marionetka

Jak bronić się przed manipulacją?
KarmaKarma - specjalista Tipy.pl

Emocje są ważną częścią ludzkiego życia. Wszystko, co dzieje się wokół nas, jest wynikiem ludzkich emocji i intelektu. Za pomocą emocji przekazujemy swoje odczucia do mózgu i tworzymy potrzebę. Umysł przetwarza potrzebę i skłania nas do działania pod wpływem emocji. Ludzie mają wiele sposobów radzenia sobie z emocjami. Niektórzy z nas potrafią je w zdrowy sposób kontrolować, jednak zdecydowana większość wykorzystuje je do załatwiania swoich spraw. Wielu ludzi nie jest świadomych tego, iż są oni emocjonalnie manipulowani przez innych. Jednak ty możesz tego uniknąć. Wystarczy nauczyć się technik, które większość osób wykorzystuje po to, by móc emocjonalnie manipulować ludźmi. Możesz uchronić się przed manipulacją i robieniem rzeczy wbrew swojej woli. Od teraz będziesz mógł żyć w zgodnie ze sobą i robić tylko to, na co naprawdę masz ochotę. Poniżej znajdziesz przykład kilku sztuczek i manewrów, których powinieneś się wystrzegać u innych. Jeśli zidentyfikujesz któreś z tych zachowań u twojego znajomego, możesz mieć pewność, że padłeś ofiarą manipulacji.
1
Wybierz mnie, a nie jego/ją.

Niektórzy, aby dowiedzieć się jaką pozycję zajmują w twoim życiu, mogą zmuszać cię do różnego rodzaju wyborów. Osoby te poproszą cię o dokonanie wyboru pomiędzy nimi, a innymi ludźmi. Będzie to warunek, którego spełnienie będzie jedynym sposobem, aby móc utrzymać waszą znajomość. Zazwyczaj dzieje się tak, że z obawy przed utratą przyjaźni wybieramy manipulatora.
Zapamiętaj jednak jedną bardzo ważną rzecz – prawdziwa przyjaźń nie pociąga za sobą konieczności dokonywania wyborów. Ta forma manipulacji może być w pewnym stopniu akceptowana w przedszkolu, na placu zabaw, gdzie bardziej agresywne maluchy wywierają nacisk na te spokojniejsze, aby dokonały wyboru przyjaciół. Jeśli więc znajdziesz się w podobnej sytuacji, nie opowiadaj się po żadnej ze stron. Jeśli podejmiesz decyzję pod wpływem strachu, najprawdopodobniej będziesz jej żałował. Zawsze lepiej zachować neutralność i skupić się na rozwiązaniu problemu. To o wiele bezpieczniejsze wyjście.

2
Wyświadczę ci przysługę, ale nie zapomnij, że jesteś mi coś winien.

Wyświadczanie nam przysług przez innych ludzi jest często wzruszające, ale nie w sytuacji, gdy wiąże się to z jakimiś zobowiązaniami. Sytuacja staje się dość trudna, gdy wiesz, że musisz odwdzięczyć się za przysługę. To jest właśnie kolejna forma manipulacji – kiedy czujesz, że jesteś komuś coś dłużny, bo coś od niego otrzymałeś. Dobry przyjaciel nie będzie wymagał odwdzięczenia się. Zrobi coś, ponieważ będzie chciał ci pomóc. Zachowaj więc ostrożność korzystając z pomocy innych, w przeciwnym razie szybko możesz zostać posądzony o niewdzięczność.

3
Ty tylko jesteś chory, a ja tu umieram!

„Jestem w znacznie gorszej sytuacji, niż ty” - to kolejny przykład emocjonalnej manipulacji. Osoby manipulujące innymi mają skłonność do przedstawiania swoich kłopotów, tak jakby były znacznie większe, niż te, z którymi zmagasz się ty. Zamiast zaoferować ci współczucie i zrozumienie, sprawiają oni, że zaczynasz czuć się głupio narzekając na swój los w obliczu ich tragedii. Manipulatorzy chcą być w centrum uwagi, nawet za cenę skupiania się wyłącznie na rzeczach negatywnych. Przecież lepsze takie zainteresowanie ich osobą, niż żadne.

4
To zaskakujące, że świat jest pełny tak toksycznych osobowości. Prawda jest taka, że ludzie uciekający się do manipulacji, są najczęściej najzwyklejszymi tchórzami. Chcą obarczyć cię winą za swoje niepowodzenia i manipulować twoimi uczuciami, by osiągnąć fałszywe poczucie spełnienia. Nie mogą oni wpłynąć na ciebie bezpośrednio, toteż wyolbrzymiają swoje problemy i korzystając ze sprawdzonych sposobów starają się osiągnąć to, czego chcą. Znajomość tych sposobów pozwoli ci uniknąć emocjonalnego manipulowania przez innych.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

niebieska kreska
22.07.2013
Manipulacja emocjami nie jest czymś złym - złe są z reguły cele do których używa się w/w.Sama często manipuluję / świadomie lub czasem nawet nie / Mam sąsiadów fajne małżeństwo taka Klaudia i Tomek ponadto bardzo życzliwi ludzie,normalni.Kiedyś się zdarzyło iż Tomek będąc u mnie popatrzył się na mnie w "ten sposób" plus jakieś uśmiech.Zastanowiłam się dlaczego? skoro są ze sobą już trochę i na tyle co sie orientowałam pod względem emocjonalnym u nich wszystko gra.Poleciałam do Klaudii wybadać sytuację.Niby żartem od niechcenia weszłam na sprawy seksu - dowiedziałam się,ze lubi Tomka przytrzymać i przyglądać się "jak chodzi po ścianach" / dziwne mi sie to wydało,bo ja gdy jestem zaangażowana emocjonalnie,kocham kogoś to samo z siebie u mnie to wypływa,że chcę i nigdy by mi do głowy podobny pomysł nie przyszedł stąd moje zdumienie,nie wnikałam jednak w jej psychę skąd potrzeba patrzenia jak po ścianach chodzi/ podsunęłam jej obraz upływającego czasu - mówiąc "he he korzystaj,póki on jeszcze może " potem zagrałam na emocji współczucia " biedaczysko ten Twój Tomek hi hi taką zonę sadystkę mieć" podałam to oczywiście w formie żartobliwej niby od niechcenia.Cóż muszę sprawdzić czy podziałało :))) szkoda aby się rozpadli bo i ona fajna i on tez no i maja dzieci.