odrabianie lekcji

Jak nakłonić dziecko do odrabiania lekcji?
Rose - specjalista Tipy.pl

Wielu rodziców na całym świecie marzy, by w końcu wynaleziono jakaś magiczną formułę, która sprawi, że ich dzieci będą chciały odrabiać lekcje. Niestety nie wystarczy tylko machnąć magiczną różdżką, by rozwiązać ten problem. Są jednak metody, dzięki którym dzieci będą chętniej odrabiać swoje prace domowe i stanie się to dla nich rutyną. Dla wielu rodziców będzie to oznaczało zmianę swojego podejścia do pewnych obowiązków domowych. Poniżej znajdziesz wskazówki, co zrobić by nakłonić dziecko do odrabiania lekcji.
1

Dziecko musi zrozumieć korzyści, jakie niesie zadanie domowe.

Jeżeli ty nie jesteś przekonana, że praca domowa ma sens, to trudno ci będzie przekonać o tym dziecko. Istnieje kilka podstawowych powodów, które sprawiają, że umiarkowana ilość zadania domowego jest korzystna dla dziecka:

  • Zadanie domowe zmusza dziecko do samodzielnej nauki. Nie zawsze czas spędzony na lekcji wystarczy, by dziecko czegoś się nauczyło. Musi materiał samodzielnie przemyśleć i przećwiczyć w domu.

  • Czasami zadanie domowe może uczyć czegoś dodatkowego, na co brakuje czasu w trakcie lekcji. Dzięki takim zadaniom dziecko może poszerzać swoje horyzonty.

  • Zadanie domowe i konieczność jego odrabiania może także zaszczepić w dziecku samodyscyplinę, umiejętność zarządzania swoim czasem, zdolności organizacyjne i umiejętność koncentracji. Te zdolności z pewnością przydadzą się w przyszłości.

2
Pogódź się z faktem, że większość dzieci nie lubi odrabiać zadań domowych.

Gdy w koło dzieje się mnóstwo ciekawych rzeczy, zwłaszcza w czasach tak przesyconych technologią jakie mamy obecnie, trudno jest sprawić, by zadanie domowe wydawało się dziecku interesujące. Może więc przestań próbować je takim uczynić. Jako rodzic jesteś odpowiedzialna za to, by dziecko odrabiało prace domowe. Wytłumacz mu, więc, że pomimo iż nie jest to tak ciekawe jak gry komputerowe jest jego obowiązkiem, a dodatkowo jest konieczne dla jego dalszego rozwoju. Jednocześnie musisz twardo postawić sprawę i sprecyzować swoje oczekiwania.

3
Bądź pomocna, ale nie wywołuj presji.

Możesz prosić, krzyczeć, grozić, przekupywać, tupać i skakać, ale takie zachowanie nie sprawi, że twoje dziecko coś zrobi. Oczywiście jeżeli staniesz nad nim i zagrozisz mu odebraniem pewnych przywilejów, to prawdopodobnie odrobi zadanie domowe. Jednak w ten sposób nie wyrobisz w nim nawyku takiego postępowania. Doprowadzisz jedynie do tego, że zawsze będziesz musiała stać nad dzieckiem i pilnować, żeby zajęło się pracą domową. W ten sposób ty stracisz czas, a dziecko i tak nie nauczy się odpowiedzialności. Zamiast tego:

  • Wyznacz miejsce do odrabiania lekcji. Powinno być ono dobrze oświetlone i spokojne, tak by nic nie rozpraszało uwagi dziecka. Najlepszy będzie kącik z dala od gadżetów elektronicznych, ruchu i zabawek.

  • Upewnij się, że dziecko ma wszystko, czego potrzebuje do odrabiania lekcji. Zrób to zanim usiądzie do pracy, bo inaczej zacznie pielgrzymować w poszukiwaniu brakujących rzeczy, co całkowicie rozproszy jego uwagę.

  • Zachęć dziecko by informowało cię o postępach w pracy domowej oraz dzieliło się z tobą ciekawymi informacjami.

4
Rozmawiaj z dzieckiem o pracy domowej, próbuj je nakierować na właściwy tok myślenia.

Na początku każdego półrocza usiądź i porozmawiaj z dzieckiem jak powinny wyglądać jego lekcje w najbliższych miesiącach. W ten sposób jasno ustalicie, jakie są twoje oczekiwania względem dziecka, jaka nagroda czeka je za obowiązkowe i regularne odrabianie lekcji, a jaka kara za niewykonanie swoich obowiązków.

