Karmienie kotów

Czym nie karmić kota?

KociarzKociarz - specjalista Tipy.pl
Karmienie kotów
1 z 18
Ponieważ koty są niezwykle wybredne, czasami wydaje się nam, że wiedzą one dokładnie co powinny jeść a co im może zaszkodzić. Jednak to, że kot zagrzebie łapą nieświeże mięso, nie oznacza, że odejdzie również od otwartej puszki ze świeżym tuńczykiem. A tuńczyk jest szkodliwy dla Twojego kota. Możesz się jeszcze zdziwić, jak dowiesz się, czym Twój kot nie powinien być nigdy karmiony.
1
Kot i tuńczyk
Tuńczyk

Niektóre koty szaleją jak poczują zapach tuńczyka bez względu na to, czy jest to tuńczyk dla ludzi czy dla kotów. Tuńczyk od czasu do czasu nie powinien zaszkodzić, jednak tuńczykowa dieta oparta na tuńczykach "dla ludzi" nie dostarczy kotu wszystkich potrzebnych mu składników odżywczych. Poza tym dawanie kotu dużych ilości tuńczyka z puszki może spowodować u niego zatrucie rtęcią.

2
Kot i cebula
Cebula

Kot nie powinien jeść cebuli w żadnej formie - proszkowanej, surowej, gotowanej, suszonej. Cebula może zniszczyć kotu czerwone ciałka krwi powodując anemię. Od czasu do czasu mała ilość cebuli nie powinna zaszkodzić, jednak jednorazowe zjedzenie jej dużej ilości lub regularne jedzenie małych ilości cebuli może spowodować zatrucie. Podobnie do cebuli - zjedzenie czosnku i szczypiorku może również spowodować rozstrój żołądka.

3
Kot i mleko
Mleko i inne produkty mleczne 

Co może być złego w podawaniu kotu mleka lub kawałka sera? O ile małe kocięta tolerują mleko, to dorosłe koty już nie. Ich układ trawienny nie jest po prostu przeznaczony do trawienia produktów mlecznych. Picie mleka może powodować u dorosłych kotów biegunkę, zaburzenia trawienia i może prowadzić do alergii pokarmowej (przy których często pojawia się świąd).
4
Kot i alkohol
Alkohole

Piwo, likiery, wino, jedzenie zawierające alkohol - nic z tego nie jest zdrowe dla twojego kota. Alkohol ma taki sam zły wpływ na wątrobę kota jak i na wątrobę ludzką. Jednak wystarczy w tym przypadku mała ilość alkoholu, aby doszło do uszkodzenia wątroby. 2 łyżeczki whisky mogą spowodować śpiączkę u 2 kilogramowego kota a jedna łyżeczka więcej może go zabić.

5
Kot i winogrona
Winogrona i rodzynki

Winogrona i rodzynki są często są podawane kotom jako przysmak. Jednak nie jest to najlepszy pomysł. Nie wiadomo dlaczego, jednak winogrona i rodzynki mogą powodować niewydolność nerek u kotów. Zjedzenie nawet małej ilości może spowodować u kota ból. Wczesnymi objawami są wymioty i nadpobudliwość. Pomimo, iż niektórym kotom rodzynki nie szkodzą, to mimo wszystko dobrze je trzymać z dala od naszych pupili.

6
Kot i kawa
Kawa, herbata i inne napoje z kofeiną

Kofeina w większych ilościach może przynieść fatalne skutki dla kota. I nie ma na to żadnego antydotum. Symptomy przedawkowania kofeiny to niepokój, przyspieszony oddech, kołatanie serca, drżenie mięśni, drgawki oraz krwawienia. Oprócz kawy i herbaty kofeina znajduje się w coli, czekoladzie, kakao, napojach pobudzających takich jak Tiger czy Red Bull oraz w niektórych lekach na przeziębienie i lekach przeciwbólowych.

7
Kot i czekolada
Czekolada

Czekolada może być dla kotów śmiertelna. Pomimo tego, że większość kotów nie lubi czekolady, niektórzy właściciele wciskają ją swoim kotom, myśląc że będzie to dla nich wielki przysmak. W czekoladzie toksyczna jest teobromina, która znajduje się nawet w białej czekoladzie. Zjedzenie czekolady przez kota może spowodować zaburzenia rytmu serca, drżenia, drgawki a nawet śmierć.

8
Kot i cukierki
Cukierki i gumy

Cukierki, gumy, pasta do zębów, wypieki i niektóre batoniki dietetyczne słodzone xylitolem są niebezpieczne dla kota. Xylitol może spowodować wzrost insuliny w organizmie kota co w konsekwencji może prowadzić do niewydolności wątroby. Początkowe objawy to wymioty, senność, utrata koordynacji. Ostatecznie, kot może dostać drgawek zaś niewydolność wątroby może wystąpić w ciągu kilku kolejnych dni.

