bigos

Jak zrobić bigos?

ArielkaArielka - specjalista Tipy.pl
Bigos to tradycyjne polskie danie. Jest bardzo apetyczny, a tradycja długiego gotowania na wolnym ogniu mięsa i kapusty sięga wieków. W dawnych czasach danie to serwowano tylko na specjalne okazje, jednak w dzisiejszych czasach możemy cieszyć się jego smakiem przez cały rok. Bigos możemy przygotować z dowolnej kombinacji kapusty z dziczyzną, wołowiną, wieprzowiną, drobiem i warzywami. Poniższy przepis to tylko jedna z możliwych wersji. Bigos to również doskonały sposób na wykorzystanie resztek gotowanego mięsa.
P

* 1 szklanka suszonych śliwek bez pestek
* 15 g suszonych grzybów
* 2 szklanki wrzącej wody
* 1 łyżka smalcu lub oleju roślinnego
* 1 średnia cebula
* 1 mała główka świeżej kapusty, poszatkowana
* ½ kg kiszonej kapusty, odcedzonej
* 25 dag wędzonej kiełbasy, pokrojonej na niewielkie kawałki
* 25 dag gotowanej kiełbasy, pokrojonej na niewielkie kawałki
* 1/2 kg mięsa bez kości, pokrojonego w kawałki
* 3 duże pomidory, obrane ze skórki i drobno pokrojone
* 1 szklanka czerwonego, wytrawnego wina
* Liść laurowy
* Sól i pieprz do smaku

1
Do średniej wielkości miski wsyp suszone śliwki i grzyby. Zalej je wrzącą wodą i pozostaw na około 30 minut do momentu, aż grzyby nieco zmiękną. Grzyby i śliwki można też drobno posiekać, ja jednak wolę gdy w bigosie znajdują się większe ich kawałki. Całość odstaw na bok.
2
Tymczasem do dużego garnka z pokrywką wsyp pokrojoną, zeszkloną na maśle cebulę, poszatkowaną świeżą kapustę i smalec lub olej roślinny. Duś na wolnym ogniu. Kiedy objętość kapusty zmniejszy się o połowę, dodaj do garnka kapustę kiszoną, mięso, kiełbasę, pomidory, wino, liść laurowy oraz śliwki i grzyby. Wodę, w której moczyły się suszone śliwki i grzyby wlej do garnka, uważaj jednak by nie wlać osadu znajdującego się na dnie miski.
3
Całość dobrze wymieszaj i doprowadź na średnim ogniu do wrzenia. Następnie zmniejsz ogień i gotuj pod przykryciem przez około 1,5 godziny do czasu do czasu mieszając. Zwróć uwagę na ilość płynu znajdującego się w garnku, w razie potrzeby dolej nieco wody, aby potrawa się nie przypaliła.
4
Gdy danie będzie już gotowe do podania, usuń z garnka liść laurowy i wszelkie kości z mięsa. Nałóż porcję do miseczki i udekoruj zieleniną. Bigos doskonale smakuje podany z gotowanymi ziemniakami.
5
Im dłużej gotujemy bigos, tym lepiej on smakuje. Danie nabiera najlepszego smaku dopiero następnego dnia.

Powiązane porady

Stek w marynacie
Pilaw
Zapiekanka z mięsa mielonego i bakłażana

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane