Sprzątanie grobów

Jak czyścić nagrobek?

KrystynaKrystyna - specjalista Tipy.pl
5
Istnieje wiele rodzajów szczotek, mniejsze, większe, z miękkim lub twardym włosiem. Najlepiej mieć kilka pod ręką – nigdy nie wiadomo, która szczotka będzie potrzebna. Zawsze zaczynaj czyszczenie szczotką o miękkim włosiu i w razie potrzeby chwytaj za te z coraz twardszym włosiem. Pamiętaj jednak, aby być delikatnym, żeby nie niszczyć kamienia.
6
Co do skrobaczek, najlepsze będą te plastikowe. Używaj ich jednak tylko w razie potrzeby, kiedy brud tak mocno przywarł, że nawet przy obwitym namoczeniu wodą i tarciu szczotką nie możesz się go pozbyć. Konserwatorzy radzą, aby używać skrobaczek od dolnej części kamienia i kierować się ku jego górze.
7
Najlepszym detergentem będzie środek niejonizujący. Jest on najbezpieczniejszy dla prawie wszystkich rodzajów kamieni. Ma neutralne pH, dzięki czemu nie zniszczy kamieni.
8
Zawsze pamiętaj o dokładnym spłukaniu nagrobka. Pozbądź się wszystkich środków i brudu. Zanim pozostawisz go do wyschnięcia obficie spryskaj nagrobek czystą wodą. Jeśli chcesz możesz na końcu zebrać jej nadmiar rozłożoną i rozciągniętą ściereczką jednym ruchem kierując się od góry nagrobka (lub płyty nagrobkowej) do dołu.
9
Po umyciu grobu nie zapomnij o zakonserwowaniu kamienia. Musisz wypełnić specjalnym preparatem (np. do woskowania itp) wszystkie szczeliny. Jeśli tego nie zrobisz to zamarzająca woda (deszcz, rosa) będzie rozsadzać mikropęknięcia, czyniąc je jeszcze głębszymi i większymi.
?

Wskazówki
* Wosk na nagrobku najlepiej jest usunąć za pomocą gorącej wody. Jeśli wybierasz się na cmentarz to nie zapomnij zabrać ze sobą trochę wrzątku w dużym termosie.

Powiązane porady

granit
grobowiec z granitu
Rośliny na cmentarzu

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

andzia
28.10.2015
karcher na cmentarzu, super pomysł, żenada :)
darius-76
20.10.2014
Tak wezmę Karcher na cmentarz ,aby umyć nagrobek.Paranoja !!!!!!!
kamieniarz
15.01.2011
Liter złoconych ( takich jak tutaj http://www.cempulik.eu/pozlotnictwo.php ) się nie czyści detergentami. Wystarczy przetrzeć delikatnie watą bądź bardzo miękką ścierką.