9
Kot i tłuste przekąski
Kawałki tłuszczu i kości

Zarówno kawałki tłuszczu jak i kości mogą być niebezpieczne dla kota. Tłuste kawałki odcinane od mięsa - zarówno te gotowane jak i surowe mogą powodować zapalenie trzustki. Co do kości to kot może się nimi zadławić. Drzazga kości może również utknąć kotu w przewodzie pokarmowym i go zranić lub spowodować niedrożność.

10
Kot i żółtko jaja
Surowe jajka

Istnieją dwie przyczyny dla których koty nie powinny jeść surowych jaj. Pierwsza to prawdopodobieństwo zarażenia się bakterią jak Salmonella lub E. coli. Po drugie enzym awidyna występujący w surowych jajach zakłóca wchłanianie biotyny (witamina B7). Może to powodować problemy ze skórą oraz z sierścią kota.

11
Kot i ryba
Surowe mięso i ryby

Surowe mięso i surowe ryby tak samo jak surowe jajka mogą zawierać bakterie, które spowodują zatrucie pokarmowe. Ponadto, enzym występujący w surowej rybie niszczy tiaminę (witamina B1), która jest niezbędna dla twojego kota. Niedobór tiaminy może spowodować poważne problemy neurologiczne i w konsekwencji doprowadzić do drgawek i śpiączki.

12
Kot je z psiej miski
Jedzenie dla psów

Zjedzenie przez kota od czasu do czasu jedzenia psiego nie powinno mu zaszkodzić. Jednak psie jedzenie nie może być substytutem jedzenia kociego, pomimo, że w pokarmach tych występuje wiele identycznych składników. Jedzenie kocie jest tak sformułowane, aby zaspokoić wszystkie potrzeby żywieniowe kota tzn. zawiera odpowiednią ilość białka, kwasów tłuszczowych oraz odpowiednich witamin. Kot żywiąc się wyłącznie psim jedzeniem może być niedożywiony.

13
Wątroba

Jedzenie przez kota wątroby może być zdrowe, pod warunkiem, że kot nie będzie jej jadł zbyt dużo. Jedzenie zbyt dużych ilości wątroby może spowodować zatrucie witaminą A, co może negatywnie wpłynąć na kości kota - kości mogą być zdeformowane, mogą pojawiać się narośla a kot może dostać nawet osteoporozy. Zatrucie witaminą A może spowodować w niektórych przypadkach nawet śmierć.

14
Kot i ciastka
Słodzona żywność i napoje

Zbyt duża ilość cukru jest tak samo szkodliwa dla kotów jak i dla ludzi i może prowadzić do otyłości, problemów z uzębieniem oraz nawet do cukrzycy.

15
Kot i ciasto drożdżowe
Ciasto drożdżowe

Zanim upieczemy ciasto musimy je odstawić na bok, aby urosło. Ciasto to, zrobi dokładnie to samo, w brzuchu kota - urośnie. Jeśli kot zje dużo surowego ciasta, to będzie ono mu rosło w żołądku, rozepcha brzuszek i spowoduje boleści.

16
Kot i lekarstwo
Twoje lekarstwa

Zjedzenie leków dla ludzi jest jedną z bardzo częstych przyczyn zatruć u kotów. Dlatego leki należy trzymać w miejscu niedostępnym dla kotów - tak samo jak w przypadku dzieci. I nigdy nie podawaj swojemu kotu żadnych swoich leków bez wcześniejszej konsultacji z weterynarzem. Takie składniki jak ibuprofen czy paracetamol są niezwykle szkodliwe dla kotów.

17
Kot w spiżarni
Spiżarnia - trzymaj od niej kota daleko

Wiele produktów które leżą na półkach w każdej kuchni może zaszkodzić twojemu kotu. Przykładowo proszek do pieczenia lub soda oczyszczona są dla kota niezwykle toksyczne. Dlatego staraj się trzymać kota jak najdalej od spiżarni.

Na podstawie http://pets.webmd.com
?

Wskazówki
* Nie martw się na zapas. Koty faktycznie nie są głupie i w większości przypadków nie jedzą produktów, które im szkodzą. Poza tym, powyższe produkty kot musiałby zjeść w dużych ilościach, aby mu zaszkodziły.

