Gdzie na weekend? Łódź: Do zwiedzania i na zakupy
weekendsweekends - specjalista Tipy.pl

Na weekend do Łodzi...? Tak, to nie jest pomyłka! Weekend w tym młodym mieście może być tak samo atrakcyjny, jak i w każdym innym. Tym razem proponuję pozwiedzać liczne zabytki Łodzi, a w dalszej kolejność można zapoznać się z najnowszym „nabytkiem” Łodzi - czyli Manufakturą.
1
Łódź to bardzo młode miasto, swój szybki rozwój zawdzięcza dwóm ministrom Królestwa Polskiego: S. Staszic i K. Drucki-Lubecki. To własne ci dwaj panowie, zadecydowali, o losach Łodzi jako o mieście przemysłowym, fabrycznym i nowoczesnym. Już pod koniec XIX wieku, Łódź miała kolejowe połączenie z linią warszawsko-wiedeńską, oraz jako pierwsza w Królestwie Polskim, miała stałe kino i elektryczne linie tramwajowe...
Dziś Łódź to miasto nowoczesnych fabryk: sprzętu komputerowego, sprzętu AGD, golarek i wielu innych... Łódź to również miasto z największym w Polsce parkiem w granicach miasta, oraz z jednym z największych w Polsce centrum handlowym (drugie – największe w Polsce - już w planach budowy). Nie skromnie dodam, że Łódź to również rodzime miasto portalu weekends.pl. Jednak to nie wszystko, bo miasto słynie również z ulicy Piotrkowskiej, szkoły filmowej oraz jest już znane jako HollyŁódż.
2
Co robić w Łodzi?
Będąc w Łodzi koniecznie należy pospacerować ulicą Piotrkowską. Jest to miejsce spotkań lokalnej społeczności. Mimo iż nowoczesna Manufaktura wypiera Pietrynę, to przyuliczne ogródki z piwem, jaki i okoliczne dyskoteki, ciągle cieszą się ogromną popularnością. Moim skromnym zdaniem, czas Pietryny jako miejsca do ekstrawaganckich zakupów, już dawno minął. Teraz to miejsce wyłącznie imprezowe. A nielicznych punktów handlowych i usługowych jest coraz mniej.
Nie ma tego złego... i tak jest też w tym przypadku. Od pewnego czasu sklepy i punkty usługowe przenoszą się do Galerii Łódzkiej - pod hasłem „Przedłużamy Piotrkowską”, a od niedawna zagościły również w potężnej Manufakturze. Jednak Manufaktura to nie tylko centrum handlowe, a jednocześnie bardzo ważne miejsce towarzysko-kulturowe na mapie miasta. Poza naprawdę licznymi sklepami, restauracjami znajdziemy tam sporo rozrywki: kręgle, multi-kino, ścianę do wspinaczki...
3
Co zwiedzać?
Poruszając temat historyczny należy koniecznie odwiedzić Pałac Izraeal Poznańskiego. Miejsce to znane jest jako łódzki Luwr –zresztą bardzo słusznie, kto widział obie te budowle to wie dlaczego, a kto nie widział to koniecznie musi zobaczyć chociaż łódzki Luwr. Historia budynku jest bardzo długa: od punktu usługowego, przez kamienicę i Urząd Wojewódzki, aż do Muzeum Historii Miasta Łodzi. Muzeum jest czynne prawie codziennie od 10 do 16 lub 18. Cena biletu od 4 do 7 zł. Jednak przed odwiedzinami w muzeum, proponuję się upewnić o jego dostępności (poznanskipalace.muzeum-lodz.pl).
Pałac Poznańskich to na szczęście nie jedyna atrakcja muzealna Łodzi. Będąc w centrum Polski należy zobaczyć jeszcze Białą Fabrykę Geyera - przy ulicy Piotrkowskiej 282. Jest to kompleks klasycystycznych budynków, jeden z najstarszych w Polsce zabytków przemysłowej architektury. Słyszałem, że ta fabryka w czasach swojej świetności miała 365 okien – tyle ile dni w roku. Jednak na ile to mit, a na ile fakt – nie wiem. Wielokrotnie chciałem policzyć ile jest tych okien (plus zamurowane miejsca po oknach)... ale nie udało mi się. Obecnie w budynku znajduje się jedyne w Polsce Centralne Muzeum Włókiennictwa (muzeumwlokiennictwa.pl) – ceny i godziny wejść podobne jak w powyższym muzeum. Szczególnym miejscem do odwiedzin jest Księży Młyn - zespół fabryk włókienniczych i obiektów towarzyszących. Miejsce to można zwiedzać godzinami, spacerując po starych brukowanych uliczkach wokół robotniczych domków (między ulicami Tymienieckiego a Przędzalnianą). Fabryka ta przetrwała niemal bez uszczerbku 130 lat.
Na koniec proponuję odwiedzić stary Cmentarz Żydowski, gdzie można w ciszy pomyśleć o przeszłości miasta. Proszę pamiętać, iż mężczyzna przebywający na tym cmentarzu, musi posiadać nakrycie głowy. Cmentarz mieści się przy ulicy Brackiej 40, a więcej informacji można uzyskać na stronie (jewishlodzcemetery.org)
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

CynamonHostel
26.03.2013
Jeżeli chodzi o zwiedzanie Łodzi, to osoby które chcą poczuć klimat dawnej włókienniczej Łodzi my polecamy zwiedzanie Księżego Młynu. W tamtych okolicach widać prawdziwą miejską tkankę Łodzi, zabudowania nietknięte od ładnych paru lat, gdyby nie okiennice, anteny satelitarne i odgłosy muzyki można by spacerować między familiokami i czuć się jak w czasach kiedy mieszkali tu pracownicy łódzkich fabryk.

Pozdrawiamy
Ekipa Cynamon Hostel
http://cynamonhostel.pl
QWERTYH
07.12.2011
Widać, że wiesz o czym piszesz. Bardzo zależało mi na wskazaniu wartych uwagi miejsc, ale nie tylko z punktu widzenia informacji turystycznej, ale kogoś kto poczuł klimat Łodzi na własnej skórze i wie na co zwrócić uwagę :) A może jakieś namiary na tani nocleg na ok. 30 osób? (nie chodzi o luksusy, karimaty wchodzą w grę ) ;)