  • Dostosuj się do rytmu pracy twojego dziecka. Nie narzucaj mu pory odrabiania lekcji. Usiądźcie razem i porozmawiajcie o tym jak będzie dla niego lepiej. Uzgodnij z dzieckiem, czy chce odrabiać lekcje przed obiadem, po obiedzie, czy może połowę zadań woli zrobić przed obiadem, a drugą połowę po. Jedyną zasadą, jaką musisz wprowadzić jest zakaz pozostawiania pracy domowej na ostatnią chwilę. Postaraj się, żeby obiad był w miarę możliwości o stałej porze.

  • Dowiedz się czy są jakieś zagadnienia, z którymi dziecko ma szczególne trudności. Być może potrzebuje pomocy starszego rodzeństwa lub korepetytora.

  • Pomóż dziecku rozdzielić zadania na mniej lub bardziej czasochłonne. Ważne by zaczęło od tego, co zajmie mu najwięcej czasu, gdyż na początku nauki będzie miało więcej energii i uwinie się z nim znacznie szybciej.

  • Zgódź się na czas wolny od pracy domowej. Może to być np. piątkowy wieczór lub niedziela. Ale od razu ustal, że zamiast tego dziecko musi odrobić wszystkie zadania domowe w sobotę.

5
Użyj pochwał i nagród, by zmotywować dziecko do nauki.

Chwalenie dobrze odrobionego zadania zmotywuje dziecko znacznie bardziej, niż krytykowanie tego, które poszło mu gorzej. Skupianie się na tym, co pozytywne pozwala zdjąć z dziecka napięcie związane z koniecznością odrobienia zadania domowego.

  • Bądź ostrożna używając nagród jako bodźca do odrabiania lekcji. Ważniejsze jest, by skupić się na wewnętrznych czynnikach motywacyjnych. Spraw, by dziecko czuło satysfakcję z tego, że odrobiło zadanie, a nie dlatego, że coś za to dostanie. Możesz oczywiście nagrodzić dziecko za jakiś wyjątkowy projekt lub za postępy w nauce w danym półroczu, ale nagrody materialne za każde odrobione zadanie są zdecydowanie niewskazane.

  • Nagrodą za odrobienie pracy domowej może być zapewnienie, że jesteś dumna z dziecka, jego obowiązkowości i tego jak organizuje swój czas i pracę. Ważne, by zawsze sprecyzować, z czego wynika twoja duma, żeby dziecko wiedziało, co ma robić by utrzymać taki stan rzeczy. Istotne jest to, by dziecko wiedziało, że robi coś dobrze i należy go w tym stale utwierdzać.

  • Nie krzycz na dziecko za słabe wyniki. Jeżeli dziecko opuszcza się w wykonywaniu swoich obowiązków, nie krzycz na nie. Zachowaj jasne przesłanie, przypomnij dziecku, co ustaliliście na początku półrocza i daj mu do zrozumienia, że jesteś rozczarowana. Będzie to dla niego jasny sygnał, że musi się bardziej postarać, by sprostać twoim oczekiwaniom.

  • Stale utrzymuj motywację dziecka na wysokim poziomie. Za obowiązkowość nagradzaj je wspólnym wyjściem na spacer, na pizzę, do zoo lub po prostu pograj z dzieckiem w jego ulubioną grę. Wspólne spędzanie czasu i podkreślanie zadowolenia z zachowania dziecka będzie je motywowało do dalszej pracy.

6
Przenieś swoją odpowiedzialność na dziecko.

Może ci się to wydawać bardzo trudne, zwłaszcza jeżeli masz poczucie, że to ty odpowiadasz za prace domowe twojego dziecka. Pamiętaj, że nie musisz nosić na swoich barkach odpowiedzialności za coś, co należy do obowiązków twojego dziecka. Ważne, żebyś okazała mu wsparcie i zapewniła odpowiednie warunki do nauki. Odpowiedzialność za wykonanie pracy domowej powinna spoczywać na dziecku. Jeżeli kilka razy wyciągniesz konsekwencje z nieodrobienia lekcji, dziecko poczuje, że należy to do jego obowiązków i że to ono odpowiada za niewywiązanie się z zadania. Nie oznacza to, że masz się nie interesować tematem. Chodzi o to, by wyrobić w dziecku świadomość, że ponosi odpowiedzialność za pewne aspekty swojego życia.
Oczywiście, jeżeli twoje dziecko ma problemy z nauką lub inne problemy zdrowotne, twoja pomoc i zaangażowanie będą konieczne. Nie bój się zasięgnąć porady specjalisty w tej sprawie.

7
Nie odrabiaj zadań za dziecko.

Jeżeli praca domowa ma być wykonana przez dziecko samodzielnie, trzymaj się od tego z dala. Zbyt duże zaangażowanie ze strony rodziców zniweluje korzyści, które dziecko miało osiągnąć z samodzielnej pracy. Praca domowa to świetny sposób, by dziecko zyskało umiejętność samodzielnego uczenia się, która będzie mu przydatna przez całe życie.

