Zadbaj o aerodynamikę pojazdu. Akcesoria, takie jak: bagażniki dachowe, bagażniki rowerowe czy box na dach samochodu, mają istotny wpływ na aerodynamikę samochodu, nawet jeśli mają opływowe kształty. Jeśli nie są ci potrzebne, usuń je. Dzięki temu zmniejszysz zużycie paliwa w twoim samochodzie.

6

Staraj się maksymalnie opróżnić samochód. Nie woź w bagażniku rzeczy, które nie będą ci potrzebne. Wiele osób na co dzień wozi w bagażnikach mnóstwo nieprzydatnych przedmiotów. Wszystkie te rzeczy zwiększają masę twojego samochodu i tym samym przyczyniają się do większego zużycia paliwa.

7

Unikaj krótkich podróży. Zimny silnik zużywa prawie dwukrotnie więcej paliwa, niż nagrzany. Aby silnik mógł skutecznie spalać wszystkie paliwa, musi być dobrze nagrzany, co oznacza, że długość podróży powinna mu to umożliwić.

8

Nie wyłączaj silnika od razu. Jeśli posiadasz turbo diesel lub silnik benzynowy, kiedy się zatrzymujesz pozwól silnikowi przez kilka minut pracować na biegu jałowym. Silnik turbo osiąga obroty powyżej 150000 obrotów/minutę i jest stale smarowany olejem. Jeśli nagle zatrzymasz samochód, zatrzyma się także dostawa oleju i może go zabraknąć w łożyskach w turbosprężarce. Pamiętaj o tym, gdyż koszt wymiany turbosprężarki jest bardzo wysoki, a zużyta przyczynia się do marnowania paliwa. Nie gaś więc samochodu, zanim obroty silnika nie spadną.

9

Zaplanuj swoją podróż. Zastanów się, co naprawdę będzie ci potrzebne podczas podróży. Staraj się unikać przeciążenia, robót drogowych, korków i pomylenia drogi.

10

Napompuj opony. Regularnie, co najmniej raz na dwa tygodnie, sprawdzaj ciśnienie w kołach. Źle napompowane opony są nie tylko niebezpieczne, ale dodatkowo powodują zwiększenie spalania paliwa nawet o 3%. Jeśli prowadzisz zapis kosztów utrzymania auta, od razu zauważysz oszczędność na paliwie sięgającą ok. 5% już w ciągu roku.

11

Wyłączaj silnik stojąc w korku. Jeśli utkniesz w korku i wiesz, że spędzisz w nim więcej niż 1–2 minuty, wyłącz silnik. Dzięki temu z pewnością zmniejszysz zużycie paliwa w swoim samochodzie.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

Janek
04.12.2015
UWAGA STOSOWANIE TYCH PORAD GROZI MANDATEM. Postój z włączonym silnikiem gdy nie jest to spowodowane korkiem lub inną sytuacją na drodze grozi mandatem 100 zł.
kuhghuj
09.01.2015
150tys?
adam
19.09.2012
Silnil turbodiesel nie osiąga 15000 obrotów na minutę!!! nie piszcie bzdur! co to ma do oszczędności paliwa? po co czekać z wyłączeniem silnika w aucie zasilanym benzyną?
kogoś poniosła fantazja...