Czyszczenie pomników

Jak czyścić pomniki z marmuru?

KrystynaKrystyna - specjalista Tipy.pl
Czyszczenie pomników
1 z 4
Pomniki z marmuru są naprawdę ładne i efektowne. Jest to dobry sposób na udekorowanie nagrobka najbliższych nam osób. Jednak biały marmur szybko szarzeje i wygląda na brudny. Najgorsze co możesz zrobić to przyjść z pierwszą lepszą szczotką i środkiem czyszczącym, ponieważ możesz tylko zniszczyć ten piękny kamień. Jak zatem czyścić pomniki z marmuru?
P

* szczotki z miękkim włosiem,
* kawałek miękkiego drewna,
* pojemnik ze zraszaczem lub wiaderko,
* gąbka,
* środek czyszczący niejonowy,
* szczoteczka do zębów.

1
czyszczenie nagrobków
Najpierw sprawdź, czy na pomniku nie ma żadnych uszkodzeń. Szukaj zacieków, odłupań, poprzednich napraw czy pęknięć. Nie próbuj czyścić marmuru, gdy jest uszkodzony, ponieważ narobisz więcej szkody niż pożytku.

Zanim zaczniesz czyścic pomnik zmocz go obficie wodą, aby brud namókł. Dopiero po trzydziestu minutach zacznij czyszczenie.
2
czyszczenie pomników
Czyść pomnik szczotką o miękkim włosiu. Zmocz ją w wodzie i zacznij szorowanie. Szczotkę prowadź okrężnymi ruchami, dzięki czemu usuniesz więcej brudu. Zacznij czyszczenie od dołu i kieruj się ku górze. Pamiętaj o zmaczaniu pomnika wodą.

Delikatnie zeskrob mech, pleśń czy grzyby za pomocą kawałka miękkiego drewna. Cały czas polewaj czyszczone miejsca wodą.
3
pomniki czyszczenie
Użyj detergentu, aby pozbyć się tłuszczu i brudu. Namocz gąbkę w wodzie i nałóż na nią wybrany środek czyszczący (najlepiej niejonowy) i wyczyść cały pomnik. W miejscach trudno dostępnych i w zakamarkach posłuż się szczoteczką do zębów.

Na końcu bardzo dokładnie spłucz pomnik. Polej go obficie ciepłą wodą, aby pozbyć się resztek środka czyszczącego i brudu.
?

Wskazówki
* Wszelki brud najlepiej usuwa się z kamienia wodą pod wysokim ciśnieniem np. Karcherem. Nie należy stosować tego sposobu, gdy pomnik jest uszkodzony.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Sprzątanie grobów
Rośliny na cmentarzu

Podobne porady

Komentarze (9)

* Pola wymagane

A
28.10.2015
Jakie bzdury,autor tego artykułu nie powinien zabierać się za pisanie czegokolwiek. Mogę sprzedać autorowi jak wyprać dywan:
1.Kupic srodek do prania dywanów
2. Uprac dywan
3. Zrobione
Artykuł żenada
asd
28.10.2015
Na głównej:"Zobacz, jak szybko i bez wysiłku wyczyścić granitowy pomnik".
W artykule:"...zmocz go obficie wodą, aby brud namókł. Dopiero po trzydziestu minutach zacznij czyszczenie".
Szybkość to pojęcie względne :-)
baxon
28.10.2015
Same bzdury. Po pierwsze tytuł- piszecie o pomniku granitowym, a rady ( pożal się Boże ) dotyczą pomników wykonanego z marmuru, których naprawde jest niewiele , bo współcześnie pomniki wykonuje sie z granitów, sjenitów czy gnejsów , kamieni znacznie twardszych. Same rady....cóż- żadne to rady, szczególnie ta, aby użyć myjki wysokociśnieniowej . Już widzę te kilometry przewodów elektrycznych i wężów doprowadzających wodę do myjek plączące się po cmentarnych alejkach. Szanowny redaktorze- jeśli się na czymś nie znasz , to nie pisz o tym , bo tylko głupoty wypisujesz. Albo zapytaj jakiegoś kamieniarza i dopiero wtedy pisz.
mm
28.10.2015
Jakie szybko? Opisalicie tu jak kazdy czlowiek myje nagrobki. Te wasze pozal sie boze nagrobki.
to ja
28.10.2015
Ale odkrywcze. Kto by pomyślał, że tak można... O jakiego Karchera chodzi chodzi głupiemu pismakowi? odkurzacz do mycia na mokro, czy o myjkę ciśnieniową? Jeżeli to myjka, to nie da się myjką innego producenta?
A skąd wziąć prąd na cmentarzu, o tym już pismak nie wspomniał.
majster
28.10.2015
Krystyno, od kiedy to nagrobek jest pomnikiem?
asdf
28.10.2015
Co to znaczy "namoknął" ?
gościu
28.10.2015
Kolejny nieprzytomny: "jak wyczyścić granitowy pomnik?", a artykuł o marmurze. Dla autora, to to samo?
Galu
28.10.2015
Ta - ciepłą wodą , na cmentarzu. Z termosu?