Strona 1 z 18

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (60)

* Pola wymagane

Kovutekk
04.03.2019
Koty nie "nie tolerują produktów mlecznych" a samej laktozy. Mleko BEZ LAKTOZY można kotu podawać bez żadnych skutków ubocznych - ba, nawet wyjdzie mu to na zdrowie.
S.
17.03.2017
BZDURY! Ludzie nie wierzcie w to. Kot NIE może pić mleka, alkoholu, cebuli, słodyczy itd. to FAKT, ale 2-3 w tygodniu POWINIEN dostać mięso surowe, niemrożone, niegotowane, nie poddane jakiejkolwiek obróbce! Mięso powinno być tłuste, żylaste. To jest bardzo, bardzo zdrowy dodatek do diety!!! A 1-2 razy w tygodniu można dać surowe żółtko jaja - działa świetnie na sierść i zawiera dużo witamin. Kot jest biologicznie przystosowany do trawienia surowego mięsa, salmonella i inne bakterie nie stanowią dla kota ŻADNEGO zagrożenia. :) Natomiast podstawą diety powinna być mokra karma z dużą zawartością mięsa (np. MAC's, Feringa, Catz Finefood - dostępne w internetowych sklepach zoologicznych). Stacjonarnie można kupić Butchers (Tesco, Auchan) - jest to karma średniej jakości, ale jest na pewno lepsza od Whishasa, Felixa, Winstona i innych marketówek, które NIE zawierają mięsa. Pamiętajmy także, żeby nie podawać karmy suchej - uszkadza ona nerki (kot nie przyjmuje odpowiedniej ilości wody) oraz jest najbardziej przetworzonym produktem od którego koty tyją, można podawać ją jako przysmak, ale wtedy także wybierzmy karmę dobrej jakości (Purizon, Acana, Porta21 itd.)
Elza
11.03.2016
Co za głupoty! Nie wolno kawy, herbaty, piwa, jajek etc. Jakby ludzie nie wiedzieli, bo są bandą idiotów. Czy komuś kiedykolwiek do głowy przyszło zrobić kotkowi na śniadanie jajecznicę? Karmić winogronami, czekoladą, zrobić kawę, a wieczorem zabrać na piwo albo na wódeczkę?! Przecież ten cały artykuł to tak jakby przestrzegać ludzi przed jedzeniem asfaltu i popijaniem na przykład nafty.
asia
01.10.2015
A mój Pusio nie lubi ryby ani nawet karmy o smaku ryby nie tknie.....
Dziwne zazwyczaj koty uwielbiają rybę...
aaaaaaaaaa
13.07.2015
Ludzie, boze, to ze kot lubi mleko, nie znaczy ze powinno mu sie dawac. Psu tez dasz czekolade, bo bedzie chcial, chociaz to dla niego trucizna? Inny umrze od razu, inny będzie umierał miesiącami, jesli wlasciciel będzie go tym częstowal. Mleko szkodzi kotom. Jesli ludzie truja sie krowim mlekiem nafaszeroiwanym hormonami to niech sie truja, ich wola (po za tym to jedyne dorosle ssaki spozywajace mleko obcego ssaka). Ale kotow tym nie trujmy ;)
Małgosia
08.06.2015
co może byc mojemu kochanemu Toficzkowi? - często po posiłku zwraca, bez różnicy czym go karmie, czy karma dla kota czy surowym mięsem, czy sucha karmą. Martwie sie o niego. Jest młody ma 3 latka. Poradźcie proszę
anonim
16.03.2015
Co za bzdury!
maruto
08.09.2014
Nie wszystkim kotom szkodzi mleko i itp. U niektórym wręcz przeciwnie nawet im służy. Wszystko zależy od kota
Książę z 2 Pumami
06.09.2014
W latach 2000-ych zmarł w mojej rodzinie kot, który żył 21 lat. Karmiony twarogiem i surowym mięsem, oraz resztkami z obiadu, oczywiście. Teraz ja mam dwa koty - NIE karmię ich karmami (to martwe, rakotwórcze jedzenie). Tuńczyka kiedyś jadły - złych efektów nie zauważyłem. Teraz ryba rzadziej, na ogół drób z dodatkiem zieleniny ze słoiczków dla dzieci, twaróg. WAŻNE, o ile chcecie koty zdrowe i długo żyjące: 1. Dostęp do trawy, to ich eliksir życia. 2. NIE karmić wołowiną (średnio korzystna) i wieprzowiną (jeszcze gorzej, zresztą człowieka dotyczy to tak samo. Zdecydowanie drób. No i - dużo miłości i wdzięczności, że a Wami są. :)
-rybak
06.09.2014
moj kot zjada czasami 12 uklejek i zyje, okonie i plotki takze