8
Bądź zaangażowana, ale nie wścibska.

Nikt z nas nie lubi wścibskich osób, a dzieci w tym względzie niczym się od nas nie różnią. Postaraj się podchodzić do zadań domowych twojego dziecka z zaangażowaniem i zainteresowaniem, ale pamiętaj by nie przekroczyć pewnej granicy.

  • Nie pytaj dziecka o zadanie domowe natychmiast, gdy przestąpi próg domu. Daj mu czas by samo powiedziało ci, co jest zadane.

  • Unikaj zbytniego drążenia tematu. Jeżeli dziecko mówi ci „ Mam zadanie z matematyki”, możesz zapytać, „Jaki dział teraz przerabiacie?” lub „Czy zadania z tego przedmiotu są trudne?”, ale nie mów np. „Chcę to zobaczyć, gdy skończysz”.

  • Unikaj kontrolowania dziecka podczas odrabiania lekcji. Zaczekaj, aż skończy i samo przyniesie ci zeszyt. Jeżeli będziesz zbytnio kontrolować każdy jego krok, możesz wywołać u niego rozdrażnienie i niechęć do pracy.

9
Wykonuj obowiązki domowe w tym samym czasie, w którym dziecko odrabia lekcje.

Aby zachęcić dziecko do odrabiania pracy domowej pokaż, że ty też zabierasz się za swoje obowiązki. Pokaż dziecku, że odpowiedzialność i umiejętność uczenia się jest związana z tym, co będzie robić w dorosłym życiu. Jeżeli twoje dziecko czyta, ty także weź się za czytanie, jeżeli robi zadanie z matematyki, ty w międzyczasie oblicz swoje wydatki i saldo na koncie.

10
Dowiedz się, co motywuje twoje dziecko do nauki.

Najnowsze badania wykazały, że młodzież, która chce iść na studia i osiągnąć sukces, znacznie chętniej odrabia lekcje w porównaniu do rówieśników, którym brak ambicji lub chcą pracować tam gdzie nie jest wymagane wyższe wykształcenie.

  • Jeżeli twoje dziecko chce mieć dobrą i ambitną pracę, możesz wykorzystać to, by zmotywować je do odrabiania lekcji.

  • Nawet jeśli dziecko w danym momencie w siebie nie wierzy, możesz przecież porozmawiać z nim i powiedzieć, że wszystko jest możliwe, jeżeli tylko się postara.

11
Znajdź nową nazwę dla zadania domowego.

Każde dziecko odczuwa negatywne emocje na dźwięk słów „zadanie domowe” lub „praca domowa”. Praca kojarzy się mu ze sprzątaniem pokoju, zmywaniem naczyń lub podobnymi obowiązkami, których nie cierpi. Zmień więc nazwę tej czynności, a od razu stanie się ona łatwiejsza do zrobienia. Możesz nazwać odrabianie lekcji „ćwiczeniem umysłu” lub „studiowaniem”. Zawsze staraj się wymyślić termin, który będzie bliższy nauce niż pracy.

12
Bądź pozytywnie nastawiona.

Używaj pozytywnego języka, o nauce mów spokojnie i z entuzjazmem. Pomoże to twojemu dziecku w przyszłości.

Strona 1 z 7

Powiązane porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

Nie
02.11.2017
Można się starać ale praca domowa była, jest, i będzie piekłem. To szkoła jest by nauczać a nie rodzice. Pół dnia marnuje szkoła, a drugie pół praca domowa. 78% rodziców w Polsce jest za tym aby zlikwidować zadania domowe dlaczego więc nadal one są.
Roman
09.10.2017
takimi dobrymi radami to jest wybrukowane piekło, dziecko nie widzi potrzeby, nie ma motywacji więc nie chce robić
matka
22.09.2016
Zadania domowe są bez sensu...dzieci powinny uczyć się w szkole. Tyle godzin siedzą w ławkach, a potem zamiast wyjść na świeże powietrze pobiegać, znów muszą siadać do biurka...a potem zdziwienie,że tyle mamy chorób cywilizacyjnych...szkoła to przestarzały , feudalny system, wychowujący do pracy robotniczej bez prawa do odpoczynku...
Ilona
07.12.2015
Autor tego artykułu chyba nie miał nigdy do czynienia z dzieckiem nastawionym negatywnie do odrabiania pracy domowej. Takie argumenty są dla takiego dziecka niczym. Odpowiedź zawsze brzmi "NIE", w najlepszym wypadku trwa to bardzo długo, a praca domowa jest odrobiona niestarannie i nic nie pomaga, groźby, prośby, obietnice, zakazy. Kompletnie nic
Sussana
07.10.2010
Mój sposób jest taki - nie pozwalam dziecku się bawić, oglądać tv ani korzystać z komputera do czasu aż nie odrobi lekcji.