studnia

Jak odkazić studnię?

KlemensKlemens - specjalista Tipy.pl
Możemy samodzielnie odkazić studnię znajdującą się na terenie naszego gospodarstwa przy pomocy specjalnych środków dostępnych w sklepach. Powódź w okolicy, czy trwające w pobliżu remonty, mogą być powodem zanieczyszczenia naszych studni. Cały proces oczyszczania studni zajmuje około 24 godziny. Przez ten czas uzdatniona woda powinna dostać się do wszystkich rur i zbiorników. W czasie oczyszczania należy ostrzec każdą znajdującą się w pobliżu osobę. Nie należy bowiem spożywać, ani w żaden sposób wykorzystywać wody, w której znajduje się środek odkażający.
P

* 2 litry wybielacza
* wapno chlorowane (1-3 szklanki w zależności od rozmiarów studni)
* 20 litrowe wiadro
* Wąż ogrodowy
* Szczotka do szorowania
* Gumowe rękawiczki

1
Wybierz/spuść wodę ze studni.
2
Wlej 2 litry wybielacza do 20 litrowego wiadra i napełnij je wodą z węża ogrodowego. Weź do ręki szczotkę do szorowania i przygotowanym roztworem wybielacza wyczyść wszystkie dostępne obszary studni (cembrowinę) i innych zbiorników z wodą. Jeśli masz wrażliwą skórę, koniecznie załóż gumowe rękawiczki.
3
Zmierz głębokość wody w ponownie napełnionej studni (w metrach). Możesz to zrobić za pomocą obciążonego ciężarkiem sznurka lub długiej tyczki.
4
Wlej odpowiednią ilość rozcieńczonego wapna chlorowanego do studni. Ilość roztworu należy obliczyć w przeliczeniu na każdy metr głębokości wody w studni (krok 3). Najpierw jednak zmierz średnicę studni.
5

Roztwór przygotuj według następującego przepisu:

  • dla średnicy 80cm: 1 szklanka wapna chlorowanego na każdy metr głębokości

  • dla średnicy 90 cm: 1 ¼ szklanki wapna chlorowanego na każdy metr głębokości

  • dla średnicy 100 cm: 1 ½ szklanki wapna chlorowanego na każdy metr głębokości

Wapno rozrób z wodą w wiadrze, a następnie wlej do studni. Wymieszaj wodę.

6
Opróżnij spłuczkę w toalecie i odkręć wszystkie krany w domu dopóki nie wyczujesz wyraźnego zapachu chloru. Następnie zakręć wszystkie kurki i pozostaw wodę na minimum 8 godzin, aby wapno mogło zadziałać. Zazwyczaj optymalny czas dla właściwego działania chloru to 24 godziny.
7
Po upływie tego czasu odkręć wszystkie krany znajdujące się na zewnątrz i pozwól wodzie swobodnie przez nie przepływać. Kontynuuj spuszczanie wody dopóki zapach wybielacza nie nie zniknie. Tak samo postępuj z kranami znajdującymi się wewnątrz domu. Zakręć wszystkie dopiero wówczas, gdy zapach wybielacza nie będzie wyczuwalny. W przypadku studni kopanej, wybieraj z niej wodę, dopóki czujesz choćby najsłabszy zapach chloru.
?

Wskazówki
* W żadnym wypadku nie wlewaj wody z wapnem do szamba. Zabije ona wszystkie pożyteczne bakterie rozkładające zanieczyszczenia.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

zlew
udrażnianie zlewu
zatkana ubikacja

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Anna
07.10.2010
Ja chciałam zbadać wodę po powodziach w studni. Okazało się że takie badanie kosztuje ponad 400